گفت‌و‌گوی اختصاصی با اسماعیل زمانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند: مصوبات جدید؛ نفی قوانین مناطق آزاد

گفت‌وگو: مرضیه حسینی نامش اروند است، برگرفته از یکی از سه رود جاری در این منطقه؛ در جنوبی‌ترین نقطه غربی ایران زمین در خوزستان گرم و زیبا. شهرهای آبادان و خرمشهر که از قدیم‌الایام به عروس شهرهای ایران معروف بوده‌اند، عروسی با یک دنیا زیبایی و ثروت که شاید همین محاسن بلای جانش شد. شهرهایی […]

گفت‌وگو: مرضیه حسینی

نامش اروند است، برگرفته از یکی از سه رود جاری در این منطقه؛ در جنوبی‌ترین نقطه غربی ایران زمین در خوزستان گرم و زیبا. شهرهای آبادان و خرمشهر که از قدیم‌الایام به عروس شهرهای ایران معروف بوده‌اند، عروسی با یک دنیا زیبایی و ثروت که شاید همین محاسن بلای جانش شد. شهرهایی با مردمانی به گرمای تابستان جنوب؛ دلنشین و دلربا، شیرزنان و غیورمردان ‌خوزستانی که اولین مدافعین کشور در زمان جنگ ۸ساله تحمیلی محسوب می‌شوند؛ اما متاسفانه این خطه هنوز زخمی جنگ است و آلام بسیاری را با خود به دوش می‌کشد.

منطقه آزاد اروند؛ این اسم همچون رود اروند بزرگ و عظیم و پویاست؛ با وسعت ۳۷۴۰۰هکتاری شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو)‌، در محل تلاقی دو رود خانه اروندرود و کارون. این منطقه همجوار با کشورهای عراق و کویت، با داشتن ظرفیت‌هایی از قبیل حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

بر همگان آشکار است که تحولاتی که در صد سال اخیر در کشور به وقوع پیوسته و باعث پیشرفت این مرز و بوم گردیده، از زمان اکتشاف، استخراج و فروش نفت صورت گرفته است؛ این خود گواهی است بر سامان و رونق خوزستان خصوصا آبادان و خرمشهر؛ اما با شروع جنگ تحمیلی بسیاری از زیرساخت‌هایی که طی سالیان سال در خوزستان ایجاد شده بود، به واسطه یک جنگ نابرابر و طولانی مدت از بین رفت. چه بسیار عزیزانمان که جان خود را فدای دفاع از وطن کردند و مابقی زندگی خود را نثار هموطنان نمودند و پس از سال‌ها، با پایان جنگ و کمی سازندگی، مجددا به شهرهای جنگ‌زده خود بازگشتند؛ اما دیگر این شهر آن شهر نشد و این خوزستان به واقع دلشاد نگشت.

سازندگی آغاز شده بود اما ویرانی قدرت بیشتری در مقابل ساخت و ساز داشت، کما اینکه با گذشت نزدیک به سه دهه همچنان آثار دلخراش جنگ را به خوبی می‌توان در این دو شهر دید. شاید یک اتفاق بزرگ می‌توانست شرایط را دگرگون کند و سرعت سازندگی را بالا ببرد و آن چیزی نبود جز پیوستن این دو شهر به محدوده آزاد تجاری که از شمول برخی از مقررات جاری کشور خارج ‌باشد و بتوان با آزادی بیشتر کسب درآمد کرد تا مرهمی شود برای انبوهی از زخم‌ها؛ نزدیک به ۱۵سال پیش برخی از نقاط این دو شهر به محدوده منطقه آزاد تجاری تبدیل شد اما به دلیل پراکندگی و جزئی بودن از یک کل عظیم، نیاز پیوستن هر دو شهر به محدوده آزاد تجاری پس از حدود ۱۰سال کاملا احساس شد؛ تا اینکه در دولت تدبیر و امید و به دستور ریاست محترم جمهور شهرهای خرمشهر، آبادان و جزیره مینو به منطقه آزاد اروند الحاق شدند تا دوباره بارقه‌های امید در خوزستان شکل بگیرد و همین اتفاق هم افتاد…

پس از تغییرات زیاد در حوزه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند، در دوره جدید شاهد ثبات مدیریتی بودیم و همین موضوع باعث شد تحولات خوبی را در این منطقه به نظاره بنشینیم؛ اما در این میان یک سوال بزرگ ذهن نگارنده، مردم شریف منطقه و همچنین مسئولین سازمان منطقه آزاد را به مشغول کرده و آن این است که آیا در نقطه‌ای از کشور با وجود تخریب‌های فجیع به جای مانده از دوران جنگ، صرفا درآمدهای منطقه آزاد جوابگوی تمامی هزینه‌ها که عمدتا در جهت ایجاد زیر‌ساخت‌ها و امکانات اولیه برای زندگی مردم صرف‌ می‌شود، است؟!

