با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی و دانشگاه علامه طباطبایی محقق می‌شود:

گسترش همکاری‌های علمی-‌پژوهشی و توسعه پایدار انسانی در مناطق آزاد

با هدف توسعه همکاری‌های علمی-‌پژوهشی، تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی و دانشگاه علامه طباطبایی به امضاء رسید.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این تفاهم‌نامه بین «سعید محمد» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «عبدالله معتمدی» رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور جمعی از مدیران دبیرخانه شورایعالی و اعضای هیات رئیسه دانشگاه امضاء شد‌‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در این مراسم، توجه به موضوع علوم انسانی را مهم برشمرد و گفت: خوشبختانه در حوزه‌های مهندسی، پزشکی، سلامت و بهداشت قابل رقابت با سایر کشورهای پیشرفته‌ایم، ولی در حوزه علوم انسانی نیازمند تقویت و اهتمام ویژه هستیم.

سعید محمد با اشاره به اینکه در مناطق آزاد با موضوعات فرهنگی و اجتماعی متنوع و پیچیده‌ای مواجه هستیم، افزود: تعدد مذاهب و اقوام، همچنین موضوعات کاری اعم از مباحث مالی، سرمایه‌گذاری بیمه، مباحث بین‌الملل و دیپلماسی خارجی، مناطق آزاد را به سرزمین کوچکی از تمام این مسائل تبدیل کرده است که می‌توانند پایلوتی در تمام زمینه‌ها باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: این تفاهم‌نامه زمینه را برای بهره‌مندی دانشگاه و مناطق آزاد برای استفاده از فضای علمی-‌پژوهشی مناسب در این مناطق فراهم می‌کند و امیدواریم با همکاری و تعامل سازنده از مبانی علمی و پژوهشی بیش از پیش بهره ببریم و فضای مورد نیاز را برای تسهیل این ارتباطات فراهم نماییم.

 

توجه ویژه به توسعه پایدار انسانی در مناطق آزاد

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این مراسم به ظرفیت‌های علمی موجود در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی با ۵۵۰عضو هیات علمی، از ظرفیت خوبی در کشور برخوردار است که با تعامل و همکاری دو مجموعه از این ظرفیت‌ها به خوبی می‌توان بهره برد‌.

عبدالله معتمدی افزود: امروز در کشور در حوزه توسعه شهری و روستایی هزینه زیادی می‌شود. هرجا صحبت از توسعه به میان می‌آید، ما را به یاد ساخت و ساز، بیمارستان و مدرسه می‌اندازد؛ ولی مهم‌تر از آن توسعه انسانی است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

وی اظهار کرد: در بعضی از مناطق به دلیل فقر فرهنگی، شاهد خشونت و آسیب‌های اجتماعی هستیم که حضور دانشگاه می‌تواند در جهت توسعه پایدار انسانی به این مناطق کمک کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با امضای این تفاهم‌نامه زمینه فعالیت‌های بعدی دو مجموعه فراهم گردد و از ظرفیت دانشگاه، در قالب پروژه‌های مشترک و تعریف شده، استفاده کنیم.

گفتنی است، این تفاهم نامه در ۷ماده تنظیم شده است که ازجمله محورهای همکاری آن می‌توان به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی-‌کاربردی موردنیاز دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد با بهره‌گیری از دانش اعضای هیات علمی دانشگاه، برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌هایی همچون معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق، گردشگری، آموزشی مذاکرات بین‌المللی و همچنین بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های مناطق و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت به منظور ارتقاء توان علمی کارشناسان و مدیران دبیرخانه اشاره کرد.