معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد:

پرورش نسلی ماهر و تحصیلکرده، مقصود حقیقی سازمان منطقه آزاد چابهار

ایفای نقش شرکت‌ها و سازمان‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی در دنیای مدرن، امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر و یک تکلیف قانونی است. این اقدام در جوامع محلی می‌تواند ضامن تعامل و تحکیم ارتباط با مردم و زمینه‌ساز پویایی و رشد و شکوفایی شرکت و سازمان باشد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سازمان‌ها به عنوان لایه‌های میانی و حلقه‌های واسط بین فرد و جامعه تلقی می‌شوند؛ به ‌طوری ‌که سازمان‌ها را یکی از اجزای مهم و بنیادین پیکره اجتماعی بشر امروزی می‌دانند. بدیهی است سازمان‌ها متناسب با خواست و نیاز بشری در تکامل این پیکره اجتماعی در رسیدن به یک پیکره متعادل و متناسب جهانی نقش‌ها و وظایفی چندسویه خواهند داشت. آنها ضمن آنکه به سود، رشد، حفظ و بقای خود می‌اندیشند، باید بتوانند فراتر از نگاه خودمدارانه به سلامت و منافع جوامع محلی، محیط‌ زیست و علیت و اصلیت خویش که برگرفته از نقش و جایگاه اجتماعی آنهاست، توجه کنند و به پیامدها و آثار اقدام خویش بر جامعه نیز بپردازند. در عین ‌حال که از زیرساخت‌ها و سرمایه‌های زیستی، اجتماعی و علمی جهان و شبکه‌های پویای امروز تغذیه می‌کنند؛ حس تعهد، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های جامعه را در قالب مدیریت و برنامه‌ریزی جامع و استراتژیک فرهنگی داشته باشند؛ چراکه بی‌توجهی و مسئولیت‌گریزی بنگاه‌ها موجب خسارت و زیان به مردم و محیط‌ زیست و حرکت لجام ‌گسیخته جهان و فرهنگ بشری به سوی انحطاط و انهدام خواهد شد و سازمان‌ها را با چالش‌هایی مواجه و بقای سازمانی را متزلزل خواهد کرد.

امروزه سازمان‌ها و شرکت‌ها در حوزه‌های محلی، منطقه‌ای، ملی و فراملی بر مردم و محیط‌ زیست و توسعه در همه ابعاد اثرگذارند. به این دلیل تشریح مسئولیت اجتماعی سازمان و ضرورت ایجاد آن به لحاظ اهمیت و مزایای ناشی از آن نوعی کمک به حفظ و پایداری سازمان‌ها تلقی شده و سعی شده است تا با توجه به اجتناب‌ناپذیری و نقش پررنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی، الزام و راهنمایی برای مقابله با چالش‌ها و مشکلات سازمان‌ها و تاثیر آن در جامعه باشد که همانا هدف غایی برای رسیدن به توسعه پایدار نیز محسوب می‌شود.

جامعه محلی، شرکت و سازمان رابطه‌ای دوسویه با هم دارند، یعنی هرچه شرکت به منافع مردم و محیط‌ زیست بیشتر توجه کند، سود و منفعت بیشتری می‌برد. هر زمان که بنگاه‌های اقتصادی برای کمک و حمایت از جامعه نقش‌آفرینی کرده‌اند، جامعه نیز شرایط لازم برای کسب بازده از سوی شرکت و توسعه بیشتر بنگاه اقتصادی را فراهم کرده است.

در همین راستا، در سال‌ گذشته و در جهت عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در سازمان منطقه آزاد چابهار، تدوین سند مسئولیت اجتماعی با کمک دانشگاه تهران تدوین شده و در حال اجرا می‌باشد. این سند دارای چند محور ازجمله محیط زیست، بهداشت و درمان، آموزش، توانمندسازی جامعه محلی می‌باشد که رویکردهای اصلی سازمان منطقه آزاد چابهار را تشکیل می‌دهند.

سازمان منطقه آزاد چابهار با هدف پر کردن شکاف آموزشی مدارس چابهار و نواحی همجوار آن و در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی با برنامه‌ریزی قبلی از ابتدای سال‌۹۶ تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی را در جهت بهبود وضعیت آموزشی در دستورکار قرار داده و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام داده است‌.

سازمان منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر و با ایفای مستمر مسئولیت اجتماعی در بخش آموزش و پرورش توانسته است گام‌هایی اثربخشی را در این حوزه بردارد و از طریق برنامه‌ریزی و اجرای درست مسئولیت اجتماعی به عنوان پایه و اساس کار برای آحاد جامعه ایجاد حق نماید.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار:

ساخت مجتمع آموزشی شبانه‌روزی به‌نام شهید حسین علیمرادی

عضو هیات مدیره و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار از آغاز عملیات اجرایی مجتمع آموزشی شبانه‌روزی شهید علیمرادی در دهستان پیرسهراب چابهار توسط منطقه آزاد چابهار خبر داد.

