مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

پیشرانی مناطق آزاد و ویژه در اقتصاد کشور در سال۹۹

در روزهای پایانی سال‌۹۸ باید گفت خوشبختانه یک سال دیگر چرخ اقتصاد با وجود تنگناها در مناطق آزاد تجاری-صنعتی چرخید و در اروند هم مانند دیگر مناطق، طرح‌ها و پروژه‌های زیادی به بهره‌برداری رسید. در گفت‌وگو با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در دهه مبارک فجر، وی عملکرد این سازمان در سال98 را تشریح کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، به گفته اسماعیل زمانی امسال علی‌رغم وجود فضای تحریمی و تهدیدات خارجی، شرایط اقتصادی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر نسبتا خوب بوده است و این شهرستان‌ها با مشکلات جدی مواجه نبودند‌. اروند بیشترین جمعیت را در بین سایر مناطق آزاد تجاری-صنعتی دارد و در همسایگی با کویت و مهم‌ترین شریک تجاری ایران یعنی کشور عراق، بخش وسیعی از دو شهرستان رقابت‌پذیر اقتصادی آبادان و خرمشهر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب منطقه متبوع خود، اظهار داشت: در مجموع سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی این منطقه در سال‌۹۸ قابل‌قبول بوده و صادرات اروند چیزی در حدود یک میلیارد دلار بوده که از این میزان، ۲۰۰میلیون دلار سهم صادرات از محصولات تولید شده در منطقه آزاد اروند بوده است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: اروند، از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است و این مدعا با دلایلی ازجمله مجاورت با خلیج فارس و کشور عراق، دسترسی به آب‌های آزاد، برخورداری از پالایشگاه و پتروشیمی اثبات می‌شود و سازمان منطقه آزاد اروند امسال نیز همچون سال‌های گذشته در تلاش بوده است که از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببرد‌.

زمانی تصریح کرد: از آنجایی که ما در همسایگی عراق قرار داریم، بازار این کشور یک بازار هدف مهم برای ما محسوب می‌شود و بسیاری از اتباع عراقی‌ نیز در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ علاوه بر سرمایه‌گذارانی از کشور عراق، منطقه آزاد اروند امروز پذیرای سرمایه‌گذارانی از کشور‌های مختلف نیز است. از گذشته چینی‌ها در منطقه حضور داشته‌اند و همچنان فعالیت اقتصادی دارند. سرمایه‌گذارانی از ترکیه و آلمان نیز در راستای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه حضور دارند.

 

ماموریت راهبری و روند توسعه‌ای سازمان منطقه آزاد اروند

وی با اشاره به ماموریت راهبری و روند توسعه‌ای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه آزاد اروند بیشتر در زمینه‌های مواد معدنی، مواد ساختمانی، تولیدات شیمیایی و پتروشیمی است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند که با بیش از ۶سال سکانداری این سازمان، باثبات‌ترین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بوده است؛ عملکرد این سازمان را علی‌رغم مشکلاتی که در این سال‌ها پیش رو داشته است، قابل دفاع دانست و اذعان داشت: از ابتدای امسال، منطقه آزاد اروند پروژه‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی بسیاری را پیگیری و به سرانجام رسانده است. علاوه بر شروع پروژه‌های جدید، پروژه‌هایی که غیرفعال و راکد شده بوده‌اند نیز مجدد شروع به فعالیت کرده‌اند.

اسماعیل زمانی ادامه داد: با احیاء و جلوگیری از تعطیلی  واحدهای صنعتی ورشکسته و نیمه فعال در سال۹۸، در راستای ثبات اشتغال و رفع معضل بیکاری قدم برداشتیم. با همکاری شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند و معاونت سرمایه‌گذاری سازمان، این مهم اتفاق افتاد و چندین واحد که به دلیل شرایط تحریم‌ها، نوسانات شدید ارزی، کمبود منابع نقدینگی و منابع مالی دچار رکود شده بودند، به چرخه تولید بازگشتند.

