مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد:

هم‌قسم و متعهد در مسیر توسعه و آبادانی کیش

اکنون نزدیک به 10ماه از حضور دکتر غلامحسین مظفری، به عنوان مدیرعامل در سازمان منطقه آزاد کیش می‌گذرد، 10ماهی که حرکت‌های‌‌ کیفی و کمی توسعه‌ای در جزیره در این این بازه بسیار مشهود و ملموس بوده است، به بهانه هفته دولت و شکل‌گیری رویدادهای تازه در این جزیره در کنار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بودیم تا واپسین تحولات صورت گرفته در این دیار را از زبان ایشان جویا بشویم؛ تحولاتی که دکتر مظفری از عدم ایستایی در آنها البته با حضور مستمر بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خبر داد.

? در هفته دولت اتفاقات جدیدی در کیش و در حوزه فعالیت شما رخ داد؛ لطفا از آنها بگویید.

در گرامیداشت هفته دولت بخش مهمی که در سفر ۲روزه دکتر مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به کیش پرداخته شد، بازدید و افتتاح پروژه‌ها بود. واقعیت این است که حجم کارهایی که در جزیره در حال انجام است، بیشتر از این بود که در افتتاحیه‌ها و بازدیدها داشتیم؛ ولی خوشبختانه روند بسیار خوب و رو به جلویی داریم. شاید اگر از صبح بخواهیم شروع کنیم و به انتها و بعدازظهر برسیم، یک بخشی از پروژه‌‎هایی بود که ما می‌توانستیم بازدید کنیم؛ از این رو پروژه‌های نمونه را برای بازدید انتخاب کرده بودیم. پروژه‌هایی که بعضا ماه‌ها و سال‌ها بود راکد و تعطیل بودند، ولی واقعا یک سرمایه بزرگ ملی در بخش خصوصی محسوب می‌شوند و به یک معنایی با همکاری خوب بخش خصوصی و تلاش و توانی که همه ارکان‌ها در جزیره داشتند، این کار محقق شد. این که عرض می‌کنم ارکان، به معنای شورای تامین حوزه معاونت‌های مختلف سازمان است که همراهی داشتند و گره‌ها یکی‌یکی باز شد و ما شاهد بودیم که تعدادی از این پروژه‌ها خوشبختانه شروع به فعالیت اجرایی کردند.

 

? که یکی از آن پروژه‌ها، کیش چوب بود که مدت‌ها از کار افتاده بود.

شاید کیشوندان تنها اسمش را شنیده‌اند و کمتر اطلاعات و آگاهی در مورد آن دارند. من هم به عنوان مدیرعامل سازمان قبل از اینکه وارد جزیره شوم از روز اول عموما کیش چوب را با عنوان کارگرهای متاهلش می‌شناختم، کارگرهایی که به تبع شرایطی که در کیش چوب حاکم بود، دچار گرفتاری بودند و خوشبختانه با این اتفاقاتی که افتاد و پیگیری‌هایی که انجام شد، بخش خصوصی با انتخاب شریک توانمند، با قدرت وارد فعالیت شدند و جا دارد که من از آنان تشکر کنم. در روز ششم شهریور‌ماه شاهد راه‌اندازی مجدد این پروژه بودیم، کارخانه‌ای که در خاورمیانه بی‌نظیر و به گونه‌ای است که این محصول بدون هیچ تردیدی قابل رقابت و قابل فروش در بازارهای اروپایی است.

 

? وضعیت کارگران کیش چوب بعد از راه‌اندازی مجدد به چه صورت شد؟

خوشبختانه کارگران تعیین تکلیف شدند. البته هر کسی که به آنجا علاقه‌مند بود، به سرکار برگشت و آنهایی که لازم بود، تسویه شدند. عموما کارگران خارجی تسویه شدند و جایگزین آنها کارگران ایرانی هستند و تا پایان سال ۴۰۰نفر و در فاز جدید ۱۲۰۰نفر مشغول به کار می‌شوند. در ابتدای هفته دولت، در دیداری که با اعضای دولت، خدمت مقام معظم رهبری بودیم، جمله‌ای را فرمودند که به یک معنایی جهت و مسیر ما را روشن نمودند. این جمله بسیار کلیدی بود که ایشان فرمودند که در شرایط جنگ اقتصادی، سرمایه‌گذاران، سربازان جنگ‌های اقتصادی هستند. ما از آن فضایی که در یک زمانی در ذهن دولتی‌ها شکل گرفته بود که کسانی که سرمایه‌گذاری می‌کنند زالو صفت هستند، عبور کرده‌ایم؛  این حرف‌ها تمام شده، یعنی واقعا زمان سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی است.

