چابهار می‌تواند پل بازرگانی و انتقال تکنولوژی میان ایران و چین باشد

دانشگاه بین‌‌المللی چابهار و مرکز نوآوری ایران و چین یادداشت تفاهم امضا کردند تا بتوانند با به ‌کارگیری ظرفیت‌های خود برای حمایت از ایده‌های نوآوری، ارزیابی نیازهای صنایع‌SME و تامین خدمات صنعتی و فناوری از طریق ایجاد شبکه نخبگان اهتمام ویژه داشته باشند. به گزارش اخبار آزاد مناطق، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه […]

دانشگاه بین‌‌المللی چابهار و مرکز نوآوری ایران و چین یادداشت تفاهم امضا کردند تا بتوانند با به ‌کارگیری ظرفیت‌های خود برای حمایت از ایده‌های نوآوری، ارزیابی نیازهای صنایع‌SME و تامین خدمات صنعتی و فناوری از طریق ایجاد شبکه نخبگان اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این نشست که در منطقه آزاد چابهار برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خرسندیم که در راستای همکاری جدید با توجه به شرایط جهانی می‌توان فصل جدیدی را در تعاملات ایران و چین آغاز کرد.

عبدالرحیم کردی با استقبال از فعالیت در حوزه نوآوری تکنولوژی گفت: بستر و فضای این همکاری به درستی تشخیص داده شده است و تجارت و تولید ۲مقوله‌ای هستند که در پایداری روابط، نقش ویژه‌ای دارند.

وی معافیت چابهار از تحریم‌ها را نشانگر اهمیت این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران چینی می‌توانند از مشوق‌های سرمایه‌گذاری چابهار برای تولید و صادرات‌مجدد بهره‌برداری کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: از طرف این مرکز با یکی از بانک‌های چین مذاکره می‌کنیم تا با بانک‌های ایران تعاملات دوجانبه برای تسهیل تبادلات مالی سرمایه‌گذاران داشته باشند.

 

رئیس دانشگاه بین‌‌المللی چابهار:

تاسیس دفتر مرکز نوآوری ایران و چین، زمینه‌ساز حضور چینی‌ها در چابهار

رئیس دانشگاه بین‌‌المللی چابهار نیز اظهار داشت: تاسیس دفتر مرکز نوآوری ایران و چین در پارک صنایع فناوری پیشرفته شنجن چین، اقدامی مهم برای تحقق اهداف مرکز شنجن تلقی می‌شود.

ارسلان دژکام افزود: فرآیند تاسیس این مرکز با حمایت‌های سرکنسول ایران در گوانگجو چین میسر شده است.

وی تصریح کرد: مرکز نوآوری ایران و چین در ماه نوامبر سال گذشته میلادی با حضور نمایندگانی از سوی دولت‌های ایران و چین تاسیس شد.

رئیس دانشگاه بین‌‌المللی چابهار از حمایت ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در ایجاد مدل موفق همکاری بین ایران و چین مبتنی بر نوآوری در تاسیس دفتر مرکز نوآوری ایران و چین در این شهرستان قدردانی کرد و افزود: این اقدام مهم، زمینه‌ساز حضور هیات چینی در چابهار و آغاز همکاری‌های جدی برای انجام پروژه‌‌های مشترک است.

وی بیان کرد: شهر شنجن چین به ‌عنوان قطب نوآوری این کشور شناخته می‌شود.

 

مدیر فناوری و برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت صنعت چین:

قدرت خلق و نوآوری در ایران قوی است

مدیر فناوری و برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت صنعت چین نیز اظهار داشت: در بررسی‌هایی که انجام دادیم علی‌رغم روابط قوی، گسترده و دیرینه ۲کشور بزرگ چین و ایران متوجه شدیم که اکثر شرکت‌های ۲طرف شناخت زیادی از فرآیندها و مکانیزم‌های فعالیت در کشور مقابل ندارند و شرکت‌ها به صورت واحد اقدام می‌کنند.

یانگ جو ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که جای خالی یک مرکز تبادل اطلاعات و تکنولوژی و ترسیم راهبردهای همکاری بین شرکت‌ها و موسسات خالی است؛ بنابراین تصمیم به راه‌اندازی این مرکز گرفتیم.

وی بیان کرد: این مرکز پس از مطالعات لازم و با حمایت‌های سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانگجو چین راه‌اندازی شد.

مدیر فناوری و برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت صنعت چین گفت: این مرکز در راستای آموزش سرمایه‌گذاران برای ورود به چین، تبادل دانشجو و آموزش دوجانبه، همکاری‌های مشترک فنی و مطالعاتی، راه‌اندازی مراکز نمایشگاهی و تجاری و مراکز رشد می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

وی تصریح کرد: چابهار با توجه به جایگاه استراتژیک و معاف شدن از تحریم‌های آمریکا می‌تواند پل بازرگانی و انتقال تکنولوژی ۲کشور با هم باشد.

جو بیان کرد: ما سرمایه‌گذاران چین را برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار تشویق می‌کنیم و در راستای تسهیل تبادل مالی شرکت‌ها پیشنهاد کردیم که بانک‌های چین و ایران می‌توانند به جای دلار از یوآن و ریال استفاده کنند.

وی ادامه داد: مرکز نوآوری ایران و چین در حال حاضر دارای چهار شعبه است که دفتر اصلی این مرکز در شنزن چین است.

مدیر فناوری و برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت صنعت چین تصریح کرد: سه شعبه دیگر در سه شهر چین قرار دارند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های چینی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

جو بیان داشت: هر چند که در ایران به علت تحریم‌ها محدودیت‌هایی است، ولی قدرت خلق و نوآوری در این کشور قوی است.

وی گفت: در بازدیدهایی که از منطقه آزاد داشتیم به جرات می‌توان گفت فرصت‌ها و نکات مشترک فراوانی وجود دارد که می‌توان با هم به صورت مشترک کار کرد.