در نشست مشترک هیات کارشناسی صنایع یونیدو و بخش خصوصی ژاپن در چابهار مطرح شد:

چابهار، یکی از بهترین مناطق ایران برای سرمایه‌گذاری ژاپن در حوزه شیلات/ چابهار می‌تواند یکی از قطب‌های مهم تولید تن ماهیان باشد

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار با توجه به موقعیت مناسب و کیفیت بالای آبزیان دریایی یکی از بهترین مناطق ایران برای سرمایه‌گذاری ژاپن در حوزه شیلات است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامرضا پناه در نشست مشترک هیات کارشناسی صنایع یونیدو و بخش خصوصی ژاپن در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار با هدف تنوع بخشی در محصولات استحصالی از تن ماهیان کمک بزرگی در راستای صادرات آبزیان می‌کند.

پناه با تشریح ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار، افزود: ثبت شرکت و آغاز فعالیت سرمایه‌گذاری در زمان کوتاه انجام می‌شود و همکاری‌های لازم را با فعالان اقتصادی خواهیم داشت.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بسیاری از کشورها در چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نیاز است ژاپن هم حضور پیدا کند تا از فرصت‌های طلایی این منطقه سود ببرد.

پناه ادامه داد: آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری ژاپن در منطقه آزاد چابهار فراهم است.

وی تصریح کرد: بندر چابهار صادرات کالا را به کمترین زمان کاهش می‌دهد و می‌توان انواع کالا ازجمله ماهی فرآوری شده را در بازارهای جهانی عرضه کرد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد از معافیت ۲۰ساله مالیاتی بهره‌مند می‌شوند و تمام زیرساخت‌ها برای فعالیت‌های آنها مهیاست.

 

ماهی چابهار از کیفیت بالایی برخوردار است

مسئول توسعه صنایع یونیدو سازمان ملل نیز اظهار داشت: چابهار منطقه خوبی در زمینه صید ماهیان است و از نظر بزرگی، کیفیت و فراوانی ماهی می‌تواند یکی از قطب‌های مهم تولید تن ماهیان باشد.

تومویوشی کومو با قدردانی از میزبانی منطقه آزاد چابهار و تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه، افزود: خواهان توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران هستیم.

وی گفت: ماهی گیدر که برای تن ماهی استفاده می‌شود، رو به انقراض است و باید فکری برای حفظ و پرورش آن کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه تجارت و صید صنعتی سازمان منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: اصلاح الگوی صید می‌تواند به افزایش درآمد و حفظ ذخایر کمک کند.

فرزین حقدل افزود: سردخانه منفی ۶۰درجه در چابهار وجود دارد و یک سردخانه دیگر به همین میزان نیز در دست ساخت توسط بخش خصوصی است.

وی گفت: از سال گذشته با ایران‌ایر مذاکره شده است تا ماهی را به صورت هوایی ترانزیت کند، ولی تاکنون به نتیجه مثبت نرسیده‌ایم.

 

چابهار و کنارک قطب تن ماهیان کشور هستند

سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان نیز با تشریح ظرفیت‌های حوزه شیلات اظهار داشت: چابهار یکی از قطب‌های تولید و عرضه تن ماهیان است.

محبعلی سیستانی افزود: برقراری ترانزیت هوایی کالا به رونق بازار محصولات صادراتی شیلاتی منجر می‌شود و می‌توان با فرآوری، تن ماهیان را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.

وی از منطقه آزاد چابهار خواست تا زمینه فعالیت در حوزه شیلات و حمایت از سرمایه‌گذاران را در دستورکار قرار دهد.

سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: کارگاه روش استفاده از ابزار و تاثیر مدیریت پس از صید در کیفیت تن ماهیان برگزار شده که نقش مهمی در صید دارد.

نمایندگان یونیدو و هیات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ژاپن، مسئولان و کارشناسان سازمان شیلات ایران و صیادان با برگزاری نشست‌های کارشناسی و بازدید میدانی از بنادر صیادی چابهار و کنارک در طول پنج روز آموزش‌های تئوری و عملی لازم برای صید لانگ لاین، نحوه خونگیری ماهی و عمل‌آوری آن را به صیادان کنارک و چابهار آموختند.