مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

صنعت گردشگری؛ حوزه‌ بکر و منحصر‌به‌فرد منطقه آزاد اروند

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در رویداد فرهنگی «شب اروند» گفت: منطقه آزاد اروند، منطقه‌ای بکر و منحصر‌به‌فرد در حوزه گردشگری است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، رویداد فرهنگی «شب اروند» با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سفرای کشورهای ترکیه و عربستان، نمایندگان مردم شهرستان آبادان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین کشوری و منطقه‌ای در محل موزه فرش ایران، برگزار شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در این رویداد با بیان اینکه ظرفیت‌های واقعی گردشگری در یک منطقه را باید در تاریخ و هویت آن و نقشی که در هر دوره‌ تاریخی ایفا کرده است، دانست، افزود: آبادان و خرمشهر، هسته‌ شهری و هویتی منطقه آزاد اروند به‌حساب می‌آیند. اروند، نامی کهن و تسمیه‌ای از آبراهه‌ای مهم و بین‌المللی است که بر این منطقه آزاد گذارده شد تا همسنگ و هم‌شأن ارزشمندی آبادان و خرمشهر باشد. هیچ نامی بدین تناسب نمی‌توانست معرف هویت تازه این دو شهر به‌سان دو خواهر باشد.

علی زارعی، منطقه آزاد اروند را میزبان بزرگ‌ترین جمعیت انسانی ساکن در تمام مناطق آزاد کشور معرفی و اظهار کرد: تقریبا نیمی از ساکنان مناطق آزاد ایران، در محدوده‌ منطقه آزاد اروند حضور دارند؛ ظرفیتی که بایسته صنعت گردشگری است. تنوع قومی اروندنشینان، مزیت اجتماعی دیگر است و بیراه نیست از آن به عنوان «ایران کوچک» یاد شود. چه آنکه آبادانِ عصر شکوفایی صنعت نفت، نخستین ایران‌شهر و به‌سان ایرانی بود که در یک شهر، گرد هم آمده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به اینکه منطقه آزاد اروند، میزبان قدیمی‌ترین صنایع نفت و پتروشیمی کشور است، همچنان که میزبان برخی از نخستین‌های ایران در تاریخ مدرنیته‌ قرن متاخر می‌باشد، اظهار داشت: این منطقه حدود ۷۰سال میزبان اتباع کشورهای خارجی از ملیت‌های گوناگون بوده است. شهروندان هندی، بنگلادشی، برمه‌ای، پاکستانی، انگلیسی، اسکاتلندی، ولزی، آمریکایی، ژاپنی، کره‌ای و… طی بازه زمانی سال‌های پایانی سده‌۱۲ خورشیدی تا نیمه سده سیزدهم به‌واسطه صنعت پراهمیت نفت و پتروشیمی به این منطقه آمد و شد داشته‌اند یا در آن سکنی گزیده‌اند. با همه تلخی ناشی از چپاول و حضور استعمار؛ برآیند بودن خارجی‌ها در این منطقه به‌ویژه در شهر آبادان، به ساخت شهری مدرن و درواقع مدرن‌ترین شهر ابتدای سده اخیر انجامید.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: رد پای آن مدرنیزاسیون در همه‌ احوال و اقوال این شهر و منطقه به چشم می‌خورد و می‌تواند الگویی برای نسل حاضر باشد که بیگانگان چگونه آن محیط خشن جغرافیایی را به منطقه‌ای جذاب تبدیل کردند. اینها جاذبه هستند، جاذبه‌هایی که به‌واسطه آن بهترین گردشگری صنعتی را می‌توان در نخستین پالایشگاه کشور انجام داد که روزگاری بزرگ‌ترین مرکز پالایش نفت در جهان بوده است. کافی است به نقش این پالایشگاه در جنگ دوم جهانی اشاره شود.

زارعی، بوم‌گردی و روستاگردی در اروند را ظرفیتی بکر دانست و افزود: برخی روستاهای این منطقه دارای اهمیت تاریخی و جغرافیایی هستند. رودخانه‌های همیشه جاری بهمنشیر، اروند و کارون از درون و پیرامون این منطقه آزاد می‌گذرند. رودخانه‌هایی با آب شیرین دائمی که خود و کرانه‌هایشان، موهبتی برای اکوتوریسم به‌حساب می‌آیند. به همه‌ اینها وجود حمل‌ونقل ترکیبی چهارگانه را باید افزود. پایانه‌های ریلی، زمینی، آبی و هوایی که بی‌واسطه امکان ارتباط با هر نقطه‌ای از کشور و جهان را میسر می‌کند. چنین موهبتی در کمتر نقطه‌ای به‌طور متمرکز وجود دارد.

وی، میزبانی از یادمان‌های دفاع مقدس در شلمچه و اروندکنار را از دیگر ظرفیت های مهم گردشگری این منطقه برشمرد و اذعان داشت: میزبانی هر ساله از میلیون‌ها زائر اربعین حسینی و بسیاری موقعیت‌ها و رویدادها را باید همگی در شمار ظرفیت‌های گردشگری این منطقه دانست. وجود توانمندی و استعداد در انواع گردشگری آموزشی، درمانی، فرهنگی و هنری، غذا و دیگر شاخه‌ها؛ نشان می‌دهد منطقه آزاد اروند می‌تواند و حتما که علاوه‌‌بر تمرکز صنایع نفت و انرژی و ظرفیت‌های تجاری خود؛ منطقه‌ای بکر و منحصر‌به‌فرد در حوزه گردشگری باشد.

زارعی با تاکید بر اینکه فراوانی آثار میراثی و فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی؛ پرشمار بودن فعالان حوزه صنایع‌دستی؛ فراوانی دفاتر گردشگری و شرکت‌های فعال در این حوزه؛ وجود علاقه‌مندان و متخصصان حوزه گردشگری ما را مصمم‌تر می‌کند تا برای توسعه و شکوفایی گردشگری منطقه، تلاش بیشتری صورت دهیم، تصریح کرد: با همین نگاه، اقداماتی برای برچیدن خاکریز برجای مانده از دوران هشت سال دفاع مقدس انجام داده‌ایم. خاکریزی طولانی که دسترسی به کرانه‌ی اروندرود را به مدت بیش از ۳۵سال محدود و مسدودکرده است. یا احیاء و مرمت برخی بناهای دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی که به طور تخصصی و ویژه توسط مدیریت گردشگری منطقه آزاد اروند درحال پیگیری است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان خاطرنشان کرد: به‌زودی از کتاب جامع گردشگری منطقه آزاد اروند رونمایی خواهد شد تا در قالب یک اثر مکتوب پژوهشی؛ نمایی دقیق‌تر از همه‌ ظرفیت‌های گردشگری این منطقه بی‌نظیر ارائه گردد.