با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

کلنگ بزرگ‌ترین مرکز تجاری، فرهنگی و تفریحی اروند به زمین‌زده شد

پنجشنبه 19فروردین‌ماه سال جاری کلنگ «اروند مال» بزرگ‌ترین مرکز تجاری، فرهنگی و تفریحی منطقه آزاد اروند در خرمشهر به زمین زده شد‌. آیین کلنگ‌زنی این پروژه که به همت شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند و مشارکت بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید؛ با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مناطق آزاد که به عنوان عوامل اصلی تسریع در توسعه اقتصاد ملی، منطقه‌ای و گذر از اقتصاد بسته  هستند،‌ ظرفیت‌ها و فرصت‌های قانونی را در راستای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مناطقی که تحت این عنوان از سرزمین اصلی جدا می‌شوند را ایجاد می‌کنند؛ سرمایه‌گذارانی که می‌توانند با بهبود پتانسیل‌های هر منطقه سرآغازی برای آینده‌ای روشن‌تر این مناطق باشند.

مهم‌ترین اولویت‌های شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند نیز در سال‌های اخیر که شعارهای آن در کشور ما رنگ و بوی اقتصادی گرفته است‌، با درک شرایط اقتصادی ویژه‌، توجه خاص به جذب سرمایه‌گذار با اهمیت نقش آن در رشد و رونق منطقه بوده است که در این گزارش سعی شده جزئیات پروژه اروند مال، یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های جذب شده توسط این شرکت که همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد در روزهای آغازین سال جاری کلنگ‌زنی شده است‌؛ بیان شود‌.

رشد و توسعه اقتصادی و عمرانی در کنار رونق گردشگردی و ایجاد اشتغال از اصلی‌ترین اهداف پروژه عظیم اروند مال با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت فنی مهندسی کیان اسکله‌سازان اروند و شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند بوده است که خوشبختانه با تلاش مجدانه طرفین اجرای این پروژه در این شرایط خاص اقتصادی، طی چهار سال آینده به ثمر خواهد نشست‌‌.

به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی، مجتمع تجاری اروند مال به عنوان یکی از نمونه‌های موفق سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند به شمار می‌رود‌.

بزرگ‌ترین مرکز تجاری، فرهنگی و تفریحی شهرستان‌‎های آبادان و خرمشهر که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و به ساکنین این دو شهرستان خدمات‌رسانی خواهد کرد‌.

با توجه به آنچه که قبلا گفته شد؛ درخصوص جذب سرمایه‌گذاری همواره باید به این مهم توجه داشت که رونق حاصل از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی علاوه بر اینکه جوامع محلی را دخیل کرده و باعث می‌شود تا چرخ اقتصادی آن منطقه به‌ خوبی بگردد، به نفع اقتصاد کل کشور نیز هست؛ اتفاق مثبتی که با راه‌اندازی مجتمع تجاری اروند مال نیز برای منطقه آزاد اروند رخ خواهد داد‌.

مجتمع‌های بزرگ چندمنظوره تجاری، فرهنگی، تفریحی و ورزشی از واقعیت‌های امروز زندگی‌ شهری در دنیا محسوب می‌شوند؛ اتفاقی که بی‌شک نیاز آن هر روز بیشتر از گذشته احساس می‌شود. امکانات و تسهیلات بالای این مجتمع‌ها همچون وجود مکان‌های فرهنگی، ورزشی، سالن‌های سینما، رستوران‌ها، کافه‌ها و شهربازی‌ها، سالن‌های همایش، نمایشگاه‌های علمی و صنعتی، فروشگاه‌های متنوع و… جذابیت خاصی به این مجموعه‌ها به ویژه در میان نسل جدید بخشیده است. با همین نگاه، پروژه‌ای نظیر مرکز تجاری اروند مال نیز در مکانی قابل دسترسی برای شهروندان آبادانی و خرمشهری در حال احداث است‌.

در ادامه گفت‌وگوهایی که با تصمیم‌گیرندگان اجرایی پروژه اروند مال صورت گرفته شده است را می‌خوانید‌.

