در دیدار سفیر هند در ایران با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مطرح شد:

چابهار؛ مسیری امن و اقتصادی برای بازارهای منطقه‌ای

«گدام دارمندرا» سفیر هندوستان در ایران با عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در محل دفتر مرکزی این سازمان دیدار کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در ابتدای این نشست سفیر هند از سفر به چابهار ابراز خوشحالی کرد و اظهار داشت: امروز طی بازدیدهایی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی و فعالیت‌های منطقه آزاد چابهار و همچنین همکاری مشترک شرکت آی‌.پی‌.جی‌.ال و بندر چابهار، در واقع از روند توسعه چابهار با خبر شدم و از نزدیک شاهد این پیشرفت و توسعه هستم و معتقدم زیرساخت‌های مناسبی در این منطقه فراهم شده است.

«گدام دارمندرا» افزود: آنچه که از این به بعد نیاز است، در واقع حضور سرمایه‌گذاران و فعالیت شرکت‌ها در سایه ارتباطات مستحکم بین دو کشور می‌باشد.

وی در ادامه بر اهمیت و موقعیت چابهار تاکید کرد و گفت: همه ما بر جایگاه استراتژیک چابهار تاکید می‌کنیم و از آن آگاه هستیم؛ چراکه چابهار حلقه اتصال مهمی برای کشورهای منطقه است.

سفیر هندوستان در ایران با اشاره روابط دیرینه دو کشور هند و ایران افزود: آنچه که ما و شما امروز درباره آن صحبت می‌کنیم، مشترکاتی است که دو طرف بر اهمیت آن آگاه هستند. هر چند که همیشه کشورها چالش‌هایی را در پیش رو دارند، اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم و تعهدی که دو کشور ایران و هند به هم دارند، نشانگر فردایی بهتر برای روابط دوجانبه و همکاری‌های مشترک است.

«گدام دارمندرا» ‌درخصوص روابط تجاری کشورهای منطقه با استفاده از ظرفیت‌های بندر و منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: توافق‌نامه سه‌جانبه بین کشورهای هند، افغانستان و ایران، نقطه عطفی در تاریخ روابط بین این کشورها می‌باشد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار اظهار داشت: بنادر هند و چابهار بنادر مهمی هستند و آنچه را که تعهد کرده‌ایم، حتما انجام می‌دهیم.

سفیر هندوستان در ایران در پایان با تاکید و اهمیت توسعه روابط تجاری کشورش با ایران گفت: در طول یک سال گذشته تجارت ایران و هند ۳۰درصد رشد داشته است و به رقمی حدود ۱۷میلیارد دلار در سال رسیده است و امیدواریم در آینده این رقم همچنان افزایش داشته باشد و روابط دوستانه و تجاری دو کشور مستحکم‌تر گردد.

همچنین در این نشست، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: جایگاه استراتژیک چابهار، پتانسیل موجود، دسترسی به بازارهای منطقه‌ای و تلاش ما، آینده فعالیت‌های مشترک اقتصادی بین دو کشور را روشن نموده است و همان طور که سختی‌های قبلی را پشت سر گذاشته‌ایم، ان‌شاالله با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر سختی‌های امروز نیز رفع خواهد شد.

عبدالرحیم کردی با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های چابهار تاکید کرد: جایگاه چابهار به علت اینکه امن‌ترین، نزدیک‌ترین و ارزان‌ترین مسیر دسترسی به بازارهای منطقه‌ای می‌باشد، هیچ وقت قابل انکار نیست.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار درخصوص توافق سه‌جانبه میان هند، افغانستان و ایران اذعان داشت: بی‌شک این توافق‌نامه برای هندوستان صرفا به معنای دسترسی به افغانستان نیست، بلکه این توافق‌نامه برای هند حتی به جهت دسترسی به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع کشور روسیه و کشورهای اروپایی نیز حائز اهمیت می‌باشد.

وی درخصوص توسعه بندر چابهار و همچنین زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه گفت: با این دیدگاه و نگاه به چابهار که نقطه اتصال به کشورهای مختلف منطقه است، توسعه زیرساخت‌های چابهار در دستورکار قرار گرفته و امروز شما شاهد توسعه بندر چابهار که به واقع کار شایسته و سترگی است، می‌باشید.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان با بیان اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی متنوعی در این منطقه و با حضور سرمایه‌گذاران داخای و خارجی شکل گرفته، بیان داشت: پایه‌گذاری‌های صنایع مختلفی همچون پتروشیمی و فولاد و صنایع متوسط و کوچک دیگر، همه نشانگر رشد فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در منطقه آزاد چابهار است؛ علاوه بر این، بسته‌بندی مواد غذایی و فرآوری آن در منطقه آزاد ازجمله برنج و چای و سایر تولیدی‌های کوچک و بزرگ همگی به کمک همسایگان و دوستان سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در جهت مقابله با تحریم‌های اقتصادی راهگشا بودند.

گفتنی است؛ در این نشست، وابسته دریایی و دبیر دوم سفارت هند در ایران، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان، مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در منطقه حضور داشتند.