محمداکبر چاکرزهی اظهار داشت: با حضور عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، خانواده و همسر شهید علیمرادی موسس و مدیرعامل سابق موسسه «دست یاری به دشتیاری»، معاونین و مدیران سازمان، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، بخشدار مرکزی شهرستان چابهار، معتمدین و خیرین مدرسه‌ساز، کلنگ آغاز عملیات اجرایی مجتمع آموزشی شهید علمیرادی که از آرزوهای دیرینه‌اش بود، در دهستان پیرسهراب بخش مرکزی شهرستان چابهار توسط سازمان منطقه آزاد چابهار به زمین زده ‌شد.

وی افزود: با توجه به بعد مسافت و پراکندگی روستاها با فاصله حداکثری ۴۰کیلومتر و شعاع ۱۵ الی ۴۰کیلومتری، به جهت جلوگیری از ترک تحصیل به علت نبود سرویس برای دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم و همچنین خطر بالای تصادفات جاده‌ای با موتورسیکلت و استقبال گسترده دانش‌آموزان و اولیاء با طرح شبانه‌روزی در مقطع متوسطه اول، تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی و افت آموزشی شدید، در منطقه ایجاد یک مجتمع شبانه‌روزی بود‌.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: ظرفیت خوابگاه این مجتمع آموزشی شبانه‌روزی ۱۵۰نفر است و دارای ۱۲کلاس می‌باشد. همچنین کارگاه سبک و سنگین مهارتی، کتابخانه و سالن مطالعه، سالن چندمنظوره ورزشی، سالن اجتماعات، معلم‌سرا، سرایداری، سالن غذا‌خوری، آشپزخانه و… از دیگر امکانات این مجموعه آموزشی می‌باشد.

چاکرزهی ادامه داد: از آنجایی که سازمان منطقه آزاد چابهار علاوه بر توجه به تولید، ایجاد زیرساخت‌ها، رونق اقتصادی و… اهتمام جدی به توسعه فضای آموزشی منطقه دارد، به همین سبب ساخت و تجهیز مدارس را که یکی از مشکلات اساسی استان و منطقه می‌باشد، در دستورکار خود قرار داده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: ساخت این مجتمع آموشی که از آرزوهای دیرینه شهید علیمردانی بود، در زمینی به مساحت ۵۰۰۰مترمربع با برآورد ریالی ساخت ۱۰۰میلیارد ریال با مشارکت سازمان منطقه آزاد چابهار و یکی از خیرین مدرسه‌ساز، به نام شهید در راه خدمت «حسین علیمرادی» آغاز شده است.

وی افزود: هدف نهایی این مجتمع شبانه‌روزی، تربیت و پرورش نسل ماهر و تحصیلکرده هم از نظر علمی و هم مهارتی برای ورود به دانشگاه و زندگی است و این هدف قطعا با وجود کارگاه‌های سبک مهارتی از قبیل کارگاه کامپیوتر، کارگاه جوشکاری، کارگاه برق‌کاری، کارگاه چوب، گارگاه فیلم و عکاسی‌ و… میسر و ممکن می‌شود‌. همچنین طبیعتا هدایت تحصیلی در مقطع متوسطه اول، راهنما و مبین روشنی است بر این ادعا که همه دانش‌آموزان توان تحصیل در رشته‌های نظری را ندارند و در منطقه وسیعی با جمعیتی بالغ بر ۶۰هزار نفر جمعیت ضرورت است که تا زمان ایجاد یک هنرستان مجهز و کامل برای نسل کنونی دانش‌آموزی جهت جلوگیری از ترک تحصیل و هدایت درست امکان تحصیل در این مجتمع با پیش‌بینی کارگاه سنگین در نظر گرفته شود.

چاکرزهی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی و نبود فضای مناسب برای مطالعه‌، ایجاد کتابخانه و سالن مطالعه ضروری‌ترین بخش‌های مجتمع محسوب می‌شود که در پلن ساخت این مجموعه جاگذاری شده و برای دانش‌آموزان ساخته خواهد شد.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در مدارس شبانه‌روزی، هدف نهایی، پرورش نسلی آماده هم از لحاظ روحی و علمی و هم جسمی برای ورود به زندگی دانشجویی است و همچنین برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان احداث سالن ورزشی می‌تواند این اهداف را محقق کند؛ به همین سبب سالن چندمنظوره ورزشی نیز، یکی دیگر از امکانات این مجموعه خواهد بود. فضای دیگری که قطعا در رشد بخش پرورشی مجتمع ضرورت دارد، سالن اجتماعات برای برگزاری مراسم‌های مختلف در طول سال است که آن بخش نیز در این مجتمع دیده شده است.

