دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عنوان کرد:

۴۳۰هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد در۶ماه اول سال۱۴۰۲

مشاور رئيس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بدو ورود به منطقه آزاد ماکو و در حاشیه افتتاح فاز اول احداث باغ مدرن پسته شرکت یاراکشت آذر ماکو گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهترین نقاط برای سرمایه‌گذاری و درواقع بهشت سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به اینکه این مناطق پنج خصوصیت را دارا هستند، اضافه کرد: هزینه تولید پایین ، وجود زیرساخت‌های نسبتا خوب، دسترسی به بازارهای جهانی، بهتر بودن شاخص سهولت کسب‌وکار و در نهایت معافیت مالیاتی و گمرکی مزیت‌هایی است که مناطق آزاد دارند‌.

 

معرفی فرصت‌های مناطق آزاد به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

وی با اشاره به اینکه رویکرد معرفی این مناطق در داخل کشور و خارج را در دستورکار قرار داده‌ایم، بیان داشت:‌ از ابتدای سال جاری روند اطلاع‌رسانی و تشریح فرصت‌ها را شروع کردیم و خوشبختانه امسال شاهد هستیم که در ۶ماهه اول سال جاری، بالغ‌بر ۴۳۰هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد اتفاق افتاده است.

 

احداث بزرگترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند در ماکو

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: عملیات احداث این پروژه ۲۰ماه پیش شروع شده و به گفته سرمایه‌گذار، این پروژه بزرگترین باغ پسته یکپارچه و هوشمند کشور است‌.

عبدالملکی تصریح کرد: در فاز اول این پروژه ۱۵۰هزار کشت و‌ ۴۰هزار اصله نهال پسته اصلاح شده به صورت سیستم‌های هوشمند آبیاری و کوددهی کاشته شد‌ه است.

وی اظهار داشت: قبلا در این بیابان هیچ کشت و درختی وجود نداشت و امروز سرمایه‌گذاری به بار نشسته است و فاز دوم آن به‌زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

 

پروژه‌های سرمایه‌گذاری یکی پس از دیگری به نتیجه می‌رسند

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه طرح‌های سرمایه‌گذاری یکی پس از دیگری مرتب درحال بهره‌برداری هستند، افزود: با اینکه مناطق آزاد، مناطقی تجاری و صنعتی هستند، ولی ظرفیت‌های کشاورزی خوبی در این مناطق نهفته است‌.

عبدالملکی گفت:‌ لذا شرکت‌های دانش‌بنیان با طرح‌های ارزش افزوده بالا که رتبه‌های منطقه‌ای و جهانی دارند، در این مناطق فعالیت خود را آغاز کرده‌اند‌.

 

معرفی کشاورزی مدرن در مناطق آزاد به دنیا به عنوان برند کشاورزی جمهوری اسلامی

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی موفق و مدرن را در مناطق آزاد به عنوان برند کشاورزی جمهوری اسلامی به دنیا معرفی می‌کنیم، ادامه داد: نوآوری جدید و ارزش افزوده فوق‌العاده در کشاورزی هم برای سرزمین اصلی الگوسازی اقتصادی خوبی است و  هم در سطح جهانی توانمندی‌های جمهوری اسلامی را به صورت ویژه‌تر معرفی می‌کند‌.

 

یکی از بزرگترین باغ گردوهای جهان در ماکو

عبدالملکی اظهار کرد: پروژه‌های دیگر در ماکو اجرا می‌شود؛ ازجمله یکی بزرگترین باغ‌های گردوی جهان در دشت زیدون این منطقه درحال احداث است‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد:‌ پروسه برای احداث این باغات علمی، پیچیده و سرمایه‌بر است و به‌زودی شاهد تحولی در حوزه کشاورزی مناطق آزاد خواهیم بود.