۶گروه در جشنواره موسیقی حماسی کمالان چابهار شرکت دارند

۶گروه موسیقی ملی از ۶جغرافیای اقوام مختلف ایرانی در نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی با عنوان «کمالان هوت» از امروز جمعه به مدت سه روز در سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار به هنر نمایی و حماسه‌سرایی می‌پردازند. به گزارش اخبار آزاد مناطق، جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی «کمالان» با هدف اعتلای موسیقی حماسی، […]

۶گروه موسیقی ملی از ۶جغرافیای اقوام مختلف ایرانی در نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی با عنوان «کمالان هوت» از امروز جمعه به مدت سه روز در سالن همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد چابهار به هنر نمایی و حماسه‌سرایی می‌پردازند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی «کمالان» با هدف اعتلای موسیقی حماسی، معرفی ظرفیت‌‌های موسیقی بلوچی و همچنین تشکیل یک بانک اطلاعاتی از حماسی‌‌نوازان نواحی ایران در چابهار آغاز شد.

حماسی‌سرایان و حماسی‌نوازان در سه دسته عمل‌‌کننده آوازی، سازی و ترکیبی اجرا خواهند داشت.

جشنواره موسیقی، برندینگ لباس و فیلم به صورت پایدار و مستمر در تقویم گردشگری کشور ثبت خواهند شد.

براساس برنامه‌ریزی منطقه آزاد چابهار همه این جشنواره‌‌ها در سال اول به ‌صورت ملی و در سال‌های بعد به طور پایدار و بین‌‌المللی عمدتا با کشورهایی که با فرهنگ و هنر بلوچستان مشترکات قومی دارند برگزار و در تقویم رویدادهای فرهنگی کشور ثبت می‌‌شوند.

حماسی‌نوازان از هفت اقلیم فرهنگی در سراسر کشور به جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی دعوت شده‌اند و در سالن اصلی و فضاهای عمومی منطقه آزاد چابهار به اجرای موسیقی می‌‌پردازند.

گروه‌‌های شرکت‌کننده در این جشنواره در سه دسته عمل‌کننده آوازی، سازی و ترکیبی به اجرا خواهند پرداخت.

این جشنواره میزبان چهره‌هایی از اهالی فرهنگ و هنر مانند لوریس چکناواریان، جلال‌ الدین کزازی و محمدرضا درویشی است.

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کمالان هوت شخصیتی جهانی در زمینه موسیقی حماسی است که استاد شجریان برای آن بزرگداشت گرفته و اساتید برجسته و بزرگ‌ترین موزیسین‌های شرق و غرب برای آن اظهارنظر کرده‌اند.

نصیر احمد ملازهی افزود: آثار موسیقی استاد کمالان و صدای زیبای آن سبب شده تا دنیای موسیقی را به خود جذب کند.

وی معرفی موسیقی زیبا و اصیل حماسی بلوچ و بلوچستان را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و گفت: در این جشنواره حماسه ایرانی همراه با وحدت ایرانی در چابهار به نمایش در خواهد آمد.

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اقوام ایرانی در زمان‌های مختلف که با استعمار و دشمنان جنگیده و دست و پنجه نرم کرده‌اند دارای موسیقی حماسی هستند.

وی ادامه داد: لرها، خراسانی‌ها، گیلانی‌ها، آذری‌ها، کردها و ترک‌ها دارای موسیقی حماسی هستند و بلوچ‌ها در منطقه بلوچستان وقتی با استعمار پرتغالی‌ها جنگیده‌اند حماسه حمل وجیهند و ده‌ها و صدها حماسه دیگر دارند که باید معرفی شوند.

ملازهی تصریح کرد: حماسه‌آفرینی بلوچ توسط کمالان در ایران و جهان ماندگار شده است.

وی ملاموسی، ملاغلام قادر رحمانی، آسکانی، ملا قادربخش، ملازهی، ملا ابراهیم، لال بخش پیک و بشام را از جمله شخصیت‌های مهم حماسی سرزمین بلوچستان یا موسیقی پهلوانی، حماسی و دیوانی معرفی کرد.

معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: در زمان‌های قدیم مردم بلوچ در بلوچستان وقتی رادیو و تلویزیون نبود با همین موسیقی حماسی شب را سپری می‌کردند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: کمالان هوت از چهره‌های شاخص ملی و بین‌المللی موسیقی حماسی بلوچستان است که شهرت جهانی دارد.

عبدالرحیم کردی افزود: موسیقی غنی بلوچستان با نام آوازه ملی و بین‌المللی دارای اصالت بالاست و موسیقی حماسی بلوچستان در عرصه ملی و بین‌‌المللی یک برند است.

وی با بیان اینکه توجه به موسیقی بلوچی علاوه بر معرفی در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند سبب جذب هزاران گردشگر در چابهار شود، خاطرنشان کرد: این شهرستان علاوه بر ظرفیت اقتصادی، گردشگری، شیلاتی، کشاورزی، در بحث فرهنگ و ادب و موسیقی جایگاه ویژه‌ای دارد.

جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی توسط منطقه آزاد چابهار و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

کمال‌خان هوت، معروف به ملا کمالان یکی از اسطوره‌های موسیقی حماسی سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۲۰ در روستای لاتیدان از توابع شهرستان چابهار در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد و از ایام نوجوانی به موسیقی و شعر علاقه و گرایش داشت

کمالان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان است که در زندگی هنری اش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران مختلفی همکاری داشت.

وی سحرگاه روز اول اسفندماه سال‌۱۳۸۸ خورشیدی در سن ۶۸سالگی دارفانی را وادع گفت.

نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی کمالان در بزرگداشت مقام این هنرمند سیستان و بلوچستانی نهم شهریورماه همزمان با روز تولد وی افتتاح و به مدت سه روز در چابهار برگزار می‌شود.