گفت‌و‌گو با سیدخلیل میرکاظم‌نژاد مدیرعامل و رئیس هیات مدیره جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه آزاد انزلی:

ایجاد منطقه‌آزاد انزلی باعث انقلاب اقتصادی‌در‌استان‌گیلان شد   گفت‌و‌گوها: حسین مرادی   ‌نقش و تاثیر جامعه بازار بر رونق کسب و کار در مناطق آزاد کشور بسیار مهم و اثرگذار است. یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های مناطق آزاد، گردشگری خرید و جاذبه این حوزه در بین خانواده‌های ایرانی می‌باشد؛ نقش جامعه بازاریان و بازرگانان در توسعه […]

ایجاد منطقه‌آزاد انزلی باعث انقلاب اقتصادی‌در‌استان‌گیلان شد

 

گفت‌و‌گوها: حسین مرادی

 

‌نقش و تاثیر جامعه بازار بر رونق کسب و کار در مناطق آزاد کشور بسیار مهم و اثرگذار است. یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های مناطق آزاد، گردشگری خرید و جاذبه این حوزه در بین خانواده‌های ایرانی می‌باشد؛ نقش جامعه بازاریان و بازرگانان در توسعه این بخش از حوزه گردشگری با توجه به برنامه‌ها و اهدافی که در سطح کلان در بین اعضای خود می‌توانند ایفا کنند، در جهت رونق بازارها و مراکز خرید در مناطق آزاد بسیار موثر بوده و همچنین رضایت‌مندی گردشگران را در پی داشته است. با توجه به پیشرفت‌های چشمگیری که در طول چند سال اخیر در حوزه‌های زیرساخت و توسعه گردشگری و همچنین رونق کسب و کار در بازارهای منطقه با توجه به استقبال گردشگران از منطقه آزاد انزلی شاهد بوده‌ایم، گفت‌و‌گویی با سیدخلیل میرکاظم‌نژاد، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه آزاد انزلی انجام دادیم که در ذیل می‌خوانید.

 

 در ابتدا کمی در خصوص جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه آزاد انزلی و حوزه فعالیت این مجموعه توضیح بفرمایید؟

هدف از تشکیل جامعه بازاریان و بازرگانان، پلی مابین جامعه بازار، بخش تجارت و نهادهای ذیربط اجرایی مانند سازمان منطقه آزاد انزلی، دارایی، گمرک جمهوری اسلامی و مجموعه‌های دیگر است که تجار و بازاریان با این دست مجموعه‌ها تعامل و ارتباط دارند و وظیفه ذاتی جامعه هم حمایت از حقوق حقه، اقتصادی و قانونی کسبه است. در حال حاضر آخرین جامعه بازاریان، در انزلی به ثبت رسیده. بنیانگذار ثبت جامعه بازاریان و تجار در کیش بوده و سپس در چابهار و قشم؛ ما هم در انزلی با توجه به نیازی که احساس می‌شد، جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه آزاد انزلی را ثبت کردیم تا بتوانیم از حقوق قانونی فعالین و اعضای جامعه دفاع کنیم.

جا دارد از جناب آقای دکتر مسرور تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشم که با حمایت و پشتیبانی ایشان تا اینجا ما موفق بودیم این جامعه را در منطقه آزاد انزلی به ثبت برسانیم.

موضوعات کاری جامعه را باید تقسیم‌بندی کرد، فعالیت ما صرفا در حوزه منابع و زیرساخت‌های اقتصادی نیست، بلکه جامعه هدفش رسیدن به نقطه‌ای است که بسترهای اقتصادی را برای سایر تجار و بازرگانانی که قصد ورود به منطقه آزاد انزلی را دارند، فراهم کند. ما در زیرمجموعه جامعه بازاریان تشکیل کارگروه‌های صنفی، ایجاد صندوق قرض‌الحسنه جهت اعطای تسهیلات به بازاریان و تجار، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای تجار فعال در منطقه، شرکت تعاونی مسکن جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه آزاد انزلی، ایجاد کارگروه فرهنگی در جهت بالا بردن سطح علمی و آموزشی از منظر قوانین و مقررات جاری کشور از قبیل قوانین گمرکی، قوانین چگونگی فعالیت در مناطق آزاد و… داشته‌ایم که جزء برنامه‌های کاری خودش تلقی می‌کند و حال انجام این امور در جامعه بازاریان و بازرگانان هستیم.

