مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت:

کیش، هاب علمی، فناوری و نوآوری منطقه در ابعاد بین‌المللی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: جزیره کیش تلاش دارد با همکاری تمام دانشگاه‌های کشور به هاب علمی، فناوری و نوآوری منطقه در ابعاد بین‌المللی تبدیل شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، غلامحسین مظفری در پنجمین کارگروه آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده‌۶۴ قانون پنجساله ششم توسعه، اظهار داشت: کیش به لحاظ موقعیت جغرافیایی و امکانات زیربنایی و زیرساختی، استعداد زیادی در رشد تحقیقات علمی و اقدامات نوآورانه را در کشور داراست.

وی افزود: بر‌اساس مذاکرات صورت گرفته، اغلب دانشگاه‌های کشور در پی مذاکرات صورت گرفته، مشارکت بیشتری را با رویکردهای تازه در کیش شروع کرده‌اند و این اقدامات، نتایج ارزشمند خود را در آینده نشان خواهد داد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش گفت: علاوه بر حضور دانشگاه‌های اصلی در کیش به صورت پردیس نظیر دانشگاه تهران، صنعتی شریف و آزاد، زمینه حضور سایر دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، جهاد دانشگاهی، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه فردوسی مشهد فراهم آمده و این اقدام در پیوند با راه‌اندازی مرکز نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان، مرکز نوآوری صنایع خلاق، شهرک دانشگاهی و شهرک فناوری‌های نو، می‌تواند کیش را در ابعاد جهانی با نگاهی نو معرفی نماید.

مظفری در ادامه افزود: تلاش داریم با ایجاد کنسرسیومی متشکل از روسای دانشگاه‌های اصلی کشور و با همکاری وزارت علوم، به ایجاد یک دانشگاه بین‌المللی بخش خصوصی با سهامداری بخش خصوصی، دانشگاه‌های کشور و سازمان منطقه آزاد کیش دست یابیم و در این راه از همکاری اندیشمندان و اصحاب علم و دانش طلب یاری داریم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش‌، ایجاد دانشگاه مهارتی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز معتبر کشورهای توسعه یافته را پیشنهاد قابل توجهی دانست که مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در دوره مدیریت دکتر مظفری، برای توسعه علمی نگاه جدی دارند و این نگاه در درازمدت، کیش را به جزیره علمی تبدیل کند.

حسین سالار آملی افزود: مدیران وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های کشور همه همراهی خود را برای تسهیلگری در این زمینه به کار خواهند گرفت و کیش، می‌تواند به این هدفگذاری درست با همت عالی و برنامه‌ریزی دست یابد. همراهی دانشگاه‌های داخل و دانشگاه‌های بین‌المللی در این جزیره، تعامل علمی حداکثری و رشد دانشی برای کشور و جوانان به همراه خواهد داشت.

همچنین، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این جلسه گفت: محدودیت‌های فیزیکی و درآمدی ناشی از تحریم و کرونا، موجب تزریق پول کمتر به بخش پژوهش شده است و این روند می‌تواند به افت علمی کشور منجر شود.

شاهین آخوندزاده افزود: همراهی با سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها برای حمایت از بخش دانشگاهی و علمی کشور فرصت مغتنمی برای حفظ جایگاه و رشد در این حوزه است.

نماینده وزارت علوم نیز با اشاره به تشکیل کارگروه مطالعات آموزش عالی در دوران کرونا و پساکرونا گفت: با همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان، یک و نیم میلیارد دانش‌آموز و دانشجو آسیب دیده‌اند و برای رفع این نقیصه، تغییر در سیستم آموزش عالی لازم و ضروری است. در این شرایط بیش از ۹۰درصد آموزش دروس نظری دانشگاه‌های کشور به صورت مجازی برگزار می‌شود.

خانم حسینی افزود: از دوران شیوع کرونا درجهان، ۶۵هزار سند علمی در جهان منتشر شده که سهم ایران ۲٫۵درصد است و از این حیث در رتبه چهاردهم قرار دارد و این پیشتازی باید با حمایت‌های ملی ادامه یابد.

محمدرضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با اظهار خرسندی از روند نوآورانه و کارآفرینانه در منطقه آزاد کیش گفت: یکی از موضوعات مهم در آموزش دانشگاهی در جهان امروز، توجه به آموزش‌های تخصصی مهارتی است که منجر به عرضه نیروی کار مجرب و مجهز به دانش و عمل به بازار کار می‌گردد. در این رابطه در کشور تلاش‌های خوبی شده ولی باید اذعان کرد که این تلاش‌ها کافی نبوده و این روند باید با کیفیت و کمیت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: با حضور همه بخش های نظام دانشگاهی در کیش ایجاد دانشگاه یا مرکز آموزش های تخصصی مهارتی در دوره های کوتاه مدت و میان مدت نیز می تواند کمک خوبی برای رفع نیازهای کشور در این زمینه باشد.