 

? از بدو ورودتان به جزیره همواره به حرکت در مسیر برنامه راهبردی تاکید داشتید؛ در این خصوص توضیح دهید.

یکی از محورهایی که در جلسه معارفه‌ام بدان اشاره داشتم، برنامه راهبردی بود.  بخش پنجمش مشارکت واقعی بخش توانمند خصوصی است. ما احساس می‌کنیم که باید به این سربازان واقعی جنگ اقتصادی کمک کنیم. آنها سربازانی هستند که وظیفه ما تامین مهمات برای آنان است. امروز مشکلاتشان را باید حل کنیم و خدای نکرده اگر افرادی هستند که همانند زمان جنگ ستون پنجم محسوب می‌شوند، آنها را کنار بزنیم و با کاهش حواشی، زمینه را برای حضور پرقدرت آنان فراهم کنیم. امروزه بیشترین دغدغه ما باید این باشد که فضا را باز کنیم و این هم محقق نمی‌شود الا اینکه ما با شفافیت تمام و با پاکدستی و حُسن‌ نیت و حُسن خلق در مقابل سرمایه‌گذاران قرار بگیریم. بنده به عنوان نماینده عالی دولت و به عنوان خادم مردم تاکید می‌کنم، همکارانم در سازمان منطقه آزاد کیش نیز بایستی به عنوان یک الزام همان طور که در برنامه آمدیم، با شفافیت کامل و با اطلاعات بسیار دقیق که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند این مسیر را باز و کمک کنند. اصلا فلسفه وجودی ما این است که باری را بلند کنیم و این اتفاق در این کارگاه تولیدی در این کارخانه بزرگ و سایر پروژه‌های دیگر که مورد بازدید قرار گرفت، به خوبی مشهود بود. حقیقتا خودم انرژی گرفتم، حتی آقای بانک هم نظرش این بود که چرا شما اینها را اطلاع‌رسانی نکردید؟ ‌من عرض کردم که آثارش خودبه‌خود مشهود است و ان‌شاءالله فضایی ایجاد شود که این شور، نشاط، امید و این اشتیاق حتی به بعضی از سرمایه‌گذرانی که ناامید شدند، برگردد. به هرحال تعارف را باید کنار بگذاریم، اگر فضای عمومی ما برای کار، فعالیت و تولید در جزیره فضای بسته و سخت شود و اگر سرمایه‌گذاران ما احساس کنند که مورد احترام نیستند، به هرحال تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

? با این اوصاف آینده کیش را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

می‌خواهم همین جا عنوان کنم که در کیش اتفاقات خوبی در شُرف انجام است؛ مطمئن باشید ۳سال آینده کیش‌۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ کیشِ الان نیست و با یک شتاب خوبی که به سمت جلو داریم، حرکت می‌کنیم؛ این شعار نیست، برنامه راهبردی این را می‌گوید که ما هم خودمان را ملزم به اجرای این برنامه می‌دانیم، هم‌قسم شدیم، تعهد کردیم و این آغاز یک حرکت به سمت توسعه و آبادانی کیش است. ۲جلسه عمومی با همه کارمندان سازمان داشتیم و بیش از ۷جلسه کارشناسی که این بحث به صورت فشرده انجام شده و نیز بیش از ۳۲۰۰ساعت نفر برنامه راهبردی سازمان را با کمک تیم کارشناسی خبره تدوین کرده‌ایم. اعتقاد و باورمان این است که یک فرصتی در اختیار ما قرار گرفته و این فرصت برای ما و نسل ما اندک است که به هر حال جنگ نظامی را تجربه کردیم. امروز وقتی آقا می‌فرمایند که جنگ اقتصادی است، در این فضا باید از همه امکان و ابزارمان برای کمک به این سیستم استفاده کنیم.