 

 شما به عنوان یکی از افراد قدیمی و ریاست جامعه بازاریان و بازرگانان منطقه آزاد انزلی و با توجه به حضورتان از ابتدای شکل‌گیری منطقه آزاد انزلی، نقش ایجاد منطقه آزاد را در رونق کسب و کار و بازار در این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مناطق آزاد به عنوان نهادی تعریف شده در کشور ما، بعد از جنگ تحمیلی پا به عرصه عملیاتی گذاشتند، ما باید در چند بخش مناطق آزاد را در طول این سالیان بررسی کنیم، اگر بخواهیم قیاسی با سایر مناطق آزاد انجام دهیم، می‌بینیم بندر انزلی، شرایط و ویژگی‌های خاصی دارد، ابتدا نزدیکی منطقه آزاد انزلی به پایتخت، اتوبان و آزادراه رشت، احداث خط راه‌آهن که به صورت جدی در حال پیگیری است، همه این امتیازات باعث استقبال از این منطقه آزاد شده است، به عبارتی با کمترین زمان ممکن افراد از پایتخت می‌توانند به منطقه آزاد دسترسی داشته باشند و عملا وارد عرصه بین‌المللی تجارت شوند. تاثیر بسزای دیگری که در رشد و شکوفایی این منطقه شاهد بودیم، حضور تجار و سرمایه‌گذاران از آستارا، بندرانزلی، رشت و تهران در خصوص سرمایه‌گذاری در این منطقه با توجه به ظرفیت‌هایی که حضورتان اعلام کردم، بوده است. عملا به شکلی جا افتاده که ما در منطقه وارد کننده محصولات هستیم، اما با درایت و تمهیداتی که جناب دکتر مسرور اندیشیدند و حمایت‌هایی که صورت گرفت، تجار و بازرگانان نگاهی وسیع به صادرات از منطقه به کشورهای هدف دارند و به صورت جدی این موضع را جز هدف‌گذاری‌های اصلی خود تعریف کرده‌اند. در خصوص رونق اقتصادی که فرمودید، با توجه به ظرفیت‌هایی که به واسطه منطقه آزاد انزلی ایجاد شده و موضوعاتی که پیش از این گفتم، تلفیقی از تجارت و طبیعت بکر است، آب و هوای مناسب خزری، قوانین و معافیت‌های مالیاتی سبب شد که مردم، این منطقه را به عنوان یک مکان امن و خوب بپذیرند و احمدا… این منطقه رونق بسیار خوبی گرفته است. در سال‌۸۴ معاون ریاست محترم جمهوری دولت اصلاحات این منطقه را به عنوان منطقه آزاد معرفی کرد، اما تبعیضی وجود داشت، بحث ما در ابتدا هم این بود که چگونه می‌شود که اگر اینجا منطقه آزاد است و کیش هم منطقه آزاد است، چرا ما نمی‌توانیم خورده فروشی کالا به مسافرین داخلی داشته باشیم، که در انتهای دولت نهم این امر به تصویب رسید و در حال حاضر این منطقه رونق بسیار خوبی گرفته؛ باتوجه به زیرساخت‌های بسیار خوبی که سازمان منطقه آزاد انزلی ایجاد کرده و فضای بسیار مناسبی که برای پذیرا بودن از مسافرین و گردشگران در منطقه ایجاد شده، به نوعی می‌توان گفت که انقلاب اقتصادی به واسطه ایجاد منطقه آزاد انزلی در استان گیلان رخ داد و عملا ضمن فعالیت ۱۵۰۰واحد تجاری و ایجاد اشتغال‌زایی  برای حدود ۴۵۰۰نفر به صورت مستقیم که در این واحد‌های تجاری مشغول به فعالیت و کار هستند، که این روند با درایت دکتر مسرور و سازمان منطقه آزاد همچنان در جریان است و شاهد ایجاد مراکز دیگری هستیم که در حال ساخت است و انشاا… از ابتدای سال آینده به تدریج افتتاح می‌گردند، بی‌شک می‌توانند پذیرای سیل عظیم گردشگران به منطقه آزاد انزلی باشند و ما هم باید به سهم خود کمک کنیم تا بعدهای آموزشی و فرهنگی را به مردم و تجار خود انتقال دهیم تا مسافرین و گردشگران در طول سفری که به این منطقه دارند، نهایت لذت و بهروری لازم را از این رخداد بزرگ اقتصادی در منطقه آزاد انزلی داشته باشند.