خصوصا در سال جاری با توجه به مصوبات محدودکننده که بر سر راه مناطق آزاد قرار گرفته و موجب کاهش چشمگیر درآمدهای این مناطق شده است، به واقع چیزی جز معجزه می‌تواند به یاری مسئولین مناطق آزاد خصوصا اروند بشتابد تا کمکی باشد برای پوشش هزینه‌کردها؟

همیشه این بحث و نقد به دولت‌ها در دوران مختلف وارد است که مناطق آزاد در ایران را بدون هیچ گونه زیرساختی ایجاد کرده‌اند و مسئولین آن منطقه را موظف به کسب درآمد و هزینه‌کرد برای ایجاد زیرساخت‌های اولیه نموده‌اند؛ در صورتی که در تمام دنیا ابتدا به ساکن، در یک نقطه تمامی امکانات اعم از آب، برق، بندر و فرودگاه، خط‌آهن و ده‌ها امکان اولیه را مهیا نموده و سپس به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی می‌کنند تا در این منطقه تمام فکر و تمرکز مسئولین امر به تجارت و تولید معطوف شود!

حال تصور کنید نه تنها این موضوع در ایران رعایت نمی‌شود، بلکه منطقه‌ای زیبا، پیشرفته و دارای ساکنین بومی بیشمار که در دوران جنگ از بین رفته، به عنوان منطقه آزاد معرفی می‌شود که به اعتقاد نگارنده این اتفاق بیشتر چیزی شبیه به سلب قسمت عمده‌ای از مسئولیت‌های دولتی است تا کمک به نقطه‌ای از کشور.

با تمامی اوصاف، اکنون می‌توان شاهد بود که مدیران و مسئولین منطقه آزاد اروند با همه توان و وجود، کمر به خدمت بسته و شبانه‌روز در پی حل مشکلات و همچنین توسعه آبادانی و رونق کسب و کار در این نقطه هستند؛ اما خوب است که دولتمردان و متولیان امر نگاهی ویژه به این منطقه آزاد داشته و با تخصیص بودجه دولتی که همانا یکی از وظایف آنان در قبال مردم این خطه است؛ به یاری مسئولین منطقه شتافته تا در امر شکوفایی، بهسازی و آبادانی منطقه آزاد اروند شریک باشند.

منطقه آزاد اروند به عنوان پرجمعیت‌ترین منطقه آزاد کشور به دلیل وجود دو شهر آبادان و خرمشهر در محدوده منطقه، دارای مزیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در حوزه تجاری، بازرگانی، صنعتی، گردشگری و ترانزیت می‌باشد و با توجه به استقبال گردشگران خارجی ازجمله کشور عراق، در چند سال گذشته رشد بسیار خوبی در حوزه گردشگری و نیز توسعه اقتصادی منطقه‌ای داشته است.

در طی چند سال اخیر شاهد ایجاد طرح‌های زیرساختی عظیم در تمامی حوزه‌ها در این منطقه آزاد بوده‌ایم، از این رو گفت‌و‌گویی با مهندس اسماعیل زمانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند داشته‌ایم تا بیشتر با دستاوردهای منطقه آشنا شویم که در ادامه می‌خوانید.

