معاون توسعه کسب‌ و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

۲۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند در ۹ ماهه سال۹۹

معاون توسعه کسب‌ و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: ۲۰هزار میلیارد در ۹ماه سال جاری در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاری شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدعلی موسوی اظهار داشت: به رغم تمام مشکلاتی که در دنیا، کشور، استان و منطقه به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین فشارهای آمریکا و تحریم‌های ظالمانه وجود دارد، وضعیت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند نسبت به سال های گذشته مطلوب است و طی امسال موفق به پیشبرد حجم سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال گذشته در این منطقه آزاد شده‌ایم.

وی بیان کرد: میزان حجم سرمایه‌گذاری داخلی در ۹ماهه سال‌۹۹ (سال جهش تولید) در منطقه آزاد اروند بیش از ۲۰هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با ۹ماهه سال گذشته که ۱۲هزار میلیارد ریال بود، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

موسوی افزود: همچنین ۵۱میلیون دلار در قالب پروژه‌های مصوب سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای امسال تاکنون در منطقه آزاد اروند جذب شده است.

معاون توسعه کسب ‌و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: امسال نیز ۱۹۰واحد صنعتی فعال در منطقه آزاد اروند در سال جهش تولید فعالیت مستمری دارند که به رونق اقتصادی و میزان اشتغال‌زایی در منطقه کمک شایانی کرده‌اند.

وی بیان کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی، تولیدی، بازرگانی، عمرانی، خدماتی و تجاری است که توسط بخش خصوصی انجام شده و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم این روند روبه رشد را حفظ کنیم.

موسوی اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال جاری به نام جهش تولید، ۱۴پروژه تولیدی و صنعتی در منطقه آزاد اروند افتتاح شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این تعداد به‌ ۳۰پروژه برسد که این روند کمک بسیار زیادی به رشد سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند خواهد داشت.

معاون توسعه کسب ‌و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند افزود: با توافق گمرک جمهوری اسلامی ایران، تشریفات گمرکی کالاهای همراه مسافر و کالاهای مصرفی، ماشین‌آلات، قطعات و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی از بدو ورود تا خروج به عهده گمرک سازمان منطقه آزاد اروند قرار گرفت.

وی افزود: درخصوص سایر کالاهای تجاری نیز کنترل و نظارت در مبادی خروجی برعهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است‌.

موسوی گفت: حذف بروکراسی اداری، تسهیل در ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات واحدهای صنعتی بدون ثبت سفارش، حمل یکسره کالا از مبدا به واحدهای صنعتی برای کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان ورود کالا و همچنین عدم دریافت ضامن بانکی و تضامین دست و پاگیر از واحدهای صنعتی، از آثار اقتصادی حضور گمرک جمهوری اسلامی ایران در گیت‌های خروجی منطقه آزاد اروند بوده است.

معاون توسعه کسب ‌و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با توجه به وضعیتی که اکنون کل دنیا و کشور ما دارد، شاید آنچنان که ما انتظار داریم آثار استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند را شاهد نباشیم، کما اینکه اکنون نیز آثار مثبتی را در منطقه داشته است؛ ولی با استقرار گمرک در گیت‌های خروجی، کنترل ورود کالا جهت مصرف در منطقه و حمل مسافر و همچنین مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی منطقه توسط منطقه آزاد اروند صورت می‌گیرد از سه بعد قابل توجه است؛ در بخش گردشگری که کالا بدون تشریفات دست و پاگیر اداری و آسان وارد منطقه شود رونق کسب و کارهای کوچک منطقه را در پی خواهد داشت و حضور گردشگران داخلی و خارجی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

وی، رونق کسب و کارها و اصناف کوچک منطقه را بعد دوم مزایای استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در منطقه عنوان کرد و افزود: ۲۰هزار واحد صنفی در منطقه وجود دارد که هر چقدر ورود کالا از خارج از کشور به این واحدهای صنفی تسهیل یابد، اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

موسوی با اشاره به اثرگذاری مثبت استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند در بخشی صنعتی گفت: تاکنون ۱۸۰میلیون دلار واردات ماشین‌آلات، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در بخش صنعتی را داشتیم که باعث شد تعداد واحد صنعتی از ۱۷۰واحد به ۱۹۰واحد برسد و جهش تولید عملا در منطقه آزاد اروند عملیاتی شد که این جهش با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

معاون توسعه کسب ‌و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: حضور در کشورهای خارجی، سمینارها، اعزام هیات‌های تجاری و پذیرش هیات‌های تجاری کشورهای دیگر که با کمک اتاق‌های بازرگانی خرمشهر و آبادان و اتاق‌های اصناف این دو شهر صورت گرفت، موفق به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی شده‌ایم؛ اکنون دو سرمایه‌گذار بزرگ چینی در منطقه آزاد اروند حضور دارند، همچنین سرمایه‌گذاران عراقی، عمانی و کویتی نیز در منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی با اشاره به رابطه حسنه منطقه آزاد اروند و سرمایه‌گذاران چینی گفت: واحد صنعتی سرمایه‌گذار چینی در منطقه آزاد اروند با رشد ۶۰درصدی در پی تکامل این واحد است، در این واحد صنعتی کودهای شیمیایی تولید خواهد شد که تنها واحد تولیدکننده این کود در استان می‌باشد؛ با بهره‌برداری از این واحد، تولید کود در داخل کشور انجام خواهد شد و زمینه اشتغال‌زایی برای ۱۵۰نفر فراهم می‌شود.

معاون توسعه کسب ‌و کارها و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در پایان خاطرنشان کرد: در سال جهش تولید و در جهت حمایت از واحدهای صنعتی، در ۹ماهه امسال ۱۸۰میلیون دلار واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات صنعتی واحدهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد اروند را شاهد بوده‌ایم.