 

 یکی از رخدادهای بسیار مثبت و خوبی که من به شخصه در منطقه آزاد انزلی شاهد آن بودم، تبدیل شدن بخشی از واردکنندگان قدیمی پوشاک در منطقه به تولید کننده پوشاک با برند داخلی در خود منطقه آزاد انزلی است. بی‌شک این اتفاق باید با یک برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌های مختلف در این منطقه برای تجار رخ داده باشد که بسیار ارزشمند است؛ در این خصوص چه کمک‌ها و مشوق‌هایی در منطقه وجود دارد؟

بله؛ این اتفاق به جد در منطقه در حال پیگیری است، ما ابتدا به امر شرایط را فراهم آوردیم، اعتقادمان این بود که تجار باید ابتدا وارد این عرصه بشوند و از نزدیک موضوع را لمس کنند؛ در بدو امر تجار در منطقه مبادرت به واردات کالا می‌کردند و با توجه به امتیازات و شناخت‌هایی که از منطقه آزاد انزلی به دست آوردند و با توجه به معافیت‌های مالیاتی، خود این عزیزان اقدام به خرید زمین و ساخت واحد تولیدی نمودند و قطعا در آینده شاهد خواهیم بود که بحث واردات کالا در منطقه بسیار کم‌تر از قبل خواهد شد و همین واردکنندگان قبلی به تولیدکنندگان تبدیل خواهند شد و به جای واردات کالا، واردات مواد اولیه تولید به منطقه خواهند داشت و ارزش افروزده کالایی را خود با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در منطقه آزاد بر روی کالا ایجاد خواهند کرد و خوشبختانه در حال حاضر تجار بیشتری که از صنف پوشاک هستند که در شهرک صنعتی دو منطقه با حمایت و کمک سازمان به آنان زمین تعلق گرفته و این عزیزان کارگاه‌های تولیدی خود را تجهیز کردند و در حال تولید می‌باشند و تعداد دیگری از تجار هم به زودی به این عرصه وارد خواهند شد و به جرات می‌توانم بگویم که کیفیت کالایی که به مردم عرضه می‌کنند از نمونه مشابه خارجی بسیار بالا‌تر می‌باشد.

 

