دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح کرد:

ثبت بیش از ۴۲۰هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم افتتاح رسمی پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش گفت: در 2سال اخیر، سرعت اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران به طور متوسط 2برابر دوره‌های گذشته بوده است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی با تاکید بر اینکه ۵۰درصد از این طرح عمرانی ملی در دولت سیزدهم تکمیل شده است، افزود: سرعت پیشرفت پروژه ترمینال جدید فرودگاه کیش در دولت سیزدهم، ۴برابر ادوار گذشته بوده و امروز پس از گذراندن دوره آزمایشی، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در مسیر عمران و آبادانی با سرعت درحال پیشروی است، اظهار داشت: مناطق آزاد ما امروز در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کنند و ۶ماموریت با عناوین «جهش تولید، افزایش صادرات، انتقال فن‌آوری، تامین مالی از خارج از کشور، تامین نیازهای اساسی کشور و عمران و آبادانی منطقه» را در دستورکار دارند که در ۲ساله دولت سیزدهم این ماموریت‌ها با سرعت بالایی پیگیری می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهور در ادامه، شالوده ۶ماموریت محول شده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را سرمایه‌گذاری، عمران و اجرای طرح‌های زیرساختی برشمرد.

عبدالملکی تصریح کرد: هزینه پایین تولید، زیرساخت‌های توسعه یافته، دسترسی خوب به بازار داخلی و خارجی، سهولت کسب‌وکار و تخفیف‌های مالیاتی و گمرکی، پنج خصوصیت در مناطق آزاد ما است که در کمتر نقطه‌ای دیده می‌شود و همین امر مناطق آزاد ما را به بهشت سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

وی، از ثبت بیش از ۴۲۰هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد خبر داد و گفت: از مجموع ۱۴هزار میلیارد تومان بودجه کل مناطق آزاد، حدود ۹هزار میلیارد تومان در توسعه زیرساختی و عمرانی هزینه می‌شود که این امر نشان از پویایی و فعالیت‌های قابل‌قبول مناطق آزاد دارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: طی ۶ماه نخست سال جاری، درخواست سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۴۲۰هزار میلیار تومان در مناطق آزاد به ثبت رسید.

گفتنی است، مکانیزه‌ترین فرودگاه کشور در جزیره کیش که کلنگ‌زنی آن در سال‌۱۳۹۱ انجام شده بود و وعده بهره‌برداری از آن از سالی به سال دیگر روی زمین مانده بود؛ هم‌اکنون در دولت سیزدهم افتتاح شد تا گام‌های جدی برای هموار کردن مسیر توسعه و سرمایه‌گذاری در این منطقه برداشته شود.

شایان ذکر است، این فرودگاه از سال‌۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ حدود ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ به عبارتی دیگر به طور متوسط هر ساله ۷٫۵درصد رشد داشته که قطع‌به‌یقین آمار قابل‌قبولی نیست؛ اما از تابستان‌۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ پیشرفت این طرح فاخر شتاب چشم‌گیری گرفت و توانست با ۳۰درصد پیشرفت، در عرض ۲سال آماده بهره‌برداری باشد.