 

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت برنامه‌ها

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص اهم اهداف تعریف شده در سازمان منطقه آزاد اروند در سال جاری بیان داشت: عمده کارهایی که در سازمان منطقه آزاد اروند در سال‌۹۷ انجام شده، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام سال های گذشته بوده است و شروع چند پروژه کلان که در آینده نتیجه این ابر پروژه‌ها را در سطح منطقه شاهد خواهیم بود؛ این ابر پروژه‌ها شامل اتصال راه‌آهن خرمشهر به بندر امام(ره) است که در واقع دو بندر بسیار مهم و استراتژیک در جنوب کشور را به هم متصل می‌نماید؛ از آنجایی که راه‌آهن خرمشهر به شلمچه متصل شده است و از آنجا به بندر امام(ره) متصل می‌گردد، با حمایت دولت محترم در حال رایزنی با طرف‌های عراقی هستیم که ‌خط‌آهن شلمچه به خط ریلی عراق در شمال بصره متصل گردد و مذاکراتی از طرف وزارت راه و شهرسازی با طرف‌های عراقی درخصوص تامین مالی و مدل اجرای پروژه صورت پذیرفته که امیدواریم به زودی شاهد بهره‌برداری از این پروژه عظیم در منطقه باشیم. لازم به ذکر است که این پروژه باعث می‌شود بندر امام(ره) از طریق خرمشهر و خرمشهر از طریق شلمچه به راه‌آهن سراسری عراق متصل می‌شوند و دسترسی ما به بازار بزرگ کشور عراق از طریق ریل هم صورت خواهد گرفت و این اتفاق بسیار مهم، یک طرح راهبردی و عظیم در منطقه محسوب می‌شود.

 

ایجاد زیرساخت‌های لجستیک در منطقه

اسماعیل زمانی درخصوص اهمیت موضوع لجستیک و ترانزیت در منطقه اظهار داشت: از دیگر پروژه‌هایی که امسال در دست انجام داریم و کار آن نیز آغاز شده است، بزرگراه شمال منطقه آزاد اروند می‌باشد که از جاده موجود آبادان به ماهشهر آغاز می‌شود و از شمال منطقه آزاد عبور کرده و تا شلمچه ادامه می‌یابد. این پروژه یک آزادراه بزرگ راهبردی است که برای ترانزیت کالا بسیار موثر می‌باشد و از ورود کامیون‌های ترانزیتی به محیط شهرها جلوگیری می‌کند، همچنین کمک بسیار بزرگی به حوزه ترانزیت داخلی و بین‌المللی در سطح منطقه خواهد نمود. دیگر پروژه‌های که در حال پیگیری هستیم، پروژه مگاپورت اروند است که در دهانه رود اروند قرار دارد و بین وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بنیاد مستضعفان و منطقه آزاد اروند در حال شکل‌گیری است و اجرای پروژه منوط به این است که محل اجرا در دهانه رود اروند و در منطقه آزاد قرار داشته باشد، یعنی شرط اصلی بنیاد مستضعفان که سرمایه‌گذار کلان این پروژه می‌باشد، این است که این پروژه باید در محدوده منطقه آزاد اروند قرار بگیرد و وزیر پیشین وزارت اقتصاد و دارایی نیز تعهد کردند که این موضوع را پیگیری نمایند و امیدواریم که وزیر محترم جدید هم این اتفاق را با کمک و همراهی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به نتیجه برسانند.

 

الحاق جزیره آبادان به منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص الحاق بخش‌هایی دیگر به منطقه آزاد اروند بیان داشت: موضوع دیگر، الحاق جزیره آبادان به منطقه آزاد اروند است که درخواست مردم و اهالی جزیره آبادان و بخش اروندکنار و چوئبده می‌باشد که از طریق نمایندگان محترمشان در مجلس پیگیر این مهم هستند. این مورد در کارگروه تخصصی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در حال بررسی است و کارگروه فوق این موضوع را منوط به تهیه گزارش‌های تخصصی لازم در این زمینه و بازدید‌های میدانی دانسته است؛ امیدواریم که با بازدیدهای میدانی که در آینده نزدیک انجام می‌پذیرد، این موضوع در دستورکار کارگروه تخصصی دبیرخانه شورایعالی مناطق قرار گیرد و تصمیم‌گیری صورت پذیرد. حال اینکه بخشی از اروندکنار و چوئبده به شکل لکه‌ای و یا کل جزیره آبادان به منطقه آزاد الحاق شود، به تصمیم دولت محترم بستگی خواهد داشت.

