گردشگری مناطق آزاد، در بند محدودیت‌ها

یکی از پر ظرفیت‌ترین جنبه‌های مناطق آزاد، حوزه گردشگری آن محسوب می‌شود، گنجینه‌ای که به واسطه تنوع اقلیمی در فصول مختلف، ظرفیتی مثال‌زدنی در مسیر توسعه کشور با بستر جذب گردشگران داخلی و خارجی مهیا کرده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حوزه گردشگری در مناطق آزاد صرفا به سفر منوط نمی‌شود، می‌توان دایره این ظرفیت را از گردشگری طبیعت، تاریخی، مهیج، درمانی، ورزشی و غیره ترسیم نمود.

بی‌شک بزرگترین ضعف و دلیل در عدم موفقیت این حوزه را می‌توان به یکسری از قوانین دست و پاگیر، در کنار عدم توسعه مکان‌های اقامتی نسبت داد که می‌طلبد با توجه به محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم‌ها بر کشور سایه افکنده است، به توسعه گردشگری که می‌تواند محور توسعه همه‌جانبه نیز باشد، بیش از پیش توجه شود.

در کنار گردشگری، پرداختن به حوزه صنایع دستی در مناطق آزاد که خود نیز ظرفیتی بسیار بالا با توجه به تنوع فرهنگی ساکنین در این مناطق است، حائز اهمیت می‌باشد و شاید خلاء عدم مدیریت و رانت‌های موجود در مسیر ایجاد برند در این بخش، اجازه جلوه‌گری این هنر بزرگ در مناطق آزاد را به هنرمندان و صاحبان اصلی آن تاکنون نداده است.

امروزه گردشگری یکی از پرطرفدارترین رویدادهای جهان محسوب می‌شود و با نگاهی به گفته‌های کارشناسان، تنها صنعتی است که امکان تحریم شدن در هیچ کجایی از دنیا ندارد، مگر اینکه خودمان صنعت گردشگری‌مان را تحریم کنیم. بی‌شک ظرفیت‌ها، هم‌گام با مزیت‌ها در مناطق آزاد می‌تواند با یک برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند در کنار تبلیغات مستمر و جذاب که این روزها متاسفانه در سیاست‌های معاونت‌های فرهنگی و گردشگری سازمان‌های مناطق آزاد به ندرت دیده می‌شود، این ظرفیت را به فرصتی برای توسعه این مناطق از کشور بدل کرد.

شاید وقت آن رسیده باشد که به جای شعارهای رنگی و بسنده کردن به تعطیلات نوروزی که حجم ورودی مسافر در مناطق آزاد بالا می‌رود، برنامه‌هایی در جهت جذب گردشگران با تبلیغات و معرفی جاذبه‌های گردشگری در رسانه‌ها و فضای بزرگ مجازی و نیز برگزاری فستیوال‌های فصلی و جذاب، به رونق این صنعت بزرگ با محوریت این مناطق در کشور اهمیت بیشتری دهیم.

اما باید به این نکته نیز توجه کرد که حوزه گردشگری در مناطق آزاد هم متاثر از محدودیت‌ها، مصوبات و بخشنامه‌ها، رنگ باخته است؛ چراکه یکی از دلایل مهم هر گردشگر از سفر به نقطه‌ای جدید، خرید می‌باشد که با عنایت به ممنوعیت ورود بخش اعظمی از کالاهای مسافری، در حال حاضر بازارهای موجود در مناطق آزاد خالی از اجناس مورد نظر مسافرین و گردشگران می‌باشند.

در سال‌های اخیر که شرایط اقتصادی در همه جای کشور دچار ضعف و بحران شده و به لطف دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون این مشکلات به مناطق آزاد نیز تسری داده شده است، ماه‌های پایانی سال خصوصا تعطیلات نوروز، می‌توانست برای کسبه این مناطق کمی جبران مافات کند و خلاء ماه‌های سپری شده در طول سال را که با رکود عجیبی مواجه بوده، جبران نماید؛ اما امسال خالی‌ترین بازارهای مناطق آزاد را مشاهده خواهیم کرد که متاسفانه ادامه این روند، نگران کننده خواهد بود؛ زیرا افرادی که تا پیش از این بدون تشریفات خاص ازجمله ثبت سفارش، مبادرت به واردات اجناس جهت خرید مسافران می‌کردند، زین پس با سخت‌تر شدن شرایط، دو راه بیشتر ندارند؛ اول آنکه صبر کنند تا به طور کامل ورشکسته شده و تمام دارایی خود را از دست دهند؛ و اما راه دوم که در صورت انتخاب آن، مقصر اصلی مسئولین و متولیان امر هستند که چشمانشان را بر روی واقعیت بسته‌اند و آن چیزی نیست جز تامین کالای مورد نیاز از طریق قاچاق!

چند سال است که به طور مرتب و مکرر اعلام می‌کنیم که بزرگ‌ترین دستاورد دولت یازدهم و دوازدهم در مناطق آزاد، ثبات مدیریتی و تبع آن از میان برداشته شدن برخی چالش‌ها و مشکلات قدیمی این مناطق همچون قاچاق کالا بوده است؛ اما امروز اعلام می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که روند در پیش گرفته شده در همین دولت دوازدهم بی‌شک و مسلما منجر به بازگشت مصائب و مسائل قدیمی خصوصا قاچاق کالا خواهد شد.

لطفا تا دیر نشده فکر چاره کنید، دست از لجاجت با مناطق آزاد بردارید، این بازی قدرت‌نمایی که برخی از بزرگان شروع کرده‌اند، بازی با آتش خواهد بود که دود آن اول در چشم خودتان خواهد رفت؛ زیرا کارنامه‌ای که سعی دارید با اعمال زور، با طلا بنویسید، بی‌تردید در پایان دولت کاغذی سیاه شده با ذغال همین آتش است.