مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد:

چابهار، هاب فعالیت‌های فولادی و پتروشیمی در منطقه خواهد بود

منطقه آزاد چابهار در جنوب شرقی‌ترین نقطه جغرافیایی کشور، به عنوان دروازه ترانزیت شرق ایران شناخته می‌شود. این منطقه متناسب با زیرساخت‌هایی که در طول سواحل مکران در حال اجراست، ماموریت‌هایی را برای خود در نظر گرفته است که عمده‌ترین آن استقرار صنایع مادر همچون فولاد و پتروشیمی با ظرفیت تولید بیش از 20میلیون تن در سال است و انتظار می‌رود بخشی از این صنایع همزمان با رسیدن گاز به چابهار شکوفا و به‌ بهره‌برداری برسند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، یکی از راهبرد اصلی در منطقه آزاد چابهار، ایفای نقش در اقتصاد ملی است، با این افق دید که پتانسیل‌های چابهار در مقیاس ملی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. راهکاری که برای عملیاتی‌ کردن این راهبرد در نظر گرفته شده، ایجاد صنایع بالادستی فولاد و پتروشیمی، سیاستگذاری تجاری جدید و توسعه زیرساخت‌های ترانزیت است که در این راستا روند کارها با سرعت چشمگیری روبه پیشرفت می‌باشد. توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی یعنی بهبود کیفیت جاده‌ها، توسعه ظرفیت بندر، اتصال به شبکه ریلی و همچنین ایجاد فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار از دیگر اقدامات مهم برای نقش‌آفرینی این منطقه در اقتصاد ملی محسوب می‌شود. به تازگی موافقت اصولی ایجاد فرودگاه بین‌المللی چابهار از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر گردید و در آینده نزدیک می‌توان شاهد گلنگ‌زنی این پروژه عظیم در منطقه بود.

همچنین اقدامات و فعالیت‌هایی ازجمله تسریع در عملیات اجرایی کارخانه فولاد، تسریع در عملیات اجرایی پتروشیمی نگین مکران، آغاز اولین واحد متانول و پیشرفت فیزیکی قابل توجه، بهسازی انبارهای موجود و استقرار سیستم انبارداری، احداث انبار سرپوشیده ۱۰هزار مترمربعی، آغاز تهیه طرح تفصیلی پیکره صنعتی ۶۲۰۰هکتاری و آغاز مطالعات امکان‌سنجی اتصال بهینه‌ پیکره صنعتی به بنادر شهید بهشتی و کلانتری انجام شده است و طرح‌هایی در دست اقدام است.

به جهت پیگیری و بررسی روند ابرپروژه‌های این منطقه با عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به گفت‌و‌گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

? لطفا در ابتدا درخصوص ساخت فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار که به تازگی موافقت اصولی آن اخذ شده است، توضیح دهید و بفرمایید منابع احداث این فرودگاه به شکل تامین خواهد شد؟

اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری در چابهار براساس آنچه تعریف کرده‌ایم، پیش برود و سایر ظرفیت‌های این منطقه خصوصا در حوزه گردشگری و ارتباط با دنیای خارج در راستای ماموریتی که برای این منطقه تعریف شده است، به درستی محقق شود؛ سهولت رفت و آمد به چابهار و امکانات زیرساختی اقامت و حمل و نقل اهمیت ویژه‌ای دارد. از سال‌های گذشته، موضوع حمل و نقل در قالب یک فرودگاه بین‌المللی در چابهار مورد پیگیری و توجه مدیران وقت بوده است. فرودگاه نظامی کنارک اگرچه در حال حاضر مورد استفاده است، اما به دلیل فاصله‌ای که با شهر چابهار دارد و اینکه خارج از محدوده منطقه آزاد چابهار واقع شده، بسیاری از مزایای و ظرفیت‌هایی را که منطقه آزاد با داشتن مرز هوایی می‌تواند ایجاد کند، از دست داده است؛ بنابراین براساس پیگیری‌هایی که در سال‌های پیش صورت گرفته بود، در سال۹۵ موافقت اصولی ساخت یک فرودگاه بین‌المللی در چابهار صادر شد. از آنجایی که این مجموعه در خارج از محدوده منطقه آزاد قرار داشت، شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان متولی و مجری این امر تعیین گردید و بخشی از فرآیند کار در طول ۲سال گذشته انجام پذیرفته بود. به دلیل آن که این فرودگاه نقشی مهم و حیاتی برای منطقه آزاد چابهار دارد، در اسفندماه سال گذشته با وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندار سیستان و بلوچستان توافق‌نامه‌ای را به امضا رساندیم که براساس آن، مجری و سرمایه‌گذار این فرودگاه، سازمان منطقه آزاد چابهار تعریف شد و از آن زمان، موضوع صدور موافقت‌ اصولی و مباحث مربوط به طراحی و ساخت این پروژه در دستورکار قرار گرفت.