 

اتصال بندر خشک شلمچه به بندر آبی خرمشهر

زمانی درمورد گسترش ظرفیت لجستیکی شهر شلمچه گفت: طرح بزرگی را که از ابتدای ورود به منطقه آزاد اروند پیگیری می‌کردیم، اتصال بندر خشک شلمچه به بندر آبی خرمشهر بوده است که فاصله بین بندر شلمچه تا بندر خرمشهر را به مسیر لجستیک تبدیل نماییم؛ پشتیبانی و خدمات بار و ترانزیت و بندر خرمشهر و بندر خشک شلمچه را به هم متصل کنیم، به این ترتیب یک کریدور باری بسیار بزرگ در منطقه به وجود بیاید که انشاالله ظرفیت بدل شدن به بزرگترین مرکز لجستیک و ترانزیت باری خاورمیانه را دارا می‌باشد و در این خصوص طرح‌های پروژه آماده شده است و در حال بررسی کارشناسی می‌باشد.

 

پیشبرد پروژه‌های عمومی منطقه با مشارکت سازمان‌های مربوطه

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص پروژه‌های عمومی منطقه بیان کرد: یکسری از پروژه‌ها هم پروژه هایی است که سازمان‌های مربوطه با بودجه منطقه آزاد در خرمشهر و آبادان اجرایی کرده‌اند که شامل پروژه‌های عمرانی و شهری، درمانی و بیمارستانی، ارتباطات، ترمینال فرودگاه بین‌المللی آبادان است که با مشارکت منطقه و شرکت فرودگاه‌های کشور به صورت مشترک در حال اجرا می‌باشد که باعث بالا رفتن ظرفیت فرودگاه آبادان می‌گردد و امکانات بیشتری را به فرودگاه آبادان اضافه خواهد نمود. مسیرهای دسترسی و راه‌های جدیدی در منطقه در حال اجرا است؛ زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی منطقه ازجمله شهرک صنعتی خرمشهر که یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود، همچنین شهرک صنعتی آبادان که به نسبت کارهای کمتری در آنجا صورت گرفته است که امسال به صورت ویژه در آنجا متمرکز می‌شویم و خدمات بیشتری را در آنجا ارائه خواهیم داد.

 

طرح جامع، اساس توسعه است

اسماعیل زمانی درباره تصویب و اهمیت طرح جامع در منطقه آزاد اروند اظهار داشت: طرح جامع، اساس توسعه است؛ منطقه آزاد اروند در حوزه جغرافیایی قبل از توسعه یک طرح جامع داشته است، همچنین شهرهای آبادان و خرمشهر هم به صورت جداگانه هر یک طرح جامع داشته‌اند، با توسعه منطقه آزاد اروند و الحاق شهرهای آبادان و خرمشهر‌، در اصل سه طرح جامع در منطقه شامل طرح‌های جامع شهر آبادان و خرمشهر و طرح جامع اولیه منطقه آزاد اروند قرار گرفت که باید این طرح‌های جداگانه جامع تعیین تکلیف می‌شدند؛ در این خصوص سازمان با هماهنگی یک شرکت مشاور، طرح جامع تلفیقی منطقه را تهیه کرد. برای تهیه این طرح جامع، مدت‌ها مذاکره و کار کارشناسی با مشاوران، کارشناسان شورای عالی شهرسازی کشور، وزارت مسکن، شهرداری‌ها و دفاتر فنی صورت گرفت و بلاخره اشکالات این طرح برطرف شد و در شورایعالی شهرسازی کشور تصویب گردید و مورد تایید دولت محترم هم قرار گرفت و در حال حاضر ما دارای یک طرح جامع و کامل در منطقه آزاد اروند هستیم و این طرح اساس توسعه منطقه آزاد اروند برای همه اموری که در منطقه نیاز است، قرار خواهد گرفت و اتفاق خواهد افتاد.

 