 

اروند مال، یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در منطقه

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند در گفت‌وگو با نشریه، از این شرکت به عنوان اهرمی قوی برای سازمان متبوع خود در جهت بهره‌گیری از توان و حمایت از سرمایه‌های داخلی یاد می‌کند و می‌افزاید: سازمان منطقه آزاد اروند و به تبع آن شرکت تحت نظارت ما با هدف اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار برای رونق شهر‌های آبادان و خرمشهر بنا نهاده شد و همواره کوشیدیم تا در راستای وظایف اجتماعی خویش که سنگ بنای توسعه است، گام‌های موثری برای این دو شهر استراتژیک و در عین حال زخم خورده از جنگ تحمیلی برداریم. همچنین کوشیدیم تا در شرایط خاص فعلی با سرمایه‌گذاران داخلی نهایت همکاری را داشته باشیم.

کمال رضایی با اشاره به اینکه  اقدام برای راه‌اندازی مرکز تجاری، تفریحی و فرهنگی در این منطقه با مشارکت بخش خصوصی در راستای دو فرآیند مهم انتقال سرمایه به منطقه آزاد اروند و اشتغال‌زایی بوده است، ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی که کشور ما با تحریم‌های ظالمانه دشمنان روبه‌رو است، مهم‌ترین مسیر در جهت تسریع در روند توسعه، حمایت و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی است. اما نباید فراموش شود که جذب سرمایه‌های جدید باید براساس برنامه‌ها و نیازهای جامعه هدف باشد. با همین دیدگاه و نظر به اینکه در منطقه ما مهم‌ترین چالش‌های روز معضلات عمرانی، زیباسازی شهری و مسئله بیکاری است، این نیازسنجی مورد توجه ویژه ما در شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری قرار گرفته شده است‌.

این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: به مرور زمان سازمان‌های مناطق آزاد تجاری-صنعتی که عمدتا در مناطق محروم شکل گرفته‌اند؛ توانستند زیرساخت‌ها را تا حدودی مهیا و شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم کنند، که با تحقق این امر ضرورت وجود شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه در این مناطق بیشتر احساس شد؛ تا این شرکت‌ها در رسیدن به توسعه پایدار در مناطق یاد شده موتور محرکی باشند‌.

وی که از پروژه «اروند مال» به عنوان یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاری‌های جذب شده در این حوزه در منطقه آزاد اروند در سال‌های تاسیس آن نام می‌برد، می‌گوید: ساخت بزرگ‌ترین مرکز تجاری، تفریحی و فرهنگی در اروند از ماه‌ها قبل استارت خورد که خوشبختانه در سفر حمیدرضا مومنی مشاور محترم رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و دیگر مسئولین منطقه کلنگ‌زنی شد‌.

 

اروند مال با استاندادهای لازم جایگزین مجتمع تجاری اروند خواهد شد

مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه فرآیند ساخت اروند مال با صدور پروانه در شهریورماه‌۱۳۹۹ شروع شده است‌؛ خاطرنشان می‌کند: مرکز تجاری «اروند مال» در مجاورت مجتمع تجاری اروند (کنزالمال) با استاندارهای لازم، در بازه زمانی ۴۸ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید‌.

رضایی ادامه می‌دهد: این شرکت همچنین در مسیر توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر گام برداشته و یادآور می‌شود که در ماه‌های پایانی سال‌۹۸ مجتمع تجاری اروند (کنزالمال) دچار حریق شد که با تلاش‌های صورت گرفته توسط شرکت، خوشبختانه پس از ۲۰روز بازگشایی و عملیات بازسازی آن از همان آغازین روز شروع و تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۹۰درصدی رسیده است؛ اما این مسئله سبب شد تا این شرکت برای احداث بزرگترین مرکز تجاری، تفریحی و فرهنگی در منطقه آزاد اروند، مصمم‌تر شود‌.

رئیس هیات مدیره شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری اروند درخصوص امکانات ویژه این پروژه نیز توضیح می‌دهد: این مجتمع در ۳طبقه تجاری شامل ۲۹۵واحدهای تجاری، ۸واحد اداری، ۴فضای ورزشی، ۲رستوران و فودکورت، یک شهربازی، ۳سالن سینما و ۲تالار و ۵طبقه پارکینگ با اعتبار ۵۶۰۰میلیارد ریال احداث خواهد شد‌.

وی به توجه ویژه‌ای که در بخش فرهنگی در این مجتمع شده است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: تعداد سه سالن سینما با ظرفیت حدود ۱۵۰نفر بازدیدکننده، یک فضای مناسب شهر بازی و نیز یک مرکز آموزشی و مهدکودک جهت رفاه حال بازدیدکنندگان نیز در اروند مال در نظر گرفته شده است‌.