 از دیدگاه شما چه موانعی در مسیر فعالیت تجار و بازرگانان در منطقه وجود دارد؟

متاسفانه یکی از موانع بزرگ، نگاه گمرک به تجار و بازرگانان است که در این نقطه گاها دچار مشکل و چالش می‌شویم، البته کاملا برای همه فعالین در منطقه مشخص است که گمرک به عنوان تامین کننده امنیت و برای عدم ورود کالای قاچاق به سرزمین اصلی به وظیفه ذاتی خود عمل می‌کند و به عبارتی پلیس کالایی در منطقه است، اما شاید منشاء مشکلات به نگاه گمرک در سنوات گذشته در منطقه به تجار و بازرگانان برمی‌گردد که متاسفانه همه را متخلف می‌بیند؛ ما همیشه بر این نکته در جلسات مختلف به این عزیزان اعلام کردیم که باید با متخلف طبق قانون برخورد کنید، ولی به آن تاجری که دارد کار خود را قانونی انجام می‌دهد نگاه مثبت داشته باشید و باید یک فرقی میان متخلف و کسی که کار قانونی انجام می‌دهد باید باشد! این نگاه یکسویه گمرک باعث دلخوری و کمرنگ شدن فعالیت تجار در منطقه شد و یا مورد دیگر، قوانینی است که یکدفعه تصویب می‌شود و باعث ایجاد مشکل برای تجار و بازرگانان می‌شود، مثلا تاجر از چین کالای مورد نظرش را خریداری کرده و بار به اینجا رسیده، گمرک اعلام کرده که این کالا ممنوع است، در صورتی که قبلا به هیچ عنوان آن کالا ممنوع نبوده است. حرف ما بحث تعامل بود، اگر قرار بر ممنوعیت کالایی است باید از طریق اصناف زودتر و در یک بازده زمانی به تجار اعلام شود تا این عزیزان خرید نکنند و دچار ضرر نشوند و یا موضوع بسیار مهم بحث سهمیه کالای همراه مسافر است که واقعا این موضوع گره خورده در حیات بسیاری از غرفه‌داران در مناطق آزاد کشور که مصوبه دولت است، ولی متاسفانه شاهد این هستیم که گمرک گاها مصوبه‌های جداگانه‌ای در این خصوص اعلام می‌کند و این امر بسیار برای فعالین و کسبه منطقه مشکل‌ساز می‌باشد. در کل ما باید امنیت خاطر به تجار خود بدهیم، ولی متاسفانه این بروکراسی اداری که در گمرک وجود دارد بعضا باعث ایجاد ترس و شک در دل تجار و بازارگانان فعال منطقه می‌شود و این رویه به هیچ عنوان به صلاح هیچ یک از طرفین نیست، ما شدیدا با قاچاق کالا در منطقه مبارزه می‌کنیم و به جرات به شما اعلام می‌کنیم که در بخش تجارت منطقه هیچ کالایی قاچاق نمی‌شود، چراکه هم خود تجار، بازرسین جامعه، سازمان منطقه آزاد و گمرک شدیدا به این امر اشراف دارند و به صورت لحظه‌ای رصد می‌کنند. ما معتقد هستیم که یک تخلف باعث می‌شود که کل جمعیت تجار آسیب ببینند و تجار در این خصوص حق دارند که گله کنند و واقعا یکی از عمده مشکلات ما گمرک بوده که خدا را شکر با درایت دکتر مسرور در قالب جلسه شورای تامین، این موضوعات مطرح و در حال اصلاح است و خوشبختانه شاهد این هستیم که آرامش‌خاطر به فاز تجاری منطقه آزاد انزلی بازگشته است.

 

 به جز گمرک چه مشکلات دیگری با مجموعه‌ها و سازمان‌های دیگر دولتی در سرزمین اصلی برای تجار وجود دارد؟

منطقه آزاد انزلی به نسبت منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار بسیار جوان است، قطعا تجربیات جدیدی به واسطه وجود این منطقه در استان برای تمامی سازمان‌ها ایجاد شده است که تا حدودی قابل درک است و به قولی املا نانوشته غلطی ندارد؛ موضوعات و مشکلاتی است که واقعا چالش‌برانگیز می‌باشد، موضوعاتی که اگر با درایت مسئولین امر برخورد شود، می‌تواند راهکارها و بروکراسی طولانی که در حال حاضر وجد دارد را بسیار کم و کوتاه کند و تجار راحت‌تر بتوانند کار کنند؛ عملا این اتفاق در استان در حال رخ دادن است، ما باید فضا و زمان لازم را به بخش‌های مختلف بدهیم تا انشاا… به آن خط ایده‌آل کاری نزدیک شویم و اعتقاد من این است که این موضوعات را می‌توانیم در درون مجموعه‌های خود حل کنیم و واقعا رفع این مشکلات با مشارکت و همدلی همه مسئولین قابل حل شدن است و امیدوارم با توجه به رویه مثبتی که در خصوص وجود منطقه آزاد انزلی در استان وجود دارد، به مرور شاهد حل این دست مشکلات در منطقه باشیم.

