در نشست هیات اقتصادی افغانستان با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مطرح شد:

چابهار، ظرفیتی مناسب برای صادرات و واردات کالا‌های افغانستان

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در دیدار با این هیات اقتصادی گفت: بستر‌های سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی کشور افغانستان در چابهار فراهم است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، عبدالرحیم کردی در دیدار با هیات اقتصادی و سیاسی کشور افغانستان با بیان اینکه بندر چابهار ظرفیتی ویژه برای آن کشور است، اظهار داشت: الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد، آن را به بندری رقابتی‌تر تبدیل کرده و بستر‌های لازم در منطقه برای سرمایه‌گذاری خارجی و حضور سرمایه‌گذاران به ویژه فعالان موفق اقتصادی افغان فراهم شده است.

وی در این دیدار که در منطقه آزاد چابهار برگزار شد، اظهار داشت: زیرساخت‌های بندر و منطقه آزاد در چابهار مهیا و طرح‌های بزرگ و کوچک اجرا شده و این موضوع نوید دهنده توسعه و آبادانی و گسترش روابط با همسایگان است.

کردی بیان کرد: تصویت منطقه آزاد سیستان در کنار وجود منطقه آزاد چابهار و استفاده بهینه از مزیت ترانزیت، نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی افغانستان خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از حضور هیات اقتصادی و سیاسی افغانستان به چابهار قدردانی کرد و گفت: از هرگونه سرمایه گذاری خارجی به ویژه دولت و بخش خصوصی افغانستان استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه افغانستان توسعه ایران و استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود و همواره تمایل و علاقه‌مندی دو طرف برای سرمایه‌گذاری و پذیرش کالای افغانستان در بندر چابهار وجود دارد، خاطرنشان کرد: با تصویب منطقه آزاد سیستان شاهد رونق و توسعه اهداف اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان خواهیم بود.

کردی بیان کرد: تمام امکانات و ظرفیت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاران افغان مهیا و فراهم است، به طوری که هم‌اینک حدود ۲۰۰شرکت ثبت شده افغانستان در چابهار فعالیت دارند و با توجه به اینکه چابهار اکسیژن افغانستان محسوب می‌شود، می‌توان از این فرصت برای توسعه دو کشور بهره گرفت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: چابهار در حال حاضر با بسیاری از کشور‌ها مذاکرات و تفاهم‌هایی داشته و آنان تمایل خود به سرمایه‌گذاری را اعلام کرده و مذاکرات ادامه دارد، اما باید اعلام کنم که فرصت‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران کشور دوست و همسایه نظیر افغانستان فراهم است.

کردی ادامه داد: چابهار ظرفیت مناسبی برای صادرات و واردات کالا‌های افغانستان و ترانزیت نیز نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی افغانستان دارد.

 

افغانستان از طریق چابهار صادرات و واردات را رونق می‌بخشد

عضو کمیسیون اقتصادی و سرحدات پارلمان افغانستان نیز در این نشست اظهار داشت: از اینکه شاهد توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشور دوست و همسایه ایران هستیم، خیلی خوشحالم و از مهمان نوازی و میزبانی همیشگی مردم مهربان این کشور سپاسگزارم.

محمد ابراهیم غشتعلی افزود: چابهار ارزش زیادی برای توسعه افغانستان دارد و ما هر توسعه این منطقه را نوعی خوشحالی برای کشور خود می‌دانیم، چون افغانستان از طریق چابهار به دنیا ارتباط زیاد خواهد داشت و می‌تواند صادرات و واردات را انجام دهد.

او بیان کرد: چابهار مکان مناسبی برای صادرات و واردات کالا‌های افغانستان به کشور‌های مختلف دنیا است و از اینکه مسئولان ایران و به ویژه استان سیستان و بلوچستان و چابهار همیشه از حضور هیات‌های اقتصادی و سیاسی استقبال می‌کنند، خیلی خوشحالیم.

عضو کمیسیون اقتصادی و سرحدات پارلمان افغانستان بر راه‌اندازی شعبه بانکی افغانستان در چابهار و توسعه روابط بیشتر و سهولت در تجارت و همکاری بیشتر تاکید کرد و افزود: تعاملات تجاری و اقتصادی منشا رشد و توسعه است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: محور چابهار و میلک از مهم‌ترین معبر‌ها برای تجارت است و به زودی ساخت پل دوم بر روی رودخانه مشترک در مرز میلک برای گسترش ترانزیت در برنامه است.

محمد سرگزی افزود: هشت هزار ناوگان از طریق سیستان در مسیر بندرعباس در حال فعالیت هستند و درخواستی که دارم تمام موارد و مشکلات را سریعا رسیدگی تا موجب تسهیل در کار‌ها شود.

وی توجه بیشتر به بازارچه‌های مرزی و توسعه ترانزیت بین ایران و افغانستان را خواستار شد و خاطرنشان کرد: توسعه دو سوی مرز به نفع هر دو کشور است.