 

? پس باید باز هم منتظر کیش در حال توسعه باشیم.

خوشبختانه به لطف خداوند متعال و به مددی که مردم داشتند، کیش با بسترسازی‌های دولت توسط سرمایه‌‎گذاران توسعه پیدا کرده است. امروز هم فضای خوبی است همه تلاش ما این است که زیرساخت‌ها را توسعه بدهیم. خیلی وقت‌ها در سیستم مدیران اجرایی به دنبال این هستیم که این کار را انجام بدهیم تا به اسم مظفری تمام بشود، اصلا ما باید از این فضا عبور کنیم. ما پروژه‌های زیرساختی بسیار ارزشمندی داریم که بنده مسئولیت دارم آنها را تمام کنم. اصلا مهم نیست کی اینها را شروع کرده و اگر کار خوبی بوده، باید تمامش کنیم.  به نظر من جزیره زیبای کیش به همه ایران بزرگ تعلق دارد و همینجا از ایرانیان سراسر جهان دعوت می‌کنم به جزیره کیش تشریف بیاورند.

 

? آگاه شدیم که تصمیم گرفته‌اید اسکله ۳۵هزار تنی بندر تجاری کیش را لایروبی کنید؛ از این اقدام ارزشمند عمرانی و نتایج مثبتی که در پیش خواهد داشت، بفرمایید.

بحثی که این روزها کیشوندان و گردشگران از آن رنج می‌برند، کمبود ناوگان هوایی و هواپیما و گران بودن قیمت‌ها است. یکی از راه‌های جایگزین، مسیر دریایی است. بندر ۳۵هزار تنی هم برای کالا، هم برای مسافر و هم برای کشتی‌های بزرگ و با ظرفیت بسیار بالا دیده شده است. واقعیت این است ‌که بندر ۳۵هزارتنی اسکله ساخته شده، ولی چون لایروبی نشده بود، در حال از دست دادن اسکله بودیم، از این رو لایروبی را در دستورکار خود قرار دادیم و تفاهم‌نامه‌ای را به این منظور به امضاء رساندیم‌. در لایروبی بندر تجاری، حجم زیادی از مصالح حاصل از لایروبی تولید می‌شود که حمل و دپوی آن به مکانی دیگر، ضمن تخریب شدید محیط زیست، هزینه سنگین در پی خواهد داشت، لاجرم همانند روش مرسومی که عمدتا در اکثر پروژه‌های مشابه در دنیا به کار گرفته می‌شود، مصالح حاصله از لایروبی در نقطه‌ای از دریا به فاصله ۸۰۰متری از ساحل دپو و زمینی استحصال و جزیره مصنوعی ایجاد می‌شود و به هر حال یکی از مهم‌ترین و به تعبیر من بزرگ‌ترین پروژه‌های گردشگری تاریخ کیش و شاید ایران با رعایت مسائل زیست محیطی رقم خواهد خورد.

هزینه‌های پیش‌بینی شده برای لایروبی اسکله ۳۵هزار تنی کیش حدود ۵۰۰میلیارد تومان و تجهیز این اسکله  ۱۰۰میلیارد تومان بود که این هزینه به صورت تهاتری تامین می‌شود و مدت اجرای آن ۲سال پیش‌بینی شده است.

جزیره کیش به واسطه کاربری که برای آن تعریف شده، نیازمند جهش‌های لازم در زمینه‌های مختلف اقتصادی است؛ از این رو بنا داریم با اجرای این پروژه عمرانی که پسکرانه بی‌نظیر و ارزش افزوده بالایی به همراه دارد، فضای گردشگری جدیدی در کیش رقم زنیم که رونق اقتصادی را در پی داشته باشد.

پروژه‌های زیرساختی مثل فرودگاه و ترمینال جدید نیز یک ضرورت است؛ این پروژه بنا به دلایلی معطل مانده بود، ولی خوشبختانه بخش عمده‌ای از تجهیزات خریداری شده و پیمانکار مربوطه فعالیت خود را شروع کرده و تامین مالی صورت گرفته است و برای اولین بار ۳۰۰میلیارد تومان اوراق صکوک را به مرحله نهایی رساندیم که هفته آینده عملیاتی خواهد شد.