 

افتتاح پروژه‌های عظیم اروند در دهه فجر۹۸

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند افزود: از اتفاقات مثبتی که در سال جاری اتفاق افتاده، این است که با فرا رسیدن ایام دهه مبارک فجر و با توجه به حجم پروژه‌های قابل بهره‌برداری و رویدادهای قابل اجرا در منطقه آزاد اروند، امسال با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیات همراه، چندین پروژه اقتصادی و عمرانی به بهره‌برداری رسید و در کنار آن رویدادهای بزرگ فرهنگی نظیر اختتامیه اولین جشنواره مطبوعات و رسانه اروند نیز در محل سالن فرهنگی این سازمان برگزار شد.

زمانی اظهار کرد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری که در این ایام با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری خارجی ۵میلیون دلاری به بهره‌برداری رسید، برای۱۲۰۰نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: در همین زمان از ۳۵بسته سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند براساس مطالعات بازار و در بخش‌های صنعت، تجارت، خدمات و گردشگری رونمایی شد که مجموعه این اخبار نوید اتفاقات اقتصادی مثبتی را در این منطقه می‌دهد.

وی گفت: احداث بازارچه ماهی و میگو مدرن و بدون بو، طرح تولید عطر و ادکلن، طرح تولید ورق و درب چوبی پلاست، طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم، مجتمع چاپ و بسته‌بندی، احداث پارک آبی روباز و سرپوشیده، طرح تولید شیشه سکوریت، احداث مجتمع چندمنظوره، خدمات مسافری و مجتمع تولید فلزات گرانبها، سنگ و جواهرات قیمتی ازجمله این بسته‌های سرمایه‌گذاری هستند.

 

بهره‌برداری از مجهزترین ایکس‌ری کامیونی کشور در شلمچه

این مقام مسئول همچنین معتقد است: با بهره‌برداری از بزرگترین و مجهزترین ایکس‌ری کامیونی کشور در مرز شلمچه، تسهیلات بیشتری برای واردات و صادرات منطقه و کشور فراهم خواهد شد.

زمانی با اشاره به اینکه این دستگاه از محل اعتبارات داخلی سازمان منطقه آزاد اروند به ارزش ۲۰۰میلیارد ریال ساخته شده است، گفت: این دستگاه ایکس‌ری مدل قادر است در یک ساعت حداقل ۱۲۰کامیون و روزانه ۱۵۰۰کامیون را اسکن و اطلاعات آنها را به اپراتور‌ها منعکس نماید.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید بر اینکه این دستگاه ایکس‌ری توسط متخصصان وزارت دفاع کشورمان ساخته شده است، افزود: این ایکس‌ری پرسرعت، پلاک‌خوانی و کانتینرخوانی را توسط دوربین انجام می‌دهد که با نصب این تجهیزات، گمرک مرز تجاری شلمچه، مجهز به ایکس‌ری کامیونی پیشرفته شد و مشکلات موجود در حوزه قاچاق کالا و مواد مخدر و عبور کالا از مبادی رسمی مرتفع خواهد شد.

زمانی ابلاغ کد وارداتی شلمچه توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران پس از پیگیری‌های فراوان  را یکی از اتفاقات مثبت در سال جاری دانست و اذعان نمود: سال آینده باید منتظر تحولات بین‌المللی بود، اما به نظر می‌رسد در منطقه ما با توجه به تمهیدات اندیشده شده، چشم‌انداز مسائل اقتصادی خوب باشد و دچار مشکل نشویم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: اروند با برخورداری از دو شهرک صنعتی، دو اتاق اصناف، دو اتاق بازرگانی، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، نسبت به سایر مناطق آزاد تجاری کشور از اهمیت اقتصادی بیشتری برخوردار است و تاکنون توانسته با اتکاء به این ظرفیت‌ها، در بسیاری از موارد نسبت به سایر مناطق آزاد دیگر پیشگام باشد.