ضرورت تقویت حوزه گردشگری در منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص ظرفیت‌های گردشگری در این منطقه بیان داشت: منطقه آزاد اروند در حوزه گردشگری از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، خصوصا گردشگری آبی با توجه به آب و هوایی بسیار منحصربه‌فردی که در منطقه وجود دارد و مردم به راحتی می‌توانند در ۶ماه از سال از ظرفیت‌های گردشگری آبی در منطقه بهره ببرند. با توجه به چهار فصل بودن کشور، از دیدگاه بنده گردشگری هم در کشور باید چهار فصل باشد؛ الزامی نیست که مردم همیشه به شمال کشور سفر کنند، چراکه به واقع شمال کشور هم در همه فصول قابل استفاده نیست؛ ما هم مناطق کوهستانی داریم و هم رودخانه‌ای و دریایی با تنوع آب و هوایی متنوع در جنوب و شمال ایران با موقعیت‌های مختلف جغرافیایی که همه این ظرفیت‌ها در کشور در فصول مختلف قابل بهره‌برداری می‌باشد. منطقه آزاد اروند هم مزیت بسیار بزرگی در بخش گردشگری رودخانه‌ای، دریایی و طبیعی دارد و در حال توسعه این ظرفیت‌ها و ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهت بهره‌برداری و استفاده حداکثری از این پتانسیل‌ها برای گردشگران داخلی و خارجی هستیم. با توجه به لغو روادید و ورود گردشگران خارجی بدون نیاز به اخذ ویزا به منطقه، تعداد زیادی از اتباع خارجی به ویژه از کشور عراق و استان بصره به منظور استفاده از امکانات و ظرفیت‌های گردشگری و همچنین بهره‌ بردن از بخش‌های مختلف گردشگری ازجمله توریسم سلامت، خرید و غیره وارد منطقه آزاد اروند می‌شوند و فرصت‌های بسیار خوبی را در منطقه برای توسعه کسب و کار ایجاد می‌‌نمایند. گردشگری یک صنعت بسیار زودبازده و اشتغال‌زا است و این این زودبازده‌ای و پراشتغالی باعث رونق و توسعه منطقه در زمان کوتاه می‌شود و ما هم باید از این مزیت، نهایت استفاده و بهره را ببریم؛ به همین منظور در حال ایجاد زیرساخت‌هایی خصوصا در حوزه گردشگری آبی هستیم و به دنبال توسعه این فرصت‌ها در منطقه می‌باشیم. در حال حاضر هم وضعیت گردشگری در منطقه بسیار خوب است، در ایام تعطیل ورود بسیار خوب و بالایی از شهرها و استان‌های همجوار به آبادان و خرمشهر برای خرید و گشت و گذار را شاهد هستیم و این حجم بالای حضور گردشگران در منطقه باعث رونق بازار و اقتصاد در آبادان و خرمشهر بوده است و در کنار گردشگران داخلی، گردشگران خارجی هم تردد خوبی به منطقه دارند و همه این ظرفیت‌ها باعث توسعه بازار شده است. در حوزه هتل و خدمات اسکان، آژانس‌ها و حمل و نقل زیرساخت‌های منطقه کمی ضعیف است که در حال رفع مشکلات و ساماندهی این حوزه‌ها هم در منطقه هستیم. نگاه‌مان این است که باید مدیریت گردشگری را تقویت نماییم، شاید به این سمت حرکت کنیم که با موافقت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یک معاونت گردشگری در منطقه تاسیس نماییم که اگر این اتفاق رخ دهد بی‌تردید سطح حوزه گردشگری بالاتر خواهد رفت و با توجه به نام منطقه که منطقه آزاد تجاری-صنعتی و گردشگری اروند، نیازمند تقویت بیش از پیش حوزه گردشگری در منطقه برای رسیدن به منابع درآمدهای پایدار هستیم.

 

مشکلات ورود گردشگران عراقی به منطقه

اسماعیل زمانی درباره توقف ورود گردشگران عراقی به منطقه آزاد اروند گفت: تا پیش از ایام اربعین، تردد مسافران عراقی به منطقه به خوبی صورت می‌گرفت، البته یکسری مشکلات در حوزه زیرساخت‌ها ازجمله گذرنامه و گیت‌ها داشتیم که در حال رفع این مشکلات هستیم؛ طرف‌های عراقی پس از اربعین ورود گردشگران خود را به منطقه کمی کند کرده و منتظر رفع مشکلات هستند، ضمن اینکه مشکلات خود را بیشتر از ما می‌دانند و اعلام کرده‌اند که نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها در عراق بسیار بیشتر از ایران است و ما هم قول مساعدت داده‌ایم که در حل این مشکلات ازجمله افزایش تعداد گیت‌ها، رفع مشکلات برق و غیزه امکانات بیشتری در اختیارشان قرار دهیم تا به طرف عراقی کمک شود و توانمندی آنها در پذیرش مسافرین بالا برود. در سمت خود هم یکسری امکانات باید افزایش پیدا کند و ضعف‌ها مرتفع شود و امیدواریم ظرف چند هفته آینده این مشکلات برطرف شده و شاهد تردد بیشتر گردشگران عراقی به منطقه آزاد اروند باشیم.

