رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

اختصاص ۳۰۰میلیون یورو به راه‌آهن چابهار-‌زاهدان

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست پیگیری مصوبات توسعه ای استان سیستان و بلوچستان، موضوع انتقال گاز به مجتمع‌های پتروشیمی منطقه چابهار بررسی شد و ظرف یک سال و نیم آینده گاز به این منطقه خواهد رسید.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی (یکشنبه ۲۲دی ماه) در جمع خبرنگاران درخصوص نشست پیگیری مصوبات توسعه ای استان سیستان و بلوچستان با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیرو و نفت و همچنین دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندار سیستان و بلوچستان گفت: چندی پیش جلسه‌ای با حضور نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با دستورکار بررسی مشکلات استان سیستان و بلوچستان و راه‌های توسعه آن برگزار شد. از این رو لازم بود که بعد از این جلسات، نشستی با حضور مسئولان اجرایی برای رسیدگی به این مسائل برگزار شود.

لاریجانی، با بیان اینکه منطقه چابهار یکی از مناطق راهبردی برای کشور محسوب می‌شود، افزود: در نشستی با حضور جمعی از وزرای دولت، موضوع توسعه منطقه چابهار و تقویت زیرساخت‌های کل استان سیستان و بلوچستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مربوطه، بحث توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی استان سیستان و بلوچستان است، درحوزه توسعه زیرساخت‌های ریلی اقدامات خوبی صورت گرفته و اخیراً اعتباری حدود ۳۰۰میلیون یورو از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری برای اجرای پروژه راه‌آهن چابهار به زاهدان در نظر گرفته شد. همچنین موضوع استفاده از فاینانس یک میلیارد دلاری روسیه برای پروژه راه ‌آهن زاهدان به بیرجند مورد پیگیری قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه در بحث توسعه حمل و نقل ریلی گام‌های اساسی برای استان سیستان و بلوچستان برداشته شده و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، یک تحول بزرگ در این بخش ایجاد خواهد شد. از طرف دیگر، در این نشست موضوع اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بزرگراه استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این بخش اعتبارات قابل توجهی در لایحه بودجه سال‌۹۹ در نظر گرفته شده و در عین حال استاندار سیستان و بلوچستان در این حوزه خواستار افزایش اعتبار بود، از این رو مقرر شد که این مسئله از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود.

لاریجانی افزود: در این نشست مسئله توسعه راه‌های روستایی بررسی شد و در نهایت مقرر شد که اعتبارات این بخش در لایحه بودجه سال‌۹۹ افزایش یابد تا مشکل راه‌های روستایی استان سیستان و بلوچستان مرتفع شود. از طرف دیگر یکی از مسائل مهم در نشست امروز بحث اجرای پروژه‌های پتروشیمی در منطقه چابهار بود. یکی از مشکلات اجرای این پروژه موضوع انتقال گاز به مجتمع‌های پتروشیمی است که این مسئله با سرعت مورد پیگیری قرار گرفته و ظرف یک سال و نیم آینده گاز به این منطقه خواهد رسید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مرتبط با حوزه پتروشیمی استان سیستان و بلوچستان، موضوع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مرتبط است که در این ارتباط برخی بانک‌ها و وزارت دفاع اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مقرر شد این موضوع با سرعت بیشتری پیگیری شود.

رئیس قوه مقننه افزود: در این جلسه همچنین موضوع جذب فاینانس برای اجرای پروژه فرودگاه چابهار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر ضرورت تصویب هر چه سریع‌تر این موضوع در شورای اقتصاد تاکید شد. این فرودگاه قطعا فرودگاه بسیار مجهزی خواهد بود که به منطقه رونق خواهد بخشید. همچنین یکی دیگر از مسائل مورد بحث موضوع الحاق دو بندر به منطقه آزاد چابهار بود، البته در لایحه ارائه شده از سوی دولت نقایصی در نقشه اجرایی وجود داشت که کلیات این لایحه در مجلس تصویب شد و اشکالات و نقایص در کمیسیون تخصصی مورد اصلاح قرار گرفت و ان‌شاء‌الله ظرف مدت دو هفته آینده لایحه مذکور به تصویب خواهد رسید.

لاریجانی، موضوع توسعه آبزی‌پروری و تاسیس اسکله‌های مرتبط در استان سیستان و بلوچستان را دیگر موضوع نشست پیگیری مصوبات توسعه ای استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: در این خصوص اعتباری در لایحه بودجه سال‌۹۹ در نظر گرفته شده، اما قرار شد برای تقویت بیشتر این بخش، کمبودهای اعتباری رفع و اسکله‌ها زودتر راه‌اندازی شود، زیرا این مسئله در توسعه اشتغال‌زایی منطقه بسیار موثر است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان در توسعه سیستم‌های گلخانه ای گفت: یکی از مناطق پرظرفیت برای توسعه سیستم‌های گلخانه‌ای، منطقه چابهار است. دمای این منطقه بین ۱۶ تا ۳۲درجه بوده و بهترین شرایط برای احداث و بهره‌برداری از سیستم گلخانه‌ای را داراست. خوشبختانه در این خصوص تاکنون سرمایه‌گذاران بسیاری اعلام آمادگی کرده‌اند، از این رو در این نشست مقرر شد که در این بخش هم اطلاع‌رسانی صورت گیرد و هم در مجلس برای توسعه سرمایه‌گذاری حمایت‌های لازم انجام شود. در جلسه همچنین موضوع حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه برق‌رسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه‌های بهداشت و درمان استان سیستان و بلوچستان گفت: در شرایط کنونی سه پروژه بیمارستان در استان سیستان و بلوچستان در حال اجرا بوده و در این بخش اعتباراتی در نظر گرفته شده است، اما این بودجه ها کافی نیست، از این رو با توجه به اینکه پروژه بیمارستان علی ابن ابیطالب‌(ع) با اعتباری حدود ۲۵میلیارد تومان تکمیل می‌شود، مقرر شد که در لایحه بودجه سال‌۹۹ اعتبارات لازم در نظر گرفته شود. همچنین برای دو پروژه بیمارستانی دیگر مقرر شد در صورت موافقت ستاد اجرایی برای پرداخت نیمی از بودجه، مابقی اعتبارات در لایحه بودجه سال‌۹۹ تامین شود.