خوشبختانه در ابتدای مهرماه سال جاری، توانستیم موافقت‌ اصولی به نام سازمان منطقه آزاد چابهار را با حمایت و همراهی همه بزرگواران از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ نماییم. همزمان موضوع طراحی فرودگاه توسط مشاورین متخصص و ذیصلاح در دستورکار قرار گرفت؛ همچنین توافقات اولیه ساخت را با پیمانکاران توانمندی که در این حوزه تجربه و توان کافی داشتند را انجام دادیم و  در حال حاضر منتظر اخذ مجوز شورای عالی مناطق آزاد برای هزینه‌کرد منطقه در این پروژه هستیم که ان‌شاء‌الله با تصویب شورای عالی مناطق آزاد، در آینده‌ای نزدیک آمادگی عملیات اجرایی فرودگاه را داریم.

همزمان با برنامه‌ریزی‌های اجرایی که صورت پذیرفته است، موضوع طراحی، سرمایه‌گذاری و فاینانس از طریق دو مجموعه خارجی را در حال پیشبرد هستیم، همچنین با سرمایه‌گذاران داخلی نیز مذاکراتی را داشته‌ایم، از سوی دیگر منابع داخلی سازمان را برای شروع پروژه تجهیز نموده‌ایم و آمادگی کامل انجام کار را با منابع داخلی داریم و همین طور پذیرش سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در این پروژه وجود دارد.

برآورد ما در فاز اول این پروژه حداقل ۵۵۰میلیارد تومان است، اگرچه براساس طرحی که نهایی خواهد شد، این عدد طبیعتا در فازبندی‌های بعدی تغییر خواهد نمود، اما با این مبلغ و براساس طرح اولیه و با برنامه‌ریزی برای پذیرش یک میلیون مسافر در سال، سازمان منطقه آزاد چابهار آمادگی اجرای این پروژه را به لحاظ مالی و فنی دارد.

 

? در رابطه با صنایع‌ بالادستی ازجمله فولاد و پتروشیمی که در چابهار مستقر هستند، چه اقداماتی در جهت توسعه صورت گرفته است؟

فولاد و پتروشیمی دو صنعت بالادستی هستند که در جهت عمل به راهبرد نقش اقتصاد ملی منطقه آزاد چابهار برآمده از اسناد بالادستی و طرح‌های جامع و آمایش کشور هدفگذاری و تعریف شده‌اند. بر این اساس، قرار است که ۱۰میلیون تن فولاد و ۲۰میلیون تن محصولات پتروشیمی در چابهار تولید گردد.

از مجموع هدفگذاری فولاد، طبق اقداماتی که از سال۹۴ تاکنون صورت گرفته، یک مجموعه ۳.۲میلیون تنی در حال ساخت است که فاز اول آن ۱.۶میلیون تن می‌باشد و پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و تسهیلات لازم از صندوق ذخیره ارزی برای این پروژه به مبلغ ۱۱۲میلیون یورو تصویب و گشایش اعتبار نیز انجام شده و عملیاتی گردیده است. انتظار ما این است که همزمان با رسیدن خط انتقال گاز در ابتدای سال۱۴۰۰، این پروژه هم به بهره‌برداری برسد.

