کاهش واردات و افزایش سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی با تشریح کارنامه شش ماهه بندر خلیج فارس، از رشد ۶۰درصدی سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و کاهش ۵۰درصدی واردات نفتی در این بندر خبر داد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، اله‌مراد عفیفی‌پور با بیان اینکه بندر خلیج فارس زیرمجموعه‌ای از منطقه ویژه […]

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی با تشریح کارنامه شش ماهه بندر خلیج فارس، از رشد ۶۰درصدی سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینگ) و کاهش ۵۰درصدی واردات نفتی در این بندر خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اله‌مراد عفیفی‌پور با بیان اینکه بندر خلیج فارس زیرمجموعه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با رویکرد عمده عملیات نفتی محسوب می‌شود، گفت: از ابتدای سال‌۹۷ تا آغاز مهرماه جاری، بیش از ۱۳میلیون و ۶۸۳هزار و ۳۵۳تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در حیطه نظارتی بندر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شد.

عفیفی پور افزود افزود: ۱۳میلیون و ۱۲۹هزار و ۲۵۱تن مربوط به فرآورده‌های نفتی و ۵۵۴هزار تن نیز به مواد معدنی صادراتی اختصاص دارد.

وی گفت: در این بندر، عملیات جابه‌جایی انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی افزود: در این دوره زمانی، ۶۲هزار و ۱۹۷تن فرآورده نفتی از بندر خلیج فارس به صورت ترانزیت و ۷میلیون و ۹۸۰هزار و ۸۲۸تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.

 

سوخت‌رسانی به کشتی‌ها ۶۰درصد افزایش یافت

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه دو شرکت بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ فعالیت دارند، گفت: حجم بانکرینگ در بندر خلیج فارس طی نیمه نخست سال جاری بالغ بر ۳۵۸هزار و ۲۴۴تن بوده که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۶۰درصد افزایش داشته است.

عفیفی‌پور افزود: عمده دلایل این افزایش عملیات را برطرف شدن محدودیت‌های شرکت نفت در تحویل سوخت به شرکت‌های بانکرینگ کننده و بازاریابی بیشتر این شرکت‌ها دانست.

 

کاهش ۵۰درصدی واردات به دلیل افزایش تولید داخلی

وی گفت: حجم واردات فرآورده‌های نفتی در شش ماه گذشته به رقم ۶۷۲هزار و ۳۰۰تن رسیده که به دلیل افزایش توان تولید داخلی، شاهد کاهش ۵۰درصدی واردات این فرآورده‌ها در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

 

پهلوگیری ۸۵۶شناور در بندر خلیج فارس

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۸۵۶فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندر خلیج فارس پهلو گرفت که از این تعداد، ۶۷۰فروند مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و ۱۸۶فروند مربوط به شناورهای مواد معدنی بوده است.

 

بهره‌مندی از ۹پست اسکله نفتی با آبخور ۷.۵متر

عفیفی‌پور با تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای ۹پست اسکله نفتی و ۲پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط ۷.۵متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰هزار تن است.

وی افزود: علاوه بر این اسکله‌های شماره‌۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۳۰هزار تن، و اسکله ۲۵فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰هزار تن برخوردار است.

 

برنامه‌های توسعه‌ای بندر خلیج فارس

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، در حال حاضر ۱۱شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش ۴۰۰هزار مترمکعب در این بندر در حال فعالیت بوده و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در آینده‌ای نه چندان دور و با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۰۰هزار مترمکعب، تعداد شرکت‌های فعال مستقر در این بندر به بیش از ۲۰شرکت خواهد رسید که زمینه فعالیت شرکت‌های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی را در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم می‌نماید.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی احداث کریدور خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله ۱۰۰هزارتنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی-‌نفتی، مظروف‌سازی قیر، احداث مخازن‌LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک را به عنوان برنامه‌های آتی بندر خلیج فارس برشمرد.