 

 یکی از زیرشاخه‌های بسیار مهم و اصلی در حوزه گردشگری، گردشگری خرید است که ما نمونه بسیار موفق آن را در ابتدای راه‌اندازی منطقه آزاد کیش تجربه کردیم و مورد استقبال بسیار خوبی هم قرار گرفت. منطقه آزاد انزلی با توجه به ظرفیت‌هایی که از باب مراکز خرید، نزدیکی به پایتخت و برنامه‌های آتی که در خصوص تقویت زیرساخت‌های گردشگری در خود به واسطه سازمان منطقه آزاد انزلی دارد، می‌تواند در این خصوص بسیار موفق عمل کند. برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های جامعه بازاریان در خصوص تقویت گردشگری خرید در منطقه چیست؟

یکی از مشکلاتی که ما در منطقه آزاد انزلی داریم، بحث محدودیت زمین است؛ به جرات می‌توان گفت ما در سال‌۹۷ در منطقه دچار چالش خواهیم شد. باتوجه به استقبال بی‌نظیر مردم و گردشگران از منطقه آزاد انزلی، در سال‌۹۷ فکر نکنم این اجازه را به ما بدهد تا بتوانیم تمام قابلیت‌های خودمان را به منصه ظهور برسانیم، یقیقا باید در سنوات آینده از سوی مسئولین امر فکری به حال این موضوع کنند و فاز تجارت را به نقاط دیگر هم انتقال دهند، یعنی زمین‌های دیگری به منطقه اضافه شود و فاز تجارت فازبندی شود و در مناطق دیگر هم ایجاد شود، در غیر این صورت با توجه به محدودیتی که در فاز تجاری داریم، قطعا عکس موضوع برای ما در آینده پیش خواهد آمد و ما نمی‌توانیم سرویس خوب و قابل قبولی به مردم و گردشگران ارائه کنیم. بی‌شک چون منطقه آزاد انزلی منطقه‌ای است که تلفیقی از گردشگری خرید و طبیعت‌گردی می‌باشد‌، بسیار شکوفا خواهد شد، اما در سال‌های آتی با توجه به پروژه‌هایی که در حال احداث هستند و در سال‌های آینده افتتاح می‌گردند، مسلما نمی‌توانیم جوابگوی سیل عظیم مردم در منطقه باشیم و پیشنهاد ما به مسئولین این است که زیرساخت‌هایی در فازهای دو و سه تجارت ایجاد کنند و مکان‌هایی به منطقه اضافه گردد تا این حجم ورودی گردشگری خرید در منطقه در فازهای مختلف پخش شود تا امکان خدمات‌دهی به این عزیزان وجود داشته باشد؛ البته سازمان در حال رایزنی در این خصوص است، اما مشکلاتی که ما به دلیل موقعیت منطقه داریم بی‌تردید کمی دست مسئولین را در این خصوص بسته است، ولی باید حتما در خصوص راه‌اندازی فازهای دیگر تجاری در منطقه آزاد انزلی برنامه‌ریزی شود.

 

 در حوزه تشویق تولیدکنندگان در خصوص ساخت برند منطقه‌ای، جامعه چه برنامه‌ها و مشوق‌هایی را دارد؟

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جامعه بازاریان، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است؛ اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود مگر اینکه ما تلاش کنیم و حمایت‌های دولتی هم در کنار این تلاش‌ها وجود داشته باشد. یقینا همه معتقدیم که واردات کالا، خروج ارز از کشور را در بردارد و به بخش تولید هم ضربه بزرگی می‌زند، قطعا اگر از تولیدکنندگان داخلی حمایت لازم را کنیم، دستیابی به برند منطقه‌ای دور از دسترس نیست. در حال حاضر کارگروهی در جامعه متشکل از کارشناسانی در این خصوص در حال فعالیت هستند و انشاا… در آینده گزارش بسیار کاملی را در خصوص این امر جامعه منتشر خواهد کرد.