 

مصائب قوانین و مصوبات جدید در مسیر مناطق آزاد

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند درخصوص مشکلات به وجود آمده در مناطق آزاد به واسطه مصوبات جدید در کشور اظهار داشت: عمده این مصوبات برای سرزمین اصلی است، اما متاسفانه در کشور مسئولین و تصمیم‌سازان هر زمان که می‌خواهند تصمیمی را اتخاذ کنند، مناطق آزاد را هم مشمول آن قرار می‌دهند؛ این موضوع در اصل نفی موضوعیت قوانین منطقه آزاد می‌باشد. اساس و فلسفه مناطق آزاد این است که از قوانین و بروکراسی‌های سرزمین اصلی رها باشد؛ وقتی هر بخشنامه‌ای که صادر می‌شود یک بند در آن شامل مناطق آزاد نیز می‌شود، این اتفاق دیگر همخوانی و موضوعیتی با قوانین و فلسفه مناطق آزاد ندارد. گلایه ما این است که مسئولین و کارشناسانی که این مصوبات را به اطلاع متولیان امر می‌رسانند، باید دقت کنند که در کشور قانون مناطق آزاد مصوب شده و باید به این قانون احترام گذاشت؛ همان گونه که قانون گمرک محترم و لازم‌الاجرا می‌باشد، قانون مناطق آزاد هم محترم است؛ نمی‌شود که یک قانونی، قانونی‌تر از بقیه قوانین داشته باشیم، قانون برای همه مساوی و هر قانونی جایگاه خود را دارد.

وی درباره نقش مناطق آزاد در دوران تحریم و همچنین  کمک این مناطق در شرایط کنونی به اقتصاد کشور افزود: خوشبختانه مناطق آزاد در کشور فرصت بسیار خوبی برای همین شرایط بحرانی در دوران تحریم محسوب می‌شوند، این موضوع را دولت و شخص ریاست محترم جمهور به خوبی متوجه شده‌اند و اخیرا بخشنامه‌ای با دستور شخص رئیس‌جمهور ابلاغ شده است که ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات به مناطق آزاد بدون ثبت سفارش صورت پذیرد؛ معنای این دستور این است که این امکان برای بازرگانان، تجار و شرکت‌های فعال در مناطق آزاد و حتی شرکت‌های خارجی فراهم شده که محدوده مناطق آزاد را به عنوان محلی برای دپوی لجستیک خود قرار دهند و هر کسی که می‌خواهد کالا را خریداری کند و به سرزمین اصلی وارد کند، پس از آن باید تشریفات قانونی را طی کند.

 

سخن پایانی

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع و خواهش بنده از دولتمردان این است که تصمیماتی را که اتخاذ می‌نمایند، نباید فورا مناطق آزاد را شامل این تصمیمات کنند؛ قرار نیست مناطق آزاد کشور مشمول مقررات سرزمین اصلی باشد. موضوع دوم این است که از مردم می‌خواهم مزیت‌های مناطق آزاد را بشناسند، این مزیت‌های بر زندگی مردم بسیار مهم و تاثیرگذار در ارزان‌تر کردن هزینه‌های زندگی و همچنین رونق کسب و کارهای است و می‌طلبد که توجه بیشتری به مزیت‌های مناطق آزاد داشته باشند؛ البته بی‌تردید ما هم در این مسئله مقصر هستیم که نتوانسته‌ایم اطلاع‌رسانی مطلوبی داشته باشیم؛ به ویژه دستاوردها و خدماتی که در حوزه عمومی مناطق آزاد در چند سال اخیر به مردم ارائه شده، بسیار بزرگ و ارزشمند بوده است؛ البته ما این کارها را کافی نمی‌دانیم و در حال توسعه خدمات بیشتر به مردم هستیم، ولی درخواست من از مردم خوب کشور این است که همان طور که نیمه خالی لیوان را می‌بینند، نیمه پر لیوان را هم مشاهده کنند.

منبع: هفته‌نامه اخبار آزاد مناطق – شماره ۱۲ – ۲۶ آذرماه ۱۳۹۷