در نشست مشترک دادستان شهرستان قشم با مسئولان سازمان منطقه آزاد و نمایندگان استانداری هرمزگان در دفتر فرماندار شهرستان قشم تصمیم‌گیری شد:

پروژه پرورش میگو در نزدیکی سایت نمکدان قشم متوقف شد

با بالا گرفتن نگرانی‌ها از ارائه کارت قرمز یونسکو به ژئوپارک جهانی قشم و خروج مجدد این اثر بین‌المللی از لیست مناطق دارای ژئوپارک جهانی، به درخواست استاندار هرمزگان، جمعی از مسئولان این استان به اتفاق دادستان شهرستان قشم، دو تن از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و فرماندار این شهرستان از محل واگذاری چند پروژه پرورش میگو در محدوده ژئوسایت غارنمکدان بازدید کردند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، بعد ازظهر سه‌شنبه (۸دی‌ماه) در دفتر فرماندار شهرستان قشم با حضور تیم یاد شده نشستی با هدف تصمیم‌گیری و جمع‌بندی این بازدید‌ها برگزار شد و در نهایت فرماندار شهرستان قشم به عنوان رئیس این جلسه در جمع خبرنگاران از توقف پروژه پرورش میگو در نزدیک‌ترین محل اجرای این سایت به ژئوسایت غارنمکدان خبر داد.

علیرضا نصری اعلام کرد: بخشی از سایت ۳۰۰هکتاری مزرعه میگو که با حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم همپوشانی دارد تا بررسی دقیق کارشناسی متوقف شده است.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد تیم منتخب کارشناسی، اقدامات قانونی و دقیق خود را در تمام واگذاری‌های انجام شده از سوی استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد قشم را با هدف تعیین تکلیف نهایی انجام دهند.

فرماندار شهرستان قشم تصریح کرد: در این نشست همچنین بر اهمیت گرفتن استعلام از مدیریت ژئوپارک جهانی قشم برای واگذاری‌های زمین از سوی استانداری هرمزگان با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان منطقه آزاد قشم دارند، تاکید شد.

او اظهار کرد: در کنار این سایت ۳۰۰هکتاری، چند سایت دیگر پرورش میگو ازجمله سایت ۴۹۲هکتار هم مورد کارشناسی اعضا قرار گرفت و خوشبختانه در این سایت هیچ مشکلی برای ژئوسایت غار نمکی مشاهده نشد.

نصری، حمایت از سرمایه‌گذاری، اقتصاد، تولید و معیشت را دغدغه مهم دولت برشمرد و افزود: مجموعه دولت همچنین توجه ویژه‌ای به مباحث محیط زیست و آثار تاریخی و زیست محیطی که آثار گرانبهایی برای کشور و نسل آینده است، دارند.

شایان ذکر است، فرماندار قشم به همراه دادستان این شهرستان و رئیس برنامه‌ریزی استانداری، مدیران کل محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری و جهادکشاورزی هرمزگان و همچنین دو تن از معاونان و مدیران منطقه آزاد قشم از مزرعه‌های پرورش میگو در نزدیکی ژئوسایت نمکدان قشم بازدید کردند و در نهایت توقف بخشی از سایت ۳۰۰هکتاری که نزدیک‌ترین بخش به غار نمکدان است را مورد تاکید قرار دادند و برای مابقی سایت‌ها هم قرار شد نظر دقیق کارشناسی انجام شود.