 

پیشرفت چشمگیر فعالیت‌های عمرانی در اروند

این مقام مسئول با توجه به تخصیص اعتبار قابل توجهی به پروژه‌های عمرانی گفت: فعالیت‌های فنی و مهندسی سازمان منطقه آزاد اروند طیف وسیعی را شامل می‌شود. برخی پروژه‌ها برای فعالیت‌های محدوده شهر هستند و برخی دیگر در سطح پروژه‌های منطقه برای توسعه زیرساخت‌ها انجام می‌شوند.

زمانی، فعالیت‌های عمرانی انجام شده توسط این سازمان را پاسخگویی به بخش وسیعی از مطالبات مردمی دانست و خاطرنشان کرد‌: عملیات بهسازی روستاها که با همکارى بنیاد مسکن انقلاب اسلامى مطابق تفاهم‌نامه بهسازى ١٠١روستا در دو شهرستان آبادان و خرمشهر در جریان است را می‌توان یکی از موارد مهم در راستای محرومیت‌زدایی از منطقه  برشمرد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند همچنین به  خلق ۲۰مجسمه حاصل کار هنرمندان در نخستین سمپوزیوم ملی منطقه آزاد اروند در روزهای اخیر اشاره کرد و اظهار داشت‌: بدین منظور، از هنرمندان ملی برای این سمپوزیوم دعوت شد و آنان نیز آثار خود را در زمینه دفاع مقدس، صنعت نفت، نخل و همزیستی اقوام به انجام رساندند و در حال حاضر با خلق این آثار  توسط هنرمندان مجسمه‌ساز، به داشته‌های آبادان افزوده شده که به اذعان دبیر شورایعالی مناطق آزاد، حرکت بسیار ارزشمندی بوده است‌.

وی پیشرفت ۷۰درصدی احداث ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی آبادان را یکی از اتفاقات مهم سال جاری اعلام کرد و افزود: امیدواریم پروژه ترمینال جدید با مساحت هفت هزار و ۲۰۰متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۴۰۰میلیارد ریال با تعهداتی که وزارت راه و شهرسازی دارد، سوم خرداد سال آتی به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار ‌گیرد.

زمانی تعیین تکلیف ساکنین ساختمان ۶طبقه خرمشهر پس از سال ها را نیز یادآور شد و گفت: واحد‌های مسکن مهر خرمشهر قرار است پس از آماده‌سازی، در اختیار این ساکنین قرار بگیرد که امیدواریم این اتفاق در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین به تکمیل بخش‌های دیگری از بزرگترین مجتمع فرهنگی استان خوزستان اشاره کرد و بیان داشت: این مجتمع در راستای رفع کاستی‌های اساسی در حوزه‌های فضاهای فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و اداری در محدوده شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، احداث گردیده که تاکنون بخش‌های زیادی ازجمله قسمت اداری آن به بهره‌برداری رسیده است.

زمانی تصریح کرد: ازجمله مهم‌ترین بخش‌های بزرگترین مجتمع فرهنگی استان خوزستان، حضور و ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد و تامین سالن‌های جلسات برای آنها، فضای مناسب برای رسانه‌های ارتباط جمعی و مدیا، احداث مکانی برای بسط فعالیت‌های فرهنگی ازجمله گالری‌ هنری، فضاهای آموزشی، سالن‌های همایش بوده است.

 

توسعه سرمایه اجتماعی، در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی

بنا به گفته وی، سازمان منطقه آزاد اروند از بدو تاسیس در راستای دستیابی به والاترین اهداف خود که همانا توسعه سرمایه اجتماعی است، نسبت به فراهم نمودن زمینه توسعه همه‌جانبه در منطقه و به ویژه توسعه منابع انسانی، همت وافر داشته و دارد، که شاهد آن حمایت از دانش‌آموزان کمتر برخوردار مناطق محروم، برگزاری دوره‌های غنی‌سازی اوقات فراغت و فنی و حرفه‌ای با هدف مهارت‌آموزی و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز و برگزاری نمایشگاه و جشنواره هفته پژوهش و فناوری در سال‌۹۸ است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین برگزاری مراسمات دینی و مذهبی، جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فیلم و تئاتر، رویدادهای مهم ورزشی، همایش‌های کتاب و کتابخوانی و… با حضور شمار زیادی از علاقه‌مندان را بخشی از فعالیت‌های این سازمان در زمینه ایجاد نشاط اجتماعی اعلام کرد.