 

 در حال حاضر شاهد ساخت مجموعه بزرگ تجاری برند سنتر در منطقه آزاد انزلی هستیم که به نوبه خود در ایران این مرکز منحصر‌به‌فرد است و قرار بر این است که تمامی فروشگاه‌ها به برندهای مطرح واگذار شود؛ بی‌تردید تفکر بزرگی در پس این اتفاق از باب رونق بیشتر برای منطقه آزاد انزلی وجود داشته است و به طور قطع راه‌اندازی این مرکز خرید در جذب و توسعه گردشگری خرید در منطقه آزاد انزلی نقش بسزایی خواهد داشت؛ در خصوص این مجموعه و هدف از ایجاد آن توضیح بفرمایید؟

مجموعه برند سنتر توسط آقای مهندس حریری در منطقه آزاد انزلی در حال احداث می‌باشد، ایشان از فعال‌ترین و بزرگترین سرمایه‌گذاران منطقه آزاد انزلی هستند. ساخت پروژه‌های ستاره شمال، ونوس، مجتمع طاووس که بالغ بر ۱۰۰۰واحد مسکونی دارد، مجتمع خدماتی و تفریحی پردیس با امکانات بسیار به‌روز در جهت استفاده گردشگران، از پروژه‌هایی است که مهندس حریری در منطقه آزاد انزلی تاکنون اجرا کرده‌اند. پیش از این خلاء حضور برندها در منطقه آزاد انزلی به وضوح لمس می‌شد، ما باید به تمامی مخاطبین خودمان احترام بگذاریم، مخاطبی که می‌خواهد ده هزار تومان خرید کند و مخاطبی که می‌خواهد ده میلیون تومان خرید کند، ما باید بدون در نظر گرفتن شرایط مخاطبین، همه نوع امکانات را در منطقه برای تمامی سلایق ایجاد کنیم. در حال حاضر منطقه آزاد انزلی در حول یک طیف از مخاطبین در حال جذب است، هدف از ساخت مجموعه عظیم برند سنتر نه اینکه فقط برای افراد خاص جامعه باشد، بلکه جذب سلیقه‌های جدیدی که بیشتر گرایش به خرید محصولات برند هم دارند را جذب منطقه آزاد انزلی نماید، پیش بینی شده و حتی در متن قرارداد فروش واحدهای این مرکز به برند بودن محصول به عنوان شرط فروش اشاره مستقیم شده است و به هیچ عنوان واحدهای این مرکز به غیر از برندها به فروش نمی‌رسد و این یکی از امتیازاتی است که این مرکز خواهد داشت و این باعث رجوع مخاطبین خاص و جدید به منطقه آزاد انزلی خواهد شد و بی‌شک با این اتفاق منطقه آزاد انزلی چهره بسیار بهتر و بین‌المللی از خود نشان خواهد داد و قطعا کمک به جذب گردشگر خارجی نیز خواهد داشت و حتی بحث حضور برندهای صنایع دستی ایران در این مرکز در جهت جذب بیشتر گردشگران خارجی دیده شده است.

 

 حمایت‌های سازمان منطقه آزاد انزلی را از جامعه بازاریان و تجار منطقه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعا از حمایت‌های ویژه و بی‌دریغ جناب دکتر مسرور و همچنین مهندس طالب‌پور، مهندس فاتحی، مهندس قلی‌زاده و مابقی دوستان که تا به امروز خیلی زحمت کشیدند و از جامعه بازاریان و تجار حمایت کردند، تشکر می‌کنم. استحضار دارید که به هر شکل تاسیس در کشور ما بسیار سخت است، ما موانعی هم در ابتدای راه شکل‌گیری جامعه بازاریان و تجار داشتیم، ولی به کمک خدا و دوستان این مجموعه با اهداف و برنامه‌های بسیار گسترده ثبت شد، واقعا با شتاب در حال حرکت هستیم و انصافا تمامی عزیزانی که نام بردم بسیار در این مسیر به ما کمک کردند. آقای دکتر مسرور شخصا در جهت ایجاد جامعه ورود کردند و فرمودند که این اتفاق باید در منطقه آزاد انزلی بیفتد و جامعه باید پررنگ‌تر ورود کند؛ بی‌تردید حمایت‌های ایشان به ما بسیار دلگرمی داد و موجب شد تا ما با انرژی بیشتری نسبت به این مهم حرکت کنیم و الحمدا… تا بدین جای کار بسیار خوب حرکت کردیم و امیدواریم در آینده هم با حمایت مسئولین محترم و با دعای همه دوستان بتوانیم تاثیرگذار در جهت رونق بیشتر کسب و کار در منطقه آزاد انزلی ایفای نقش کنیم.

