هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری منطقه آزاد ماکو در سال‌۱۴۰۰ قابل دسترس است

مدیر جذب سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه از زمان تشکیل این سازمان تاکنون بیش از ۶هزار و ۱۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در این منطقه جذب شده است گفت: در این مدت حجم سرمایه‌گذاری خارجی بالغ بر ۱۱۸میلیون دلار نیز در منطقه آزاد ماکو جذب شده است. به گزارش اخبار […]

مدیر جذب سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه از زمان تشکیل این سازمان تاکنون بیش از ۶هزار و ۱۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در این منطقه جذب شده است گفت: در این مدت حجم سرمایه‌گذاری خارجی بالغ بر ۱۱۸میلیون دلار نیز در منطقه آزاد ماکو جذب شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو در شمال‌غربی ایران و در استان آذربایجان‌غربی واقع شده است و این منطقه شامل سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت با مساحت ۵۰۰هزار هکتاری، دومین منطقه آزاد تجاری بزرگ جهان بوده و دارای ۱۴۰کیلومتر مرز مشترک آبی با جمهوری خودمختار نخجوان و ۱۳۰کیلومتر مرز آبی و خشکی با کشور ترکیه است.

منطقه آزاد ماکو در مسیر کریدورهای مهم تجاری جهان قرار گرفته است و گمرک بازرگان به عنوان بزرگترین مرز زمینی ایران و ترکیه که به عنوان دروازه عبور کالا از اروپا و برعکس قلمداد می‌شود در این منطقه قرار گرفته است، همچنین از طریق گمرک پلدشت با کشور نخجوان و با گمرک ساری‌سو با کشور ترکیه مرتبط است.

در مسیر زمینی این مرزها در هر روز به طور متوسط یک هزار کامیون تردد می‌کنند که جریان انتقال کالا بین مبادی و مقاصد را شکل می‌دهند، معادن کانی‌های غنی فلزی و غیرفلزی موجود در منطقه از ظرفیت‌های طبیعی دیگری است که می‌تواند جریان توسعه اقتصادی منطقه را شکل دهد.

ظرفیت مبتنی بر ایجاد مجتمع‌های بزرگ کشت و صنعت از دیگر مزیت‌های ژئوپلیتیکی منطقه به شمار می‌رود.

ظرفیت توسعه صنعتی بر مبنای زنجیره تامین در کشورهای همسایه مبتنی بر تمایل شدید صنعتگران و فعالین اقتصادی کشور ترکیه برای حضور و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی منطقه نیز از دیگر مزیت‌های منطقه به شمار می‌رود و در این زمینه، تمدن باستانی، مکان‌های تاریخی و جذابیت‌های متعدد تاریخی و فرهنگی ماکو نیز سبب شده است جذابیت بین‌المللی بیشتری برای ماکو به وجود بیاید.

 

بابک رضازاده مدیر جذب سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو درخصوص میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در منطقه از ابتدای شکل‌گیری تاکنون اظهار داشت: از ابتدای تشکیل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو بالغ بر ۲۹هزار و ۹۶۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و یک هزار و ۲۱۶میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به منطقه جلب شده است. تاکنون بیش از ۶هزار و ۱۷۴میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و ۱۱۸میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه جذب شده است.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری به تفکیک جلب شده و جذب شده داخلی و خارجی در سال جاری تاکنون ۹۴میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در زمینه غیرصنعتی جلب شده و به حجم ۱۴میلیارد ریال از آنها محقق شده است و این آمار بدون احتساب پیشرفت فیزیکی طرح‌های در دست اجرا است و در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی امسال تاکنون حجم خاصی در منطقه صورت نگرفته است.

رضازاده گفت: امسال بیشترین سرمایه گذاری در منطقه در زمینه صنعت بوده به طوری که از میزان بیش از ۳هزار میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری جلب شده، بالغ بر یک هزار و ۷۹۶میلیارد ریال جذب و محقق شده است.

مدیر جذب سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان منطقه آزاد ماکو در سال‌های گذشته زیرساخت‌های لازم برای توسعه منطقه‌ای را آماده کرده است، اکنون آمادگی لازم را برای حرکت گام به گام به سوی جذب سرمایه داخلی و خارجی دارد.

وی گفت: در سال‌های گذشته پروژه‌های زیرساختی مهمی ازجمله شهرک صنعتی صنایع سبک، پایانه صادراتی و فرودگاه آغاز شده‌اند که در حال حاضر در حال بهره‌برداری هستند و آماده پذیرش سرمایه گذاران است.