وی بالا بردن کیفیت در فضاها و امکانات آموزشی نیز مورد توجه و تاکید این سازمان در مسئولیت‌های اجتماعی‌اش عنوان کرد و گفت: برای این موضوع هم دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای معلمان و کلاس‌های تقویتی و مهارتی برای دانش‌آموزان را در دستورکار قراردادیم و دوره‌های فراوانی در این بخش‌ها اجرا کردیم.

عضو هیات مدیره و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه تجربه در جوامع گوناگون در کشورهای مختلف ثابت کرده بهترین کسانی که می‌توانند فضاها و امکانات آموزشی را حفظ، مراقبت و نگهداری کنند، کسانی هستند که در تامین و بهره‌برداری از آنها سهیم و به نوعی نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشند، تصریح کرد: بر همین اساس، در منطقه آزاد چابهار تامین بخشی از منابع لازم برای توسعه فضاها و امکانات آموزشی منطقه را به عهده جامعه محلی، بخشی را به عهده خیرین ملی و بخشی را هم به عهده فعالان اقتصادی و صنعتگران منطقه قرار دادیم و با منابع تامین شده از این گروه‌ها، پروژه‌هایی را آغاز کردیم.

 

طرح ساخت مدارس در سازمان منطقه آزاد چابهار

در سازمان منطقه آزاد چابهار بر سه محور براساس مسئولیت اجتماعی تمرکز کرده‌ایم؛ توانمندسازی جوامع محلی و آموزش‌های مختلف برای بانوان در حاشیه شهرها و روستاها با همکاری موسسات مختلف را در حال انجام هستیم؛ بخش بهداشت و سلامت که در این حوزه هم همکاری بسیار خوبی با وزارت بهداشت داریم و دوره‌های آموزشی مختلفی را در چابهار در این بخش برگزار نموده‌ایم که نمونه آخر این طرح هم برگزاری همایش اهمیت شیر مادر بود که در چابهار با حضور اساتید برتر کشوری برگزار شد. در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه سلامت هم به مانند سال گذشته کارهای بسیار خوبی صورت گرفت؛ حمایت و همکاری از سوی سازمان منطقه آزاد برای ساخت بیمارستان جدید شامل اختصاص زمین و کمک‌های دیگر؛ تجهیزات مورد نیاز بیمارستانی که همه ساله سازمان تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌های موجود چابهار را تامین می‌کند و امسال نیز اهداء یک دستگاه آنژیوگرافی بود که در استان به جز مرکز استان در ۱۹شهرستان این امکان وجود ندارد و امسال با دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر هماهنگی‌های لازم انجام شد تا این تجهیزات خریداری و اهدا شود. در حوزه آموزش نیز کمک به آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت آموزش از طریق آموزش‌های لازم به معلمین و دانش‌آموزان که همه ساله برگزار می‌‌گردد؛ امسال هم تصمیم گرفتیم با توجه به اینکه زیرساخت‌های آموزشی خصوصا مدارس مناطق روستایی یک مقداری ضعف دارند، بتوانیم با کمک سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و موسسه «دست یاری به دشتیاری» که کارها را در سطح استان اجرا می‌کنند، حدود ۱۳مدرسه تاکنون مشخص شده و ممکن است که تا پایان سال هم این تعداد افزایش پیدا کند، هدفگذاری شده تا حدود ۸۵کلاس درس تا مهرماه سال جاری آماده شود و دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید از این کلاس‌ها استفاده نمایند. این کار بسیار مهمی بود که امسال به صورت خاص برای حوزه آموزش و پرورش انجام شد و با توجه به اینکه بحث آموزش موضوع مهم محور توسعه است، تمام تلاش سازمان این است که با همراهی با آموزش و پرورش، به این حوزه بیشتر از سایر حوزه‌ها بپردازد.