 

 نقش بندر کاسپین را در رونق اقتصادی و تجارت آینده منطقه آزاد انزلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بندر کاسپین به جرات حلقه تکمیل کننده منطقه آزاد انزلی است، ما اگر برنامه صادرات محور در منطقه داشته باشیم، باید از همین نقطه صادرات خود را به کشورهای حوزه دریای خزر انجام دهیم، مگر می‌شود که منطقه آزاد ساحلی وجود داشته باشد و بندرگاه نداشته باشد! خدا را شکر با عنایت سازمان منطقه آزاد و حمایت و پیگیری شخص دکتر مسرور، شاهد افتتاح فاز اول بندر کاسپین با حضور ریاست محترم جمهور بودیم و در حال بهره‌برداری و تکمیل فازهای دیگر بندر هستیم. بی‌تردید بحث صادرات و صادرات مجدد جزء مهم‌ترین محورهای منطقه آزاد انزلی در آینده با راه اندازی بندر کاسپین خواهد بود. در حوزه کشورهای‌CIS جمعیتی در حدود ۳۸۰میلیون نفر وجود دارد که یقینا بازار بسیار بزرگ و خوبی برای تولیدکنندگان و تجار منطقه آزاد انزلی خواهند بود که این حلقه مسلما با راه‌اندازی بندر کاسپین تکمیل خواهد شد و قطع به یقین ما تا زمانی که پورت‌های خوبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم در حوزه صادارت و صادرات مجدد موفق عمل کنیم.

 

 با توجه به راه‌اندازی دفتر تجاری ایران و منطقه آزاد انزلی در منطقه آستاراخان روسیه و همچنین با توجه به انعقاد قرارداد اختصاص زمین برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی در منطقه آزاد لوتوس آستاراخان، برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های جامعه بازاریان و بازرگانان در استفاده از این ظرفیت‌ها در ایجاد تعاملات بازرگانی بین‌المللی برای اعضای خود چیست؟

قطعا ما تجار و بازرگانان خود را به این سمت سوق خواهیم داد و باید از ظرفیت‌هایی که ایجاد شده، استفاده کرد. باید در نمایشگاه‌های متقابل شرکت کنیم، ما باید امکانات و توان صادارتی محصولات خود را به کشورهای هدف بروز دهیم تا بتوانیم آن بازاریابی لازم را صورت دهیم، متقابلا آنها هم این کار را خواهند کرد؛ این ظرفیت در بین اعضای جامعه بازاریان و بازرگانان وجود دارد و ما در سفرها و سرمایه‌گذاری‌های آتی شرکت خواهیم کرد و بی‌شک ایجاد این ظرفیت توسط منطقه آزاد انزلی در آستاراخان فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم در توسعه صادارت محصولات تولیدی منطقه فعال‌تر و قوی‌تر عمل کنیم.

 

 در پایان اگر نکته‌ای است بفرمایید؟

امیدواریم که بتوانیم نقشی مهم و تاثیرگذاری در توسعه اقتصادی منطقه آزاد انزلی داشته باشیم و با حمایت از تجار و بازرگانان و بازاریان فعال منطقه، امید به آینده درخشان حضورشان در این منطقه را بیش از پیش کنیم. همچنین از شما و نشریه خوبتان بابت اطلاع‌رسانی دستاوردهای مناطق آزاد کشور به مسئولین و آحاد مردم ایران سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم که در این مسیر سخت و دشوار همه در کنار هم بتوانیم اتفاقات بسیار خوبی را رقم بزنیم.