در نشست سعید محمد با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان تاکید شد:

گسترش همکاری‌های ایران و روسیه با تکیه بر ظرفیت‌های مناطق آزاد ایران

در دیدار «سرگئی میلوشکین» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، «الک ساو چنک‌و» نائب رئیس دومای روسیه و هیات همراه با «سعید محمد» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی بر گسترش همکاری‌های دو و چندجانبه ایران و روسیه با تکیه بر ظرفیت‌های در مناطق آزاد ایران تاکید شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در این نشست بر لزوم ایجاد مدیریت واحد جهت مدیریت حمل‌و‌نقل در مسیر کریدور شمال-‌جنوب با مشارکت ایران و روسیه و توسعه همکاری‌ها میان ذی‌نفعان کریدور به‌ویژه هندوستان اشاره کرد و بیان داشت: در زمینه توسعه بندر، شبکه ریلی و تامین شناور در ایران اقدامات خوبی صورت گرفته و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری راه‌آهن رشت-‌کاسپین و اسکله رو-‌رو تکمیل و به ظرفیت‌های ریلی کشور اضافه شود.

سعید محمد به ابعاد اقتصادی و ژئوپلیتیکی کریدور شمال-‌‎‌جنوب اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی این کریدور نه تنها توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه را به همراه دارد، بلکه برای سایر کشورهای منطقه خصوصا کشور هند نیز از این همکاری‌های مشترک متنفع خواهند شد.

وی با اشاره به تکمیل خط ریلی زاهدان-‌مشهد اظهار داشت: تکمیل این خط ریلی، ارتباط شمال و جنوب را تسهیل می‌کند؛ همچنین استفاده از بندر کاوه در قشم ظرفیت جدیدی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سعید محمد بر لزوم لایروبی رودخانه ولگا در کشور روسیه اشاره کرد و گفت: عدم لایروبی این رودخانه محدویت‌هایی را برای عبور شناورها ایجاد کرده است که باید کشور روسیه اقدامی جهت رفع آن انجام دهد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان به حمایت دبیرخانه شورایعالی از شرکت‌های علاقه‌مند به ترانزیت در این مسیر و وجود ظرفیت‌های خوب در مناطق آزاد ایران اشاره کرد و خاطرنشان نمود: علاوه‌بر مناطق آزاد چابهار و انزلی، منطقه آزاد اینچه‌برون، منطقه ویژه اقتصادی سرخس، اردبیل، ارس و ماکو نیز از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستند که می‌توان از این فرصت‌ها در افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی ترانزیت کریدور شرق-‌غرب و شمال-‌جنوب دو کشور استفاده نمود.

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه:

افزایش همکاری‌های تجاری مشترک بین ایران، روسیه و هند

همچنین، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه در این نشست بر توسعه روابط دو منطقه تاکید کرد و گفت: روابط نزدیک منطقه ویژه اقتصادی لوتوس با منطقه آزاد انزلی می‌تواند به عنوان نمونه‌ای موفق در مناطق آزاد ایران باشد و زمینه همکاری را برای ارتباط تجاری با سایر مناطق آزاد ایران فراهم کند.

سرگئی میلوشکین به افزایش همکاری‌های تجاری مشترک بین ایران، روسیه و هند اشاره کرد و افزود: با امضای سند همکاری سه‌جانبه بین ایران، روسیه و هند می‌توانیم زمینه را برای ورود به بازارهای جهانی فراهم نماییم.

وی ادامه داد: در این صورت مناطق آزاد چابهار و انزلی می‌توانند نقطه هدف در این توافق باشند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه در پایان اظهار کرد: رویکرد این منطقه تحکیم و توسعه روابط تجاری منطقه ویژه اقتصادی لوتوس با مناطق آزاد چابهار و انزلی است و به دنبال گسترش این مدل روابط با فعالین اقتصادی و دولتی هستیم.

گفتنی است، «سرگئی میلوشکین» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، «الک ساو چنک‌و» نائب رئیس دومای روسیه و هیات همراه، روز سه‌شنبه (۳۱خردادماه) با حضور در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با «سعید محمد» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی دیدار و گفت‌وگو کردند.