مشاور رئيس‌جمهور اظهار کرد:

پیگیر رفع مشکل آب منطقه آزاد اینچه‌برون هستیم

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در خیلی از بخش‌های زیرساختی منطقه آزاد اینچه‌برون کامل است، گفت: مشکل اصلی این منطقه آب است که پیگیر هستیم از طریق وزارت نیرو بحث‌ آب آشامیدنی و صنعتی آن برطرف گردد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید محمد در بازدید از مرز و گمرک اینچه‌برون، ایستگاه راه‌آهن و برخی زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری -‌صنعتی اینچه‌برون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای آغاز عملیات اجرایی منطقه آزاد اینچه‌برون، اولین گام طرح جامع است که قرارداد مشاور منعقد شده تا ظرف ۶ماه طرح جامع را تهیه کند؛ البته در این مدت منتظر نمی‌مانیم و به مجرد اینکه اسناد آماده شود، راه‌اندازی زیرساخت‌ها آغاز خواهد شد.

وی افزود: طبق صحبت‌هایی که خدمت وزیر امور اقتصادی و دارایی داشتیم، برای رونق بخشیدن به اینچه‌برون لازم است مسیرهای ترانزیت را فعال کنیم که اولین اولویت‌ بحث اینچه‌برون به شاهرود و البته بعد به طبس است که این بخش نیاز به همکاری وزارت راه و شهرسازی دارد.

سعید محمد ادامه داد: تقاضای ما این است که به صورت جدی روی این موضوع برنامه‌ریزی صورت گیرد و برای سال‌۱۴۰۱ بودجه کافی گذاشته شود‌‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان یادآور شد: اگر این اتصال برقرار شود، شاهد رونق بسیار خوبی خواهیم بود و تا آن موقع سعی می‌کنیم براساس دیپلماسی منطقه و شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای در ترکمنستان، قفقاز و روسیه فعالیت‌ها را ادامه دهیم؛ منتها وقتی می‌توانیم رونق جدی داشته باشیم که اتصالات و بحث ترانزیت خصوصا کریدور شمال-‌جنوب برقرار گردد.

گفتنی است، اینچه‌برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی‌برون از توابع شهرستان ۳۷۰هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه‌برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

لازم به ذکر است، در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه‌آهن بین‌المللی قزاقستان، ترکمنستان، ایران و گذر آن از اینچه‌برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

یادآور می‌شود، وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیات همراه ازجمله سعید محمد مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی، علی عسگری معاون توسعه مدیریت و منابع، عباس مرادپور سرپرست معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی، مهدی میراشرفی معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی، علی‌عادل عبادی‌نژاد داورانی سرپرست دفتر امور استان‌ها و فرشاد فتوت مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه به استان گلستان سفر کردند و با علمای اهل سنت استان نیز دیدار داشند.

حضور در گلزار شهدای گرگان و ادای احترام و قرائت فاتحه، دیدار با آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان، شرکت در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و پیگیری مصوبات آن و جلسه شورای اداری استان و نیز حضور در مراسم روز ملی گرگان و گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با سیمای مرکز گلستان از دیگر برنامه سفر یک‌روزه وزیر امور اقتصادی و دارایی به این استان شمالی بود.