وی با اشاره به برگزاری موفق جشنواره تئاتر فتح خرمشهر از رونمایی پوستر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام در روزهای اخیر در منطقه آزاد اروند خبر داد.

زمانی در توضیح برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه رسام، برای دومین بار به صورت مشترک میان سازمان منطقه آزاد اروند و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس (معاونت هنری و امور سینمایی) برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه آن خرداد‌ماه‌۱۳۹۹ در منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در توضیح تاسیس کارخانه سرم‌سازی و تولید دارو در منطقه آزاد اروند و با اشاره به ظرفیت بالای شهرک‌های صنعتی در منطقه آزاد اروند و همجواری با استان بصره کشور عراق با جمعیتی بالغ بر ۵میلیون نفر، خاطرنشان کرد: باید در زمینه تولید دارو و کارخانه‌های سرم‌سازی با توجه به نیاز استان خوزستان، استان‌های همجوار و همچنین کشور عراق که به شدت به این دو حوزه نیاز دارند، توجه ویژه‌ای شود.

وی با تاکید بر اینکه کارخانه سرم‌سازی و تولید دارو پروسه بسیار مهمی است که می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری و رونق منطقه تاثیرگذار باشد، جایگاه آزمایشگاه غذا و داروی منطقه را نیز بسیار پراهمیت خواند و افزود: این آزمایشگاه با توجه به اینکه یکی از آزمایشگاه‌های مطرح در سطح کشور بوده و از امکانات و تجهیزات بالایی برخوردار است؛ طی گفت‌و‌گو با رئیس سازمان غذا و دارو کشور خواستار این شدیم تا آزمایشگاه مذکور در سطح ملی به عنوان نمونه و برند معرفی شود و با صدور مجوزهای لازم بتوان از ظرفیت بالای این آزمایشگاه که از امکانات روز بهره‌مند است، در سطح ملی و بین‌المللی استفاده شود.

زمانی گفت: در بازدید رئیس سازمان غذا و داروی کشور از گمرگ آبادان، تسهیل روند واردات قانونی کالاهای حوزه سلامت نیز مطرح شد تا این کالاها به راحتی در اختیار مردم قرار بگیرند.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای منطقه و هم‌مرز بودن با کشور عراق (خصوصا استان پرجمعیت بصره)، این سازمان در نظر دارد با همکاری دانشکده علوم پزشکی آبادان و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، اولین نمایشگاه گردشگری سلامت با هدف تبدیل شدن اروند به یکی از قطب‌های این صنعت را در آینده‌ای نزدیک برگزار کند.

 

عدم رعایت قانون مناطق آزاد توسط برخی دستگاه‌های اجرایی

زمانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از برخی موارد در مناطق آزاد که موضوعات را کمی مبهم و پیچیده کرده است، گله‌مند بود و تصریح کرد: متاسفانه گاهی شاهد عدم رعایت قانون و مقررات توسط برخی دستگاه‌های اجرایی هستیم که این مسئله مختص به منطقه اروند نیست و این موارد باید با تفاهم و مذاکره رفع شوند تا ساکنین این مناطق را از تبعات آن رها کند و البته با استقرار کامل گمرک در گیت‌های آبادان و خرمشهر و تسهیل در برخی قوانین خیلی موانع از سر راه تولید و تجارت برداشته می‌شود و در زمینه اقتصادی با رشد بیشتری مواجه خواهیم بود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان اظهار کرد: امیدواریم در سال آینده ابا اتکای بیشتر به توان بخش خصوصی و ظرفیت‌های موجود، مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی بیش از گذشته پیشران اقتصاد کشور باشند.