کمال رضایی همچنین درخصوص طراحی فاز صفر تا دو و دریافت کلیه تاییدیه‌های مهندسی و معماری این پروژه توضیح می‌دهد که همگی توسط شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند و در مدت زمان ۹ماه انجام شده است‌.

 

اروند مال پس از بهره‌برداری روزانه پذیرای جمعیتی بالغ‌بر ۱۵۰۰۰نفر خواهد بود

مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند تصریح می‌کند‌: تجمیع این امکانات در یک مجموعه، ضمن تامین نیازهای مختلف شهروندان، موجب صرفه‌جویی در وقت و انرژی نیز می‌شود. در شرایط عادی، شهروندان برای رفع احتیاجات خود باید به مکان‌های مختلف جهت خرید، استفاده از سینما و یا پارک مراجعه کنند. ترافیک شهری و شلوغی جاده‌ها، امکان بهره‌برداری همزمان از این فضاها را از مردم سلب کرده است. امروزه با ایجاد مجتمع‌های چندمنظوره در اقصی نقاط دنیا، این امکان برای مردم فراهم شده است که در زمان و محیط واحد همه نیازهای فرهنگی، تجاری و ورزشی خود را مرتفع نمایند‌.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: مزیت بزرگ دیگر این مجتمع‌ها در کنار ایجاد قدرت انتخاب فراوان در خرید اقلام مصرفی برای شهروندان در  امنیت و آرامش آن است. مجتمع‌های بزرگ چندمنظوره با  داشتن پارکینگ‌های مطمئن، سیستم امنیتی هوشمند و مدیریت سازمان‌ یافته، همانند شهرکی امن، امکان بروز مخاطرات مالی و جانی برای شهروندان را به حداقل ممکن کاهش می‌دهند. این مجتمع‌ها همچنین با ارائه خدمات نوین و ایجاد فضاهای باز و دلنشین، نقش و سهم بسزایی در ایجاد محیط روانی مناسب برای شهروندان و ایجاد تعامل و هم‌اندیشی میان آنها دارند‌‌.

وی با اشاره به این مهم که گردشگری نقش مهمی در اقتصاد جوامع ایفا می‌کند؛ دلیل موقعیت مکانی و جانمایی اروند مال در این منطقه را دسترسی آسان و راحت شهروندان دو شهر آبادان و خرمشهر می‌داند و می‌افزاید: برای سال‌های متمادی مجتمع تجاری اروند (کنزالمال) اصلی‌ترین بازار و محل تفریح گردشگران به منطقه آزاد اروند بوده که امید است این مجتمع نیز محلی مناسب جهت بازدید همشهریان، هم‌استانی‌ها و دیگر گردشگران باشد‌.

مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند در پایان اظهار می‌دارد: پارکینگ بزرگ طبقاتی مسقف و روباز با حجم حدودا ۱۰۰۰خودرو، از دیگر مزایای مهم این مجتمع تجاری است. همچنین براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، اروند مال پس از بهره‌برداری روزانه می‌تواند پذیرای جمعیتی بالغ‌بر ۱۵۰۰۰نفر باشد.

 

ایجاد یکهزار و ۱۰۰فرصت شغلی برای مردم آبادان و خرمشهر

همچنین، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت «کیان اسکله‌سازان اروند» ضمن برشمردن مزایای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند می‌گوید‌: با استقبال و مشارکت خوب مدیرعامل شرکت توسعه و نگاه مثبت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خوشبختانه شرایط برای ساخت یک مجتمع تجاری، فرهنگی و تفریحی در این منطقه فراهم شد‌.

کیانوش خزاییل با اشاره به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر گفت: اجرای پروژه مرکز تجاری-‌رفاهی «اروند مال» در منطقه آزاد اروند برای یکهزار و صد نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد می‌کند که این خود اتفاق مهم و بزرگی برای این منطقه خواهد بود.

وی در این خصوص توضیح می‌دهد: پس اتمام مراحل ساخت و در دوره بهره‌برداری به نسبت فضا‌های تجاری و خدماتی برای حدود ۹۷۰نفر در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، ۱۰۰نفر نیروی خدماتی و بیش از ۲۰نفر پرسنل تاسیساتی ایجاد شغل مستقیم می‌کند‌.

خزاییل بیان می‌کند: مدت زمان ساخت این پرژه چهار سال پیش‌بینی شده است که کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آغاز شد و در حال حاضر عملیات تحکیم بستر و تجهیز کارگاه این پروژه در حال انجام است‌.

