در سومین سال اجرای طرح تولید برنج‌های ارگانیک از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی:

۴۸تن شلتوک «سبز بج» از ۱۲هکتار زمین برداشت شد

به سبب اقبال بازار مصرف از برنج‌های ارگانیک و تفاوت ۳۰ تا ۵۰درصدی قیمت این گونه برنج نسبت به برنج‌های معمول، در اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی اثرات مثبتی خواهد داشت.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه در سومین سال اجرای طرح تولید برنج‌های ارگانیک در محدوده منطقه، با استقبال کشاورزان از روستاهای منطقه همراه بود، اظهار داشت: با همکاری کشاورزان، مساحت زیر کشت این شیوه کاشت برنج از مرز ۱۲هکتار مربع عبور کرده و میزان شلتوک برنج استحصالی از بالغ بر ۴۸تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه طرح تولید محصولات کشاورزی ارگانیک با محوریت محصول برنج با حمایت این سازمان به اجرا درمی‌آید، اضافه کرد: در این شیوه تولید، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در مراحل خزانه، نشاء، نگاهداری و برداشت برنج، به طور کامل حذف می‌گردد و به جای آن، از ورمی کمپوست، زنبور تریکو گراما و کودهای زیستی برای مبارزه با آفات و حشرات و همچنین تقویت زمین و محصول استفاده می‌شود.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد انزلی تقویت مشاغل بومی-‌روستایی، حفظ اشتغال مولد از طریق حمایت از مشاغل پایدار و برندسازی محصولات کشاورزی را ازجمله مهم‌ترین دلایل اجرای طرح مزبور اعلام کرد و افزود: سازمان منطقه آزاد انزلی ظرف سه سال گذشته در راستای یک برنامه پنج ساله اقدام به اجرای طرح تولید برنج‌های ارگانیک با نام «سبز بج» نموده تا از طریق تولید محصولات کشاورزی سالم و با ارزش غذایی بالا، زمینه کاهش استفاده از سموم و کود شیمیایی، افزایش امنیت غذایی و سلامت کشاورزان و به ویژه مصرف‌کنندگان و حفظ منابع آب و خاک استان گیلان فراهم گردد.

معصومه شهبازی خاطرنشان کرد: در دو سال ابتدایی پروژه، به جهت تشویق کشاورزان و همچنین ریسک‌پذیر بودن پروژه؛ کلیه هزینه‌ها از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی تامین شد؛ از سال سوم نیز برای آماده‌سازی کشاورزان، بخشی از هزینه‌ها برعهده کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر محیط زیست سازمان درخصوص دیگر خدمات ارائه شده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: در سال جاری با بهره‌گیری از یک کارشناس بین‌المللی برنج، اقدام به آموزش کشت برنج ارگانیک از خزانه تا برداشت در سطح ۱۴روستای محدوده منطقه نمودیم و در عین حال هزینه کارشناس همراه برای آموزش کشاورزان حاضر در این طرح، از سوی این سازمان تامین شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل اقبال بازار نسبت به برنج‌های ارگانیک و تفاوت ۳۰ تا ۵۰درصدی قیمت این گونه برنج نسبت به برنج‌های معمولی موجود، در اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی اثرات مثبتی خواهد داشت، افزود: از سوی دیگر در صورت رعایت کامل استانداردهای لازم، به طور متوسط در هر هکتار شاهد افزایش ۶۰ تا ۸۰کیلویی شلتوک برنج خواهیم بود.

لازم به ذکر است، برنج کشت شده در مزارع مشمول این طرح از نوع برنج نوع هاشمی است که از گونه‌های محبوب بازار برنج کشور می‌باشد و همانند سال گذشته پس از دریافت استاندارد ملی‌۱۱۰۰ از شرکت بازرسی تحت نظر انجمن ارگانیک، با نام تجاری «سبز بج» به بازار عرضه گردید.