معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو اعلام کرد:

پیشرفت ۸۰درصدی عملیات اجرایی تاسیسات زیربنایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو از پیشرفت فیزیکی ۸۰درصدی پروژه عملیات اجرایی تاسیسات زیربنایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو شامل ساختمان‌های نیروگاه، ۴ساختمان پست برق، ساختمان مخزن آب و اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب، شبکه آبرسانی، برق‌رسانی و گازرسانی کل محوطه فرودگاه خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، فرزاد بازیار اظهار داشت: احداث پست شماره‌۱ (نیروگاه) به مساحت ۱۰۷۰مترمربع، احداث پست شماره‌۳ (ایمنی زمینی و هواشناسی) به مساحت ۳۷۰مترمربع، احداث پست شماره‌۴ (ترمینال و تکنیکال) به مساحت ۳۷۰مترمربع، احداث پست شماره‌۵ (انتظامی) به مساحت ۳۷۰مترمربع که همگی شامل زیرزمین و طبقه همکف می‌باشد، در حال اجرا است.

وی با اعلام اینکه احداث پست شماره‌۶ (روشنایی باند) به مساحت ۴۷۶مترمربع از دیگر پروژه‌های تاسیسات زیربنایی فرودگاه است، ادامه داد: احداث ساختمان مخزن آب به مساحت ۱۳۰مترمربع شامل یک زیرزمین با دیواره‌های بتنی و محافظ دیوار آجری با ظرفیت ۲۰۰مترمکعب و احداث ساختمان تصفیه‌خانه و تلمبه‌خانه به مساحت ۴۱مترمربع شامل یک اتاق تلمبه‌خانه و دو حوضچه تصفیه از دیگر پروژه‌های درحال اجرا هستند.

بازیار، در تشریح مشخصات تاسیسات زیربنایی فرودگاه ماکو اضافه کرد: شبکه جمع‌آوری فاضلاب به طول پنج هزار و ۱۰۰متر و به عمق خاکبرداری ۲.۵ الی ۳متر و برآورد تقریبی کل خاکبرداری ۱۳هزار مترمکعب، شبکه آبرسانی به طول هفت هزار و۱۳۰متر و به عمق ۱.۵متر و برآورد تقریبی کل خاکبرداری ۱۰هزار و ۷۰۰مترمکعب، شبکه توزیع گاز به طول ۶هزار متر و به عمق ۱.۵متر و برآورد تقریبی کل خاکبرداری ۶۳۰۰مترمکعب، داکت بانک برق و دیتا به طول سه هزار متر به عمق ۲.۲۰متر و برآورد تقریبی کل خاکبرداری ۶هزار و ۵۰۰مترمکعب و  چراغ‌های روشنایی محوطه و پارکینگ به تعداد ۲۹۸عدد از چهار نوع متفاوت با برآورد خاکبرداری یک هزار و ۷۳۵مترمکعب، ازجمله مشخصات تاسیسات زیربنایی فرودگاه است.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو، مبلغ برآورد نهایی اجرای این پروژه را ۱۹۵میلیارد ریال عنوان کرد و تصریح نمود: برای محوطه‌سازی فرودگاه نیز ۲۵۰میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است، که بیش از ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی پهنه محوطه‌سازی فرودگاه را حدودا ۱۳۵هکتار عنوان کرد و افزود: ۸۰هزار مترمکعب برآورد تقریبی کل خاکبرداری محوطه است و ۱۱کیلومتر طول جاده‌های محوطه به عرض حدود ۹متر است که در حال اجرا می‌باشد.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو بیان اینکه برای تامین تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز پست‌های برق فرودگاه بیش از ۱۰۰میلیارد ریال هزینه برآورد شده است، یادآوری کرد: تامین تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز پست‌های برق فرودگاه از ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

گفتنی است، فرودگاه منطقه آزاد ماکو در خرداد ماه سال‌۱۳۹۳ به صورت عملیاتی آغاز شد و اولین پرواز آزمایشی آن در دهه فجر سال‌۱۳۹۴ انجام شد. این فرودگاه در مساحتی بالغ بر ۳۲۵هکتار در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو احداث شده و طراحی آن برای هواپیمای ایرباس۳۲۰ است.

ترمینال اصلی فرودگاه در زمینی به مساحت ۸۰۰۰مترمربع با طراحی منحصربه‌فرد احداث شده که در کنار سالن ترمینال‌vip قادر به پذیرش مسافران پروازهای داخلی و بین‌المللی است.

برج مراقبت این فرودگاه به ارتفاع ۳۲.۸متر و طول باند پروازی سه هزار و ۱۵۰متر و عرض باند ۴۵متر و با شانه خاکی ۶۰متر است.

مجوز مرز هوایی این فرودگاه در مهرماه‌۹۷ صادرشده و پروازهای بین‌المللی به زودی برقرار می‌شود.

نخستین پرواز رسمی از فرودگاه منطقه آزاد ماکو ۲۳اسفندماه سال‌۱۳۹۵ با حمل خانواده‌های شهدا به عنوان مسافر با هواپیمای بوئینگ‌۷۳۷ به سوی مشهد انجام شد تا فرودگاهی که در کمتر از ۲سال احداث شد، با استفاده از ترمینال موقت مورد بهره‌برداری قرار گیرد که با حضور حسن روحانی در سال‌۹۷ در آذربایجان غربی رسما افتتاح گردید.