مدیرعامل شرکت کیان اسکله‌سازان اروند در ادامه اظهار می‌دارد‌: سرمایه در گردش این پروژه ۵هزار و ۶۰۰میلیارد ریال است و همچنین دارای ویژگی‌های خاصی است که تا پیش از آن در شهرستان آبادان و خرمشهر نظیر آن نبوده است‌.

کیانوش خزاییل نیز از این پروژه به عنوان یک نمونه موفق سرمایه‌گذاری در منطقه یاد می‌کند و می‌افزاید: طراحی چنین مجتمع‌هایی از مواردی است که معماری آنها نیازمند تفکر و بررسی‌های فراوانی دارد، زیرا معماری این مجموعه بستر و شهرسازی را تغییر می‌دهند و جزئیات بسیاری را شامل می‌شوند‌.

 

اروند مال یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در منطقه آزاد اروند خواهد شد

وی می‌گوید: شرکت فنی مهندسی کیان اسکله‌سازان اروند بر این اساس این مجتمع را به این شکل طراحی کرده است که یک مجموعه شهری کوچک با امکانات اداری‌، تجاری‌، فضاهای ورزشی‌، رستوران‌، شهربازی، سالن‌های سینما و… می‌باشد که ضمن برطرف نمودن نیازهای شهری ساکنان آبادان و خرمشهر در مکانی قابل دسترس برای شهروندان هر دو شهرستان در زمینه تامین فضای مناسب شهری و اجتماعی به این شهروندان خدمت‌رسانی داشته باشد و همچنان از جاذبه‌های مهم گردشگری برای منطقه آزاد اروند به شمار آید‌.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت کیان اسکله‌سازان اروند در پایان بیان می‌کند‌: امروزه در دنیا، در عین حالی که نظاره‌گر روند رو به رشد ایجاد مجتمع‌های بزرگ چندمنظوره هستیم، در کشور ما نیز گام‌های بزرگی در این راستا برداشته شده است. تاسیس مجتمع‌های چندمنظوره در مناطق مختلف شهر تهران و همچنین دیگر کلان شهرهای ایران ازجمله تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز ازجمله این تلاش‌ها است. این مراکز که عمدتا با همت بخش خصوصی ساخته شده‌اند، با برخورداری از امکانات نوین شهری، تاثیر بسزایی در تامین نیازها و احتیاجات روزمره زندگی شهروندان ایرانی داشته‌اند که اروند مال نیز بارعایت استانداردهای لازم نمونه مشابه‌ای در منطقه آزاد اروند خواهد بود‌.

 

پشتیبانی از یک پروژه اقتصادی عظیم در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز درخصوص احداث پروژه اروند مال در خرمشهر به نشریه می‌گوید: رشد و توسعه اقتصادی، صنعتی، بازرگانی، عمرانی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی از طریق جذب سرمایه،‌ مهم‌ترین اهداف ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری به عنوان شرکت‌های تابعه سازمان‌های مناطق آزاد در کشور است‌.

اسماعیل زمانی می‌افزاید‌: سرمایه‌های داخلی و خارجی جذب شده از طریق این شرکت‌ها طی سال‌های گذشته همچنین در راستای رونق گردشگری و ارائه خدمات موثر به فعالان اقتصادی این مناطق صرف شده است که این نیز از دیگر اهداف اولیه تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد بشمار می‌آید‌.

وی ادامه می‌دهد‌: به فراخور آنچه پیش‌تر گفته شد، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه اروند که صد در صد سهام آن متعلق به سازمان منطقه آزاد اروند است، همزمان با توسعه محدوده منطقه در دولت تدبیر و امید در سال‌۹۲ احداث و اساسنامه آن در سال۹۴ به تصویب هیات وزیران رسیده است و در تمام این سال‌هایی که از تاسیس این شرکت می‌گذرد، تلاش شده است که به عنوان شرکتی مستقل، اهداف اصلی خود را پیش گرفته و به نتیجه برساند‌.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند تصریح می‌کند‌: خوشبختانه در سالی که توسط مقام معظم رهبری به شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مزین شده است، از یک پروژه اقتصادی بسیار خوب و عظیم در منطقه پشتیبانی شد و کلنگ بزرگ‌ترین مجتمع تجاری، فرهنگی و تفریحی منطقه آزاد اروند در فروردین‌ماه همین سال و در روزهای آغازین آن به زمین زده شد‌.