رضازاده تاکید کرد: همین طور از ابتدای سال‌۹۷ گام‌های اساسی در راستای تکمیل زیرساخت‌ها برداشته شده است که می‌توان به شهرک صنعتی مشترک ایران و ترکیه، آزادراه تبریز-بازرگان، راه‌آهن جلفا-بازرگان، دهکده و لجستیک بازرگان اشاره کرد که با احصاء محورهای توسعه منطقه آزاد ماکو، این پروژه‌ها برای توسعه منطقه‌ای ماکو ضروری تشخیص داده شده و عملیات اجرایی برخی آغاز و برخی دیگر در فاز مطالعاتی بوده و در آینده نزدیک آغاز خواهند شد.

مدیر جذب سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو اظهار کرد: با توجه به مزیت‌های سرمایه گذاری در منطقه، موقعیت جغرافیایی و تکمیل زیرساخت‌ها و همچنین شرایط جدید حاکم بر کشور که ورود کالاهای غیرضروری ممنوع شده است، شرکت‌های خارجی که در گذشته صادرات کلانی به کشورمان داشته‌اند، اکنون توان صادرات به کشور را از دست داده‌ و به فکر تولید در ایران افتاده‌اند که در چند ماه اخیر چندین گروه از این سرمایه‌گذاران بیشتر از کشور ترکیه برای احداث واحد تولیدی در ایران، به مقصد منطقه عزیمت کرده‌اند.

وی ادامه داد: منطقه آزاد ماکو در زمینه تولید پوشاک با توجه به اینکه امکان واردات ماشین آلات بدون واریز عوارض گمرکی و همین طور مواد اولیه با کسر میزان ارزش افزوده ایجاد شده، دارای مزیت فراوانی است که در سال گذشته و امسال چندین واحد تولیدی بزرگ پوشاک در منطقه احداث شده که منجر به اشتغال قریب به ۶۰۰نفر از بانوان بومی منطقه شده است. با توجه به تحولاتی که به سرعت در منطقه در حال شکل‌گیری است، هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰ نه تنها دور از انتظار نیست، بلکه به راحتی قابل دسترس است.

رضازاده اعلام کرد: در سال گذشته یک هزار و ۸۶۶میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و ۰٫۹میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه داشتیم. از ابتدای امسال چندین واحد صنعتی و معدنی ازجمله چند واحد تولید پوشاک به بهره‌برداری رسیدند و از دیگر بزرگترین پروژه‌ها، نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو بود که ۷۰درصد سهام آن متعلق به یک شرکت چینی و ۳۰درصد متعلق به گلبرق ارومیه است. این نیروگاه در فاز اول ۸۰مگاوات از برق مورد نیاز منطقه را تولید می‌کند و در فازهای بعدی ظرفیت تولید افزایش خواهد داشت. در سال گذشته یک واحد بزرگ تولید پوشاک با اشتغال بالا به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در سال‌های آتی پروژه‌های کشاورزی بزرگی که در منطقه اجرا شده و پیشرفت فیزیکی بالایی دارند به بهره‌برداری خواهند رسید و همین طور پروژه بزرگ نوبت‌دهی کامیون‌ها که در شهرک لجستیک ماکو در مرز ترکیه قرار گرفته و پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۷۰درصد دارد، به بهره‌برداری خواهد رسید. صادرات محصولات تولیدی در منطقه در سال گذشته ۸میلیون دلار و در ۸ماهه امسال به ۵٫۸میلیون دلار رسیده و صادرات مصنوعات پلاستیکی به ترکیه بیشترین بخش را در این زمینه به خود اختصاص داده است و کانی‌های غیرفلزی، محصولات گروه شیمیایی و محصولات گروه غذایی نیز عمده تولیدات صادراتی منطقه آزاد ماکو را شامل می‌شوند. امیدواریم با بهبود شرایط سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی لازم و افزایش کیفیت محصولات تولیدی در منطقه، به هدف‌گذاری نیم میلیارد دلاری صادرات تولیدات در افق سال‌۱۴۰۰ برسیم.

مدیر جذب سرمایه‌گذاری، بانک و بیمه سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان درخصوص اشتغال ایجاد شده در منطقه به واسطه سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته و کاهش میزان میزان بیکاری در این منطقه آزاد گفت: تعداد شاغلین منطقه آزاد ماکو از ۱۰هزار نفر در سال‌۹۳ به ۲۴هزار نفر در ۸ماهه اول‌۹۷ رسیده است و نرخ بیکاری منطقه آزاد ماکو بر اساس سرشماری سال‌۹۵ بسیار پایین‌تر از متوسط استانی بود. براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده در سال‌۱۴۰۰ نه تنها نرخ بیکاری به کمترین حد خود خواهد رسید بلکه فرصت شغلی مناسبی برای مردم شهرهای مجاور نیز ایجاد خواهد شد.