مشاور رئیس‌جمهور در جمع معاونان فرهنگی سازمان‌های مناطق آزاد تاکید کرد:

پیوست فرهنگی در مناطق آزاد امری لازم‌الاجرا است

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد کشور از ظرفیت بالای فرهنگی برخوردار هستند و معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان‌های این مناطق باید بهره کافی از این فرصت‌ها را ببرند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید محمد در بیستمین نشست مشترک معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان‌های مناطق آزاد کشور با بیان اینکه با بخشنامه، دستورالعمل و روش‌های سنتی نمی‌توانیم در ارتقای فرهنگی جامعه موفق باشیم، افزود: فقط نگاه سخت‌افزاری به مقوله فرهنگ داشتن کافی نیست؛ مسائل فرهنگی راهکارهای خاص خود را دارند و باید با منطق و استدلال در بهبود باورهای افراد اقدام شود.

مشاور رئیس‌جمهور، استفاده از ابزارهایی همچون برگزاری رویدادهای فرهنگی و استفاده از ابزار و روش‌های نوین در این حوزه را اثرگذار دانست و اظهار داشت: موضوعات فرهنگی در توسعه مناطق آزاد دخیل هستند و می‌توان با ایجاد مجموعه‌های فرهنگی و جذب خانواده‌ها به این مجموعه‌ها، توسعه را تک‌بعدی ندید؛ چراکه پیوست فرهنگی در مناطق آزاد لازم الاجرا است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی بر تشکیل اتاق‌فکر با حضور نخبگان و صاحب‌نظران حوزه فرهنگی در مناطق آزاد کشور تاکید کرد و بیان داشت: پیشنهادات و انتقادها را بشنوید و در نهایت بهترین ایده و اندیشه را انتخاب و در راستای آن حرکت کنید.

وی ادامه داد: با توجه به بروز مسائل اقتصادی در مناطق آزاد، شاهد گرفتاری‌های اجتماعی در این مناطق هستیم؛ بسیاری از این نقاط بدون داشتن پیوست فرهنگی و اجتماعی توسعه یافته‌اند که معضلات فراوانی را به همراه داشته است که باید با برنامه‌ریزی صحیح برای اقشار ضعیف، این معضلات به وجود آمده رفع گردد.

مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: مسئولان فرهنگی مناطق آزاد باید با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح در نحوه هزینه‌کرد منابع، بیشترین بهره‌وری را در برنامه‌های فرهنگی-‌اجتماعی و در چارچوب راهبردهای مناطق داشته باشند.

سعید محمد با تاکید بر اینکه باید به حوزه گردشگری در مناطق آزاد کشور نیز اهتمام ویژه داشت، افزود: متاسفانه حوزه گردشگری در مناطق آزاد مورد غفلت قرار گرفته است، همه مناطق دارای ظرفیت گردشگری هستند و برخی مناطق از ظرفیت منحصربه‌فردی در این حوزه برخوردار می‌باشند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه پیشنهاداتی درخصوص توسعه گردشگری در مناطق آزاد کشور ارائه داد و اذعان نمود: ما نیازمند ارتباط با کشورهای هدف هستیم، لازم است با آژانس‌های بین‌المللی قرارداد امضاء کنیم و درصدی از اعزام توریسم‌ها را به آنها اختصاص دهیم و در آنان ایجاد انگیزه نماییم.

مشاور رئیس‌جمهور در پایان، استفاده از امکاناتی همچون دهکده سلامت، توریسم درمانی، توریسم علمی و توریسم ورزشی را در توسعه حوزه گردشگری در مناطق کشور موثر دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری رویداد‌۲۰۲۲ قطر، یک رویداد بزرگ ورزشی است و باید از این ظرفیت بیشترین بهره را ببریم. لازم است همکاران ما در مناطق آزاد کیش و قشم با جدیت بیشتر کارها را پیش ببرند و امکانات ورزشی مدنظر را تدارک ببینند.