مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد:

وجوب اجرای ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی در جهت رونق همه‌جانبه جزیره کیش

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اجرای ماده‌65 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور را برای رونق همه‌جانبه مناطق آزاد به ویژه در جزیره کیش ضروری دانست.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مهدی کشاورز در نشستی با نمایندگان مردم هرمزگان و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، فلسفه ایجاد مناطق آزاد جذب سرمایه‌گذار و آبادانی کشور برشمرد و تصریح کرد: مناطق آزاد صادرات‌محور می‌توانند دروازه کشور به سوی اقتصاد بین‌المللی باشند.

وی، رسیدن به وضعیت مطلوب را یکی از اهداف اصلی سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و افزود: متاسفانه در مناطق آزاد هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم؛ ضعف مدیریت یکی از دلایل عدم تحقق اهداف مناطق آزاد است که عدم توازن و توسعه برابر به‌ویژه در جزیره کیش گویای این مطلب می‌باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: رسیدن به وضعیت مطلوب با اقدامات علمی محقق می‌شود و باید از کار‌های هیجانی و نمایشی در این زمینه پرهیز کرد؛ چراکه موجب شکست خواهد بود.

کشاورز، با اشاره به اینکه برخی قوانین اعمال شده در طول سال‌های گذشته موجب برخی ناکامی‌ها در رسیدن به اهداف مناطق آزاد شده است، تاکید کرد: ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در ماه‌های اخیر بارها مورد تاکید رئیس‌جمهوری کشورمان قرار گرفته، اما تاکنون اجرا نشده است.

وی، موضوعاتی ازجمله عدم ورود خودرو، مشکلات پس از خصوصی‌سازی شرکت هواپیمایی کیش به عنوان ابزار حاکمیتی سازمان، پیگیری دریافت مجوز برای رسیدگی به مشکلات فرهنگیان در صدر امور، پیگیری معضلات افزایش اجاره‌بها و ساخت مسکن و همچنین شناسایی افراد دارای شرایط خاص در این زمینه، شناسایی و تعیین تکلیف ۲۰هزار واحد خالی از سکنه، نظارت بر تعدیل قیمت‌ها و اجرای قانون ۱۵درصد افزایش اجاره‌بها را نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار داد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، برپایی رویداد جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر را فرصتی مغتنم در جهت معرفی و ارائه ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش برشمرد و هیات‌های ورزشی جزیره را بر آسیب‌شناسی‌های متناوب و مهیاسازی زیرساخت‌ها در راستای رشد و توسعه ورزش و گردشگری ورزش به دور از حرکات نمایشی مکلف دانست.

کشاورز با ابراز گلایه‌مندی از سازمان تامین اجتماعی گفت: برای ساخت درمانگاه تامین اجتماعی در کیش زمینه همکاری فراهم است و هنوز اقدامی از سوی این ارگان انجام نشده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع انتقال گاز اشاره کرد و افزود: هزینه‌های انتقال گاز به جزیره کیش پرداخت شده است و پس از ۱۶سال نه تنها گاز به جزیره کیش نرسیده، بلکه پالایشگاهی نیز ساخته نشده است.

کشاورز همچنین واگذاری تولید و توزیع در شرکت آب و برق از سال‌۱۳۸۰ را یکی از بزرگترین معضلات زیرساختی و موجب اخلال در تصمیمات حاکمیتی سازمان منطقه آزاد کیش برشمرد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، معضلات و مشکلاتی در جزیره کیش وجود دارد که باید با جدیت تمام و استفاده از توان و ظرفیت همه بخش‌های مربوطه در جزیره و بازبینی برخی قوانین از سوی مسئولان دولتی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

 

احمد جباری، نماینده غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی:

رونق همه‌جانبه مناطق آزاد در گرو بازبینی برخی قوانین

نماینده غرب استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، اجرای قوانین اصلی مناطق آزاد را عامل رونق هرچه بیشتر کشور برشمرد.

احمد جباری نماینده غرب استان هرمزگان در نشست رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با نمایندگان غرب و شرق استان هرمزگان و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قدمت منطقه آزاد کیش گفت: موضوعات مختلفی در جزیره کیش دغدغه مردم و صنوف مختلف است که از سوی سازمان به عنوان نهاد حاکمیتی درحال پیگیری می‌باشد.

وی، اجرای قوانین اصلی مناطق آزاد را عاملی برای پیشرفت همه‌جانبه آنها به عنوان بازوان پرتوان اقتصاد کشور خواند و با تاکید بر اینکه مناطق آزاد آبروی کشور هستند، رونق همه‌جانبه آنها را در گرو بازبینی برخی تصمیمات ازجمله معافیت‌های مالیاتی دانست.

جباری در این نشست موضوعاتی همچون کمتر شدن توان مردم در تامین مسکن و پرداخت اجاره‌های بالا که موجب مهاجرت نیز شده است، تامین و انتقال گاز به جزیره کیش، ایجاد اشتغال در میان بومیان، ساخت درمانگاه تامین اجتماعی، توسعه بندر صیادی و تکمیل ظرفیت آن، مطالبات فرهنگیان به‌ویژه در حوزه تامین مسکن را مورد بررسی قرار داد.

اتمام پل آبنمای ورودی بندر چارک به کیش و توجه به استحکام ساختمان‌ها در ساخت و سازهای جزیره کیش، از دیگر نکات مطرح شده از سوی احمد جباری نماینده غرب استان هرمزگان در این دیدار بود.

نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه به استحکام ساختمان‌ها و نظارت بر ساخت و ارائه پروانه‌ها شد و خلا وجود نمایندگانی از سازمان نظام مهندسی در کیش را امری حائز اهمیت و قابل تامل خواند و اظهار کرد: موضوع استحکام ساختمان‌ها مسئله بسیار مهمی است؛ در کشور ما قانون‌های خوبی وضع شده است، اما به دلیل گریز از آنها شاهد بروز مشکلات هستیم. بنابراین سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نهاد حاکمیتی در این جزیره باید در بحث استحکام ساختمان‌ها نظارت داشته باشد.

وی در ادامه، دغدغه مسکن از سوی ساکنان را مطرح کرد و افزود: طرح ملی مسکن در سرزمین اصلی و بیشتر شهرهای کشور اجرایی شده و با پیگیری از وزارت مسکن و شهرسازی مطلع شدیم که در جزیره کیش موضوع اختصاص زمین برای این مهم در دست بررسی است.

احمد جباری با اشاره به برگزاری جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر، این رویداد را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های مناطق آزاد کشور برشمرد و خواستار فراهم‌سازی زیرساخت‌ها به‌ویژه پیگیری ورود خودرو به جزیره کیش شد.

نماینده غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در پایان بر تقویت صادرات غیرنفتی و بنیه صنعتی منطقه آزاد کیش در شرایط تحریم تاکید کرد و خاطرنشان نمود: امیدوارم در دوره جدید مدیریتی سازمان منطقه آزاد کیش، با روحیه دلسوزی و خدمت به خلق، اتفاقات خوبی در جزیره کیش رقم خواهد خورد.