این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: با پیگیری‌های شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند برای یک سرمایه‌گذاری موفق در این منطقه این امر محقق شد و با پای کار آمدن شرکت فنی مهندسی کیان اسکله‌سازان اروند، پروژه اروند مال به نتیجه رسید؛ اتفاقی مهم و مثبت که مردم آبادان و خرمشهر سال‌ها در انتظار آن بودند‌.

اسماعیل زمانی همچنین می‌گوید‌: باید یادآور شد با توجه به مشکلات عدیده‌ای که پیش روی شرکت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری مناطق آزاد کشور بوده است، شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری اروند از زمان تاسیس تاکنون توانسته ۲۵پروژه ازجمله مرکز جراحی مادر، مجتمع تجاری اروند، مدیریت غذا و دارو و… را با ایجاد اشتغال برای صدها نفر در منطقه به وجود آورد، که این پروژه نیز از دیگر اتفاقات مثبت در کارنامه این شرکت به حساب می‌آید‌.

 

مزایای بی‌بدیل احداث مجتمع‌های چندمنظوره در منطقه آزاد اروند

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه می‌دهد‌: مدیران و مالکان مجتمع‌های چندمنظوره در دنیا به تجربه دریافته‌اند که در این مراکز بایستی نگاهی فراتر از کسب درآمد داشت و با رویکردی متفاوت و برنامه‌ریزی مداوم و منسجم، پاسخگوی طیف وسیعی از جامعه بود و در تعامل مستمر با این طیف، علائق آنها را پوشش داد. در این راستا و در جهت رسیدن به این فلسفه و خواسته اصلی از ظهور این مراکز، رویکرد صاحبان و بهره‌برداران این مجتمع‌ها صرفا سودجویی نبوده است‌.

اسماعیل زمانی با اشاره به مزایای فراوان ساخت مجتمع‌های چند‌منظوره در منطقه آزاد اروند و همجواری این منطقه با کشور عراق و حضور دوباره گردشگران عراقی پس از پایان پاندمی کرونا می‌افزاید: جاذبه فراوان مجتمع‌های تجاری-‌فرهنگی، ضمن جلب شهروندان مقیم داخلی یک کشور، بستری برای حضور و مسافرات توریست‌های خارجی نیز می‌باشد‌.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان با اشاره به بهره‌برداری از این پروژه در چهار سال آینده اظهار می‌دارد‌: امید است روند ساخت این پروژه به خوبی پیش رفته و با همین جدیت پیگیری شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد مکانی مناسب و در خور شان مردم محترم منطقه آزاد اروند و گردشگران و مسافران این منطقه باشیم‌.

 

تحقق پروژه اروند مال با نگاه مثبت تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان منطقه

اقصی نقاط ایران از ظرفیت‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، اما در این میان استان خوزستان خصوصا شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند با توجه به موقعیت استراتژیک، راهبردی و بهره‌مندی از زیرساخت‌های بسیار، گنجینه‌ای ارزشمند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است‌.

شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند در سال‌های تاسیس خود همواره برای رسیدن به این مهم به عنوان بازویی برای سازمان متبوع خویش تلاش کرده است‌.

همان‌گونه که پیش‌تر توضیح داده شد، پروژه اروند مال دارای مزایای بسیاری برای ساکنان و گرشگردان منطقه آزاد اروند در آینده‌ای نزدیک خواهد بود که این مهم با نگاه مثبت تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این منطقه محقق گردیده است‌.

جذابیت‌ها و فرصت‌های زیادی به لحاظ قانونی برای مناطق آزاد هفتگانه کشور ایجاد شده تا زمینه‌ساز حضور بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشند. هرچند این مناطق هنوز تا رسیدن به اهداف تعریف شده فاصله دارند، اما با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در این مناطق می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور این امر محقق گردد‌.

در پایان لازم به ذکر است‌؛ پروژه «اروند مال» به عنوان بزرگترین مجتمع تجاری، فرهنگی و تفریحی منطقه آزاد اروند که با حضور مشاور محترم رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسما کلید خورد، در شهرستان خرمشهر و در مجاورت مجتمع تجاری اروند (کنزالمال) با استاندارهای لازم، در آینده‌ای نزدیک و در بازه زمانی ۴۸ماهه به بهره‌برداری خواهد رسید‌.