 

? یکی از بارزه‌های اخیر کیش، ایجاد جلوه‌های طبیعی بصری محیطی در شهر است؛ چه تلاش‌هایی در این راستا صورت گرفته است؟

در بحث  فضای سبز جزیره که من همین جا از همکارانم در شرکت عمران و خدمات تشکر می‌کنم و هم درخواست می‌کنم و به یک معنایی به عنوان الزام، فضای سبز جزیره باید بهتر از این باشد. همچنین شب جزیره باید بهتر و بسیار پرنورتر و روشن‌تر از نوری باشد ‌که الان است. اینکه ما شعار می‌دهیم جزیره پاک و جزیره بدون پلاستیک، یک شعار نباید باشد. آن فرهنگ ترافیکی که ما یک زمانی شروع کردیم، باید با جدیت حفظ کرده و ارتقاء دهیم. باید به لحاظ فرهنگ شهروندی و کیشوندی به عنوان یک الگو برای کشور باشیم. تلاش شایسته و بایسته‌ای برای ارتقای این موارد شده است. در اختتامیه فیلم کوتاه موج درخواستم این بود که آن جشنواره ادامه پیدا کند و گفتم ما در کیش هیچ کاری را انجام نمی‌دهیم و اگر انجام دادیم درست و باکیفیت انجام دهیم. اگر قرار است فیلم جشنواره موج برگزار شود، باید متمرکز شویم و از این به بعد جشنواره را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم و الزامات را فراهم نماییم.

 

? نقش سازمان منطقه آزاد کیش برای هر چه باکیفیت‌تر برگزار شدن این رویدادها را چطور تعریف می‌کنید؟

ظرفیت‌های بسیار خوبی می‌تواند در کنار این سازمان و سرمایه‌گذارانی که عرض کردم که صاحبان اصلی این جزیره هستند، قرار بگیرد. مردمانی که صاحبان اصلی این جزیره هستند، هنرمندان و علاقه‌مندانی که در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد مختلف هستند باید همه دست به دست هم دهند و سهمی در جشنواره‌های در شان داشته باشند. خوشبختانه جشنواره‌ها، همایش‌ها و مسابقات بین‌المللی برگزار شده است و بعضی شخصیت‌های تراز اول در حوزه‌های مختلف وقتی می‌آیند و این فضا را می‌بینید، تشویق می‌شوند دوباره به جزیره سفر کنند. مثلا رئیس فدراسیون تکواندو جهان با اکراه آمده بود و من روز سوم مسابقات از ایشان پرسیدم که فضا را چگونه ارزیابی می‌کنید و شرایط را چطور می‌بینید؛ ایشان جواب دادند که جزیره کیش فوق‌العاده بی‌نظیر است؛ یا در مجمع جهانی سلامت که ۱۷۰نفر از دانشمندان و شخصیت‌های علمی جهان از ۲۷کشور به کیش سفر کرده بودند و فرصت بسیار خوبی ایجاد شد که با جزیره کیش آشنا شوند.

 

? در عرصه سلامت چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خدمت معاون محترم وزیر بهداشت بودیم و بحث جدی را برای بحث دانشگاه طب سنتی و طب مکمل داشتیم، پیگیری کرده و دوستان را متقاعد کردیم و آنها به جمع‌بندی رسیدند که بهترین مکان، جزیره کیش است. فکر و برنامه‌ریزی کرده و به این موضع ورود کردیم. در بحث‌ گردشگری سلامت هم قبل از شروع برنامه بحث مرکز نوآوری، بدون تعارف یکی از بهترین‌های کشور باید باشیم و اگر اینگونه نباشد نباید این مجموعه راه‌اندازی شود. شعارمان در سازمان این است که ما کاری را یا نباید انجام دهیم و یا با بهترین کیفیت انجام دهیم. حتی در بحث‌های منظر شهری،  موضوعاتی را با عزیزانمان در حوزه‌های فنی و عمرانی داشتیم. شما ببینید ما حتی در یک مسیری مثل مثلا محور امیرکبیر برای تعداد ساختمان‌هایی که در این محور قرار گرفته است، مسابقه معماری برگزار کردیم. این اتفاق خوبی است و هیات داورانی که انتخاب شدند، از بهترین متخصص‌های معماری کشور بودند. بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند، پس چرا هویت نداشته باشد. در سواحل زیبای کیش خوشبختانه مثل شمال کشور به حریم‌ها تجاوز نشده است و حریم ۱۲۰متری‌مان در کل جزیره باز است.