 

تلفیق درس و هنر در  منطقه آزاد چابهار

بحث سوزن‌دوزی که یکی از شاخصه‌های مهم هنری استان سیستان و بلوچستان است و یک پیشینه بسیار طولانی در این منطقه دارد که این هنر می‌تواند یک موضوع مهم برای استان باشد. تعداد افرادی که مشغول به این هنر در هر خانواده در استان هستند، بدون آموزش و به صورت سنتی این کار را انجام می‌دهند و ما در این زمینه و با توجه به بحث اقتصاد جوامع محلی و اینکه اشتغال آنها را در استان در بر‌می‌گیرد، چند کار مهم انجام داده‌ایم؛ بخش اول حمایت از سوزن‌دوزان است، به طوری که سعی کردیم محصولات این هنرمندان را در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی ارائه نماییم و همچنین نمایشگاه مرکزی فروش صنایع دستی را در چابهار تاسیس نمودیم. سال گذشته بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر را با محوریت سوزن‌دوزی در منطقه برگزار کردیم که باعث ایجاد ارتباطات بسیار خوبی بین صنعتگران و هنرمندان منطقه با برندهای معتبر دنیا شد. هدف ما از ایجاد مدرسه عالی هنر نیز حمایت از هنر سوزن‌دوزی استان با یاری و همت سازمان منطقه آزاد چابهار است و در همین راستا توافقی میان سازمان و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ایجاد مدرسه هنر در چابهار صورت گرفت.

 

حرکت در مسیر توسعه پایدار چابهار

در حال حاضر سازمان منطقه آزاد چابهار در چند حوزه مشغول به فعالیت است که جزء وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی ما محسوب می‌شود؛ در چابهار در تمامی سطوح حوزه آموزش دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم، بنابراین توجه به آموزش پایه، تقویت بنیه عملی معلمان، تقویت علمی دانش‌آموزان، زیرساخت‌های آموزش و پرورش، ساخت مدارس که هم‌اکنون در حدود یکصد کلاس درس را در حال آماده‌سازی برای تحویل به آموزش و پرورش هستیم، برگزاری دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی معلمین در اولویت‌های سازمان منطقه آزاد چابهار قرار دارد. همچنین سازمان در بخش توسعه سلامت فعال بوده است، ازجمله اقدامات می‌‎توان به  کمک به خرید تجهیزات بیمارستان، تکمیل بیمارستان جدید چابهار و واگذاری زمین به بیمارستان ۵۴۰تختخوابی، خرید دستگاه آنژیوگرافی، آمبولانس و بخشی از تجهیزات بیمارستانی که بنابر ضرورت اعلام می‌گردد، سازمان منطقه آزاد چابهار تامین نموده و در اختیار قرار می‌دهد؛ اشاره کرد. همچنین در حوزه محیط زیست، منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق می‌باشد که خود را موظف به رعایت قوانین زیست محیطی کرده است؛ بنابراین در تمامی تصمیمات و اجرای پروژه‌های مهم صنعتی و نیمه صنعتی رعایت قوانین زیست محیطی را به عنوان یک اصل پذیرفته و توجه جدی دارد؛ چراکه به قوانین محیط زیست اعتقاد داریم و معتقدیم برای دستیابی به توسعه همه‌جانبه لازم است که توجه جدی به این بخش صورت گیرد. همچنین دوره‌های آموزشی را در حوزه محیط زیست برگزار کرده‌ایم؛ حمایت از گونه‌های در حال انقراض جانوری و حیوانی ازجمله لاک‌پشت دریایی، تمساح و دلفین را در دستورکار قرار داده‌ایم؛ پاکسازی سواحل را در سطح منطقه چابهار اجرا نمودیم. همین طور در حوزه توانمندسازی جامعه محلی اقدامات جدی صورت گرفته ازجمله آموزش زنان، حمایت از کارآفرینی در سطح روستاها؛ برگزاری دوره‌های آموزشی؛ حمایت سازمان‌های مردم نهاد که در این راستا فعالیت می‌کنند؛ فعال کردن زنان در حوزه صنعت خصوصا صنایع دستی و سوزن‌دوزی که در این بخش دوره‌های آموزشی برگزار نمودیم و هم زمینه حضور هنرمندان را در نمایشگاه‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی فراهم کردیم و همچنین در سال گذشته میزبان بخش بین‌الملل مد و لباس فجر در چابهار بودیم که با حضور اساتید و صاحب نظران بین‌المللی برپا گردید که موجب شد روابط خوبی میان صنعتگران منطقه‌ای با برندهای مشهور دنیا برقرار شود و  در حال حاضر سوزن‌دوزان چابهار مشغول به تبادل اطلاعات و بازاریابی برای هنر فاخر این مرز و بوم هستند و براساس نیاز بازار بین‌الملل، مشغول به تولید محصول می‌باشند. بخش دیگری از اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار رفع و احصا نیازهای جامعه محلی است که ازجمله آن می‌توان به تامین آب شرب روستاها اشاره کرد. در آینده نیز بیش از پیش و براساس اهداف و موارد تدوین شده در سند مسئولیت اجتماعی سازمان گام برخواهیم داشت.