مشاور رئيس‌جمهور در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر چابهار بیان کرد:

افزایش چشمگیر حضور گردشگران با ارتقاء زیرساخت‌ها در مناطق آزاد کشور

مشاور رئيس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاري-‌صنعتي و ويژه اقتصادي در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار، از ارتقاء زیرساخت‌ها جهت میزبانی از گردشگران نوروز‌1402 در مناطق آزاد کشور خبر داد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی در این جلسه که صبح امروز یکشنبه (۶فروردین‌ماه) با حضور رئیس ستاد خدمات اجرایی سفر چابهار و روسای کمیته‌های آن برگزار شد، ضمن تبریک نوروز و حلول ماه مبارک رمضان بیان داشت: در آخرین جلسه ویدئوکنفرانسی سال‌۱۴۰۱ که با حضور مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد برگزار شد، مصوباتی به توافق رسید که در همه مناطق به اجرا رسیده است‌.

وی هدف از سفرهای نوروزی به مناطق را تقدیر از اعضای ستادهای اجرایی خدمات سفر عنوان کرد و افزود: با وجود توان و منابع مالی محدود در مناطق، نوروز امسال شاهد ارتقاء در خدمات زیرساختی و افزایش سایت‌های گردشگری بودیم که به تنوع‌بخشی مقصد سفر برای گردشگران منتج شد‌.

به گفته عبدالملکی؛ مناطق آزاد کشور امسال در حوزه توسعه سیما و منظر شهری، خدمات زیرساختی، بهداشتی و نظافتی صدها میلیارد تومان هزینه کرده‌اند تا میزبانی شایسته برای میهمانان نوروزی باشند‌.

وی با اشاره به محدودیت‌های مالی در مناطق آزاد گفت: ماهیت وجودی مناطق برای کاهش هزینه‌های تولید شکل ‌گرفته و با وجود گردش مالی بالا، بخشی که عاید سازمان‌ها می‌شود، بسیار اندک است‌.

مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: با این‌حال بیش از ۷۵درصد این منابع  نیز برای تکمیل زیرساخت‌ها و بهتر کردن فضای کسب‌وکارها در همان منطقه هزینه می‌شود تا ضمن فراهم کردن فضای مناسب برای فعالان اقتصادی، کیفیت میزبانی از گردشگران نیز افزایش یابد‌.

 

رشد ۵۶درصدی حضور گردشگران در مناطق آزاد در سال جدید

عبدالملکی همچنین از رشد ۵۶درصدی حضور گردشگران در مناطق آزاد در سال جدید خبر داد و گفت: تا تاریخ ۴فروردین‌ماه۱۴۰۲، بیش از ۲میلیون نفر از هموطنانمان از مناطق آزاد هفتگانه کشور بازدید داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۵۶درصد رشد نشان داده است‌.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای نوروز آینده تاکید کرد و ادامه داد: حضور هموطنان در مناطق آزاد می‌تواند هم به بهتر دیده شدن پیشرفت‌های اتفاق افتاده کمک کند و نیز افزایش نشاط اجتماعی را همان‌گونه که مورد تاکید دین مبین اسلام است، موجب گردد.

عبدالملکی، خواستار برنامه‌ریزی برای بازدید از امکانات و تاسیسات اقتصادی و صنایع در مناطق آزاد به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی نظام، برای گردشگران شد و عنوان نمود: آشنایی مردم با جریان رشد و روند ارتقاء در این مناطق، روحیه امیدآفرینی را تقویت کرده و بر پویایی کشور به‌رغم نقشه‌های دشمنان، تاکید دارد‌.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان ضمن تقدیر از ستاد  اجرایی خدمات سفر چابهار برای توسعه زیرساخت‌های میزبانی از گردشگران نوروزی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد چابهار با ۴۵۰میلیارد ریال هزینه برای توسعه این زیرساخت‌ها، توانسته میزبان شایسته‌ای برای میهمانان در سال جدید باشد‌.

گفتنی است، حجت‌الله عبدالملکی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی صبح امروز یکشنبه ۶فروردین‌ماه‌۱۴۰۲، جهت سلسله بازدیدهای اقدامات ستادهای سفر مناطق، وارد منطقه آزاد چابهار شد.

شایان ذکر است، بازدید از پروژه‌های زیرساختی و عمرانی منطقه آزاد چابهار، افتتاح پروژه انبارهای لجستیکی، بازدید از ارائه خدمات و زیرساخت‌های نوروزی، بازدید از بنادر تجاری و طرح توسعه‌ای بندری چابهار در دستورکار این سفر ۲روزه است.