معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس اظهار داشت:

گزارش قاچاق پرده از منطقه آزاد ارس صحت نداشته و فاقد مستندات قانونی است

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به گزارش منتشره از صدا و سیما مبنی بر واردات پرده قاچاق از منطقه آزاد ارس گفت: گزارش مذکور صحت نداشته و فاقد مستندات قانوني است و صدا و سیما با انتشار گزارش بدون صحت سنجي آن، در حق منطقه آزاد ارس اجحاف نموده و منطقه آزاد ارس پيگيري حقوقي و قانوني موضوع را براي خود محفوظ مي‌داند .

به گزارش اخبار آزاد مناطق، صفر شاسفند ضمن گلایه از گزارش غیرمستدل صدا و سیما افزود: انصاف این بود که صدا و سیما حداقل ۵۰ساعت در مورد فعالیت‌های درخشان بخش خصوصی منطقه آزاد ارس و نیز عملکرد سازمان در زمینه‌های مختلف ازجمله میزان سرمایه‌گذاری، صادرات، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و در حال ساخت، آمار تولیدات و اقدامات انجام یافته درخصوص مقابله با شیوع کرونا در ارس گزارش تهیه و پخش می‌نمود و به دنبال آن یک ساعت نیز نقد سازنده می‌کرد، در صورتی که  در این شرایط حساس و بحرانی گزارش پخش شده نه تنها سازنده نبوده بلکه موجب تشویش اذهان شده است .

وی با تاکید بر اینکه در منطقه آزاد ارس تمامی کالاها با حضور گمرک ایران و فرآیندهای قانونی ترخیص می‌شوند، اظهار کرد: ترخیص کالا از منطقه آزاد ارس شامل کالاهای مصرفی و همراه مسافر می‌باشد که در ۸ماهه اول امسال میزان ترخیص پارچه پرده‌ای از منطقه آزاد ارس به وزن خالص ۸۰۰کیلوگرم و به ارزش تقریبی ١٠هزار دلار بوده است.

شاسفند در ادامه یادآور شد: درمنطقه آزاد ارس جمعا ١٧فروشگاه پارچه و پرده فعالیت دارند که در طول ۸ماهه اول سال‌۹۹ حدود ۲هزار و ۲۷۵کیلوگرم انواع پارچه و پارچه پرده‌ای به ارزش تقریبی ۲۸هزار دلار ترخیص شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در واکنش به شایعه تعطیلی برخی فروشگاه‌ها در منطقه آزاد ارس نیز گفت: در شش ماهه اول سال جاری امکان ثبت سفارش کالا برای اصناف مناطق آزاد کشور امکان‌پذیر نبوده و از اوایل مهرماه کلیه ثبت سفارش‌های درخواستی اصناف در چارچوب لیست اعلامی ۸۰۰قلم کالا انجام گرفته است.

وی ضمن تشکر از اعضای شورای تامین ویژه منطقه آزاد ارس و سایر مسئولین در حل مشکلات اصناف عنوان کرد:  در ۶ماهه اول سال علی‌رغم بسته بودن سامانه ثبت سفارش، در منطقه آزاد ارس براساس دستورالعمل‌ها و استفاده از ظرفیت‌های قانونی از محل مانده ثبت سفارش‌های سال‌۹۸ و موجودی انبارها به میزان کافی کالا برای اصناف منطقه ترخیص شده و اصناف منطقه از بابت کمبود کالا برای فروش مشکلی نداشته‌اند و کم‌رونقی بازار اساسا ناشی از مشکل جهانی پاندمی کووید‌۱۹ بوده است.

شاسفند اظهار کرد: تعداد اصناف فعال دارای پروانه کسب از ارس، تا پایان سال گذشته ۱۸۷۱فقره بوده که در شش ماهه امسال تعداد آن به ۱۸۷۹فقره افزایش یافته است که نشانگر تعامل و همکاری سازنده بین سازمان و اصناف است.

وی درخصوص میزان صادرات و واردات در طول ۸ماهه امسال در منطقه آزاد ارس گفت صادرات قطعی و صادرات به سرزمین اصلی از محصولات تولیدی منطقه به میزان ۲۰۹میلیون دلار بوده و در مقابل میزان واردات که شامل کالای مصرفی و مسافری به داخل منطقه می‌شود، معادل ۴۱میلیون دلار بوده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در پایان تراز تجاری منطقه آزاد ارس در طول ۸ماهه را مثبت ۱۶۸میلیون دلار عنوان کرد و خاطرنشان نمود: علی‌رغم بسته بودن مرزها، مشکلات ترانزیت و حمل و نقل، تراز تجاری مثبت نشانگر عملکرد موفق سازمان، تولیدکنندگان و اصناف ارس بوده است.