 

? در خصوص شکل‌گیری پارلمان زنان در جزیره چه اتفاقاتی رخ داده است؟

در این چند ماهی که خدمت عزیزان هستم، اطلاعاتی را کسب کردم. واقعیت این است که در جامعه ما مخصوصا در کیش جمعیتی بسیار توانمند و فرهیخته از بانوان داریم که به لحاظ ساختاری شاید خیلی جایی برایشان تعریف نشده است، البته ما تفکیک جنسیتی را خیلی معتقد نیستیم، ولی تاکید بر این است که برای این موضوع یک ظرفیت و ساختاری تعریف کنیم. یک ساختار سازمانی را در امور زنان داریم که فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند. در بحث بومیان یکی از همکاران توانمند خودمان در جزیره سرکار خانم بحرینی را دعوت کردیم تا در آن بخش به امور بومیان کمک کنند که در حال حاضر هم یک مسند دیگری دارند. خدمت دکتر پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی نامه نوشتم که بحث تشکیل پارلمان زنان و بانوان جزیره کیش را داشته باشیم، به دلیل اینکه از این ظرفیت بسیار خوب بتوانیم در تصمیم‌سازی و در مشورت گرفتن برای حوزه کل جزیره نه اختصاصا بحث‌های بانوان استفاده کنیم و از این بابت نیز مطمئن باشیم که رئیس این پارلمان حتما در شورای اداری ما شرکت خواهد کرد. این پارلمان کمیسیون‌هایی دارد، ولی در کنار کارگروه‌ها و کمیسیون‌هایی که در سازمان داریم، نقش جامع و متخصصی خواهد داشت و گروه‌های مختلف اجتماعی بانوان در این پارلمان حتما باید ساختارهای تعریف‌شده‌ای داشته باشند و این یک ظرفیت خیلی خوبی برای ما است که تا پایان مهرماه امیدوار هستیم که بتوانیم شیوه‌نامه مربوط به این موضوع را تنظیم نماییم.

 

? یکی از اتفاقات بدیع دیگر در جزیره، شکل‌گیری مرکز نوآوری است، این مرکز به دنبال چه هدفی ا‌ست؟

این اتفاق خوب کشوری این است که در حوزه‌های دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان در استارت‌‌آ‌پ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها مورد توجه قرار گرفته‌ند و پس از بحث‌های اولیه‎‌، ما هم علاقه‌مندیم که این را ادامه دهیم و البته با سرعت عملیاتی‌اش کنیم. تصمیم گرفتیم که در اولین گام، یک مکان مناسبی را برای این مجموعه داشته باشیم و برای فضای فیزیکی هم یکی از بهترین ساختمان‌ها و یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها در کنار دانشگاه تهران که اسمش را مرکز نوآوری گذاشتیم، خریداری و تملک شد. البته کارهای زیادی داشت و استانداردهای ‌ساختمان را در آن مجموعه لحاظ کردیم. چندماه قبل، از دکتر ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور دعوت کردیم، تشریف آوردند؛ واقعیت این است که آمادگی کمک ریالی به ما را داشتند، ولی عرض کردم ما خیلی کمک ریالی نمی‌خواهیم و می‌خواهیم به لحاظ ساختاری و سازمانی کمک کنید تا بهترین اتفاقی که در کشور ممکن است، بیفتد. خوشبختانه تفاهم‌نامه‌هایی که برای این برج نوآوری امضا کردیم با معاونت علمی رئیس جمهور با صندوق نوآوری و شکوفایی و از دانشگاه‌های مطرح کشور جهاد دانشگاهی که یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور و پارک‌های علمی فناوری بوده است. این تفاهم‌نامه‌ها امضا شده و به اعتقاد من ساختاری که اینجا دیدیم، شورای راهبردی مجموعه و شهر دانشی که برای جزیره کیش مدنظر قرارگرفته، کم‌نظیر است.