در حوزه پتروشیمی نیز براساس توافقی که با شرکت سرمایه‌گذاری ساتا به عنوان دولوپر اولین سایت پتروشمی چابهار در زمینی به مساحت ۱۲۰۰هکتار انجام شده است، آماده‌سازی سایت ازجمله آب، برق دوران ساخت و زیرساخت‌های اولیه مورد نیاز استقرار صنایع برای همه واحدها فراهم گردیده، مجوز محیط زیست برای ۷واحد اخذ شده است، ۲واحد عملیات اجرایی ساخت را شروع کرده‌اند و همزمان نیز براساس برنامه زمان‌بندی، یکی از این واحدها در نیمه اول سال۱۴۰۰ مناسب با زمان رسیدن خط انتقال گاز در چابهار افتتاح خواهد شد.

همچنین در حوزه فولاد، کنسرسیومی از سه شرکت بزرگ فولادی (فولاد مبارکه، چادرملو و گلگهر) تشکیل شده است؛ خوشبختانه ساختار این کنسرسیوم شکل گرفته و جلسات متعددی را با این مجموعه‌ها برگزار کردیم؛ در حال حاضر مشاور مطالعات این مجتمع فولادی انتخاب شده است، جانمایی زمین و برنامه‌ریزی‌های اولیه برای مطالعات فاز یک پروژه نیز در حال اجرا می‌باشد.

در بخش پتروشیمی نیز علاوه بر مجموعه‌‌ پتروشیمی‌‌هایی که در حال استقرار هستند، ۲سال گذشته با فدراسیون نفت، گاز و پتروشیمی چین تفاهم‌نامه‌ای را به امضاء رساندیم که بتوانیم هم در توسعه سایت‌ پتروشیمی نگین مکران که در حال ساخت است و هم در فازهای بعدی و در طرح توسعه محدوده منطقه از امکانات و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه صنعت پتروشیمی با رویکرد صادرات در چابهار بهره بگیریم. مدت این تفاهم‌نامه یک سال بود که توانستیم مجددا آن را به مدت دو سال تمدید نماییم و مذاکرات خوبی را هم برای فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها مشترک و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مستقیم این گروه‌ها در دست اجرا و پیگیری داریم.

در ارتباط با موضوعات گفته شده، در کنار برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که به کمک سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها برای پیشبرد اهدافشان انجام می‌دهیم، تلاش داریم یک محوریت و هاب فعالیت‌های فولادی و پتروشیمی را هم در منطقه پایه‌گذاری کنیم.

در سال جاری خوشبختانه اولین همایش نمایشگاه فولاد را برای اولین بار در کشور در چابهار برگزار کردیم که حدود ۲۳مجموعه فولادی بزرگ کشور در این نمایشگاه شرکت کردند ازجمله فولاد گلگهر، فولاد مبارکه، چادرملو و سایر مجتمع‌های فولادی که فعال هستند و همین طور شرکت‌های معدنی که در این حوزه فعالیت می‌کنند. بنا داریم که یک پایه‌گذاری و بستری را برای فعالیت‌های بازرگانی و تجاری معادن خصوصا با تمرکز بر فولاد نیز در منطقه ایجاد نماییم که ان‌شا‌ء‌الله زنجیره خدمات و تولید در کنار یکدیگر در چابهار در حوزه فولاد تکمیل گردد.

همچنین این برنامه را هم در حوزه پتروشیمی در حال پیگیری هستیم؛ اخیرا در توافقی که با فدراسیون نفت، گاز و پتروشمی چین انجام دادیم، قرار است که نمایشگاه مشترک پتروشیمی را برای پروژه‌های اختصاصی منطقه آزاد چابهار در چین برگزار نماییم که برنامه‌ریز‌ی‌ها در حال انجام است.

در کنار تمرکز بر تولید و تامین زیرساخت‌ها و رفع مشکلات اجرایی این پروژه‌ها، توجه به زنجیره خدمات این صنایع نیز از اولویت‌های منطقه آزاد چابهار بوده و ان‌شا‌ء‌الله بتوانیم با تکمیل این زنجیره خدمات، در آینده نزدیک شاهد توسعه فعالیت‌های این دو صنعت مهم که با رویکرد صادرات در چابهار مستقر شده‌اند، باشیم.‌