کاشانه‌ مهمان‌ها و ژئوپارک جهانی قشم، موقعیتی مناسب جهت تقویت جذب گردشگر خارجی/ لزوم افزایش صادرات محصولات صنایع دستی از مناطق آزاد

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور از ارائه تسهیلات ۲۰۰میلیون ریالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای سفر مردم به مناطق آزاد هفتگانه کشور خبر داد. به گزارش آزاد مناطق، سیدجواد رضوی در حاشیه هفدهمین نشست مشترک معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان های مناطق آزاد کشور در سالن مرکز […]

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور از ارائه تسهیلات ۲۰۰میلیون ریالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای سفر مردم به مناطق آزاد هفتگانه کشور خبر داد.

به گزارش آزاد مناطق، سیدجواد رضوی در حاشیه هفدهمین نشست مشترک معاونان و مدیران فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان های مناطق آزاد کشور در سالن مرکز بین المللی رشد قشم، گفت: این تسهیلات تا پیش از تعطیلات پایان سال با کارمزد ۴درصد و مدت زمان بازپرداخت ۱۲ تا ۱۸ماه به متقاضیان داده می‌شود.

وی ادامه داد: در فاز اول اجرای این طرح به ۳میلیون نفر کارکنان دستگاه‌های دولتی و در فاز بعد هم این تسهیلات به همه متقاضیان در سایر بخش‌ها ارائه خواهد شد.

به گفته رضوی، تراکنش‌های بجا مانده از طریق این کارت‌ها در حوزه‌های مختلف اقامتی، حمل و نقل، بازارها، مراکز پذیرایی و گردشگری به عنوان یک منبع آماری می‌تواند مسئولان سازمان‌های مناطق آزاد کشور را برای برنامه‌ریزی آتی یاری کند.

وی با اعلام اینکه مجری این طرح بخش خصوصی است و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور به عنوان ناظر عالی بر روند فعالیت آنان نظارت دارد، افزود: مذاکرات عملیاتی شدن این طرح در مرحله نخست در کیش با مذاکراتی که با پذیرنده‌ها انجام گردیده به مرحله پایانی نزدیک شده و پس از آن نوبت منطقه آزاد قشم است.

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور اظهار کرد: قشم با داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی، تاریخی و گردشگری به‌ویژه ژئوپارک جهانی و سایت‌های منحصربه‌فرد آن می تواند سهم مهمی از این تسهیلات سفر را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه به حوزه جذب گردشگر خارجی و اقدامات کارگروه این بخش در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: در این حوزه با مشارکت همه ذی‌نفعان ازجمله بخش خصوصی، برنامه ویژه‌ای را برای جذب بیشتر گردشگران خارجی در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گفته رضوی، کاشانه‌های میهمان ایجاد شده در روستاهای مختلف جزیره قشم موقعیت مناسبی برای تقویت جذب گردشگر خارجی ایجاد کرده است و در کنار آن ژئوپارک جهانی این جزیره به عنوان معرف کل کشور در حوزه‌های خارجی نیز نقش بسیار مهمی در روند افزایش سفرهای خارجی به این منطقه آزاد خواهد داشت.

وی توجه به صنایع دستی با رویکرد صادراتی در مناطق آزاد ازجمله قشم را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: با توانمندسازی جوامع محلی از طریق آموزش‌های مورد نیاز و برندسازی محصولات تولیدی با بسته‌بندی‌های شکیل و بهره بردن از رنگ‌های مورد علاقه مردم نقاط مختلف جهان، باید سهم صادرات محصولات صنایع دستی مناطق آزاد را ارتقا دهیم.

به گفته این مدیر حوزه گردشگری، شناسایی محصولات و افراد تولیدکننده آن در هر منطقه آزاد، ایجاد شرایط حضور فعالان صنایع دستی در نمایشگاه‌های خارجی و آموزش و توانمندسازی و مهارت‌آموزی جوامع محلی با هدف ایجاد اشتغال پایدار، از سیاست‌های مهم معاونت فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور است که در این نشست بر نحوه اجرای آن تاکید خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت نظام‌مند کردن موضوعات گردشگری در مناطق آزاد کشور، گفت: ستاد هماهنگی گردشگری و خدمات سفر مناطق آزاد کشور که به تصویب مدیران عامل و معاونان دبیرخانه رسیده، به عنوان مهم‌ترین مرجع تصمیم‌گیری حوزه گردشگری در هر منطقه آزاد با همه ذی‌نفعالان و نمایندگان بخش‌های مختلف گردشگری برای ارتقای سطح سفر گردشگران در طول سال برنامه‌ریزی کرده تا در همه فصول شاهد حضور جداکثری گردشگران در مناطق آزاد باشیم.