انجام تفاهمات اولیه برای الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه تفاهمات اولیه برای پیوستن بندر شهید بهشتی چابهار به محدوده منطقه آزاد انجام شده است، گفت: این موضوع در کارگروه تخصصی مطرح شده و باید پس از تایید این کارگروه به تصویب شورای عالی مناطق آزاد و پس از آن به تصویب مجلس […]

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه تفاهمات اولیه برای پیوستن بندر شهید بهشتی چابهار به محدوده منطقه آزاد انجام شده است، گفت: این موضوع در کارگروه تخصصی مطرح شده و باید پس از تایید این کارگروه به تصویب شورای عالی مناطق آزاد و پس از آن به تصویب مجلس برسد.

به گزارش مناطق آزاد، مرتضی بانک در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ورود محدوده بندر چابهار به منطقه آزاد اظهار داشت: یکی ازمهم‌ترین ویژگی‌های مناطق آزاد این است که باید در مرزهای پیرامونی کشور به ویژه در مرزهای دریایی تاسیس شوند.

وی با بیان اینکه اغلب مناطق آزاد کشورمان هم مانند کیش، قشم، چابهار دارای مرز دریایی هستند، ادامه داد: از انجایی که برخی از بنادر مهم کشور در محدوده مناطق آزاد قرار دارند، باید نحوه تعامل مناطق و بهره گیری از موقعیت بندری تعیین شود.

بانک درباره پیوستن بندر شهید بهشتی به محدوده منطقه آزاد چابهار گفت: درباره الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار تفاهامات اولیه با وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه با الحاق بنادر به مناطق آزاد ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای ایجاد می‌شود، گفت: دارا بودن مرز دریایی یا زمینی از مهم‌ترین ویژگی‌های مناطق آزاد است که خوشبختانه در مناطق آزاد جنوبی و شمالی این امکان فراهم است.

بانک درباره جزییات تفاهم نامه با سازمان بنادر درخصوص الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار گفت: تفاهمنامه‌ای در همین زمینه بین دو دستگاه وجود دارد که طبق این تفاهمات قرار بر این است که مدیریت مباحثی حاکمیتی توسط دستگاه‌های حاکمیتی و اداره امور داخلی مناطق آزاد با توجه به ضوابط موجود توسط مناطق آزاد انجام شود که یک چارچوب دقیقی دارد که هر کدام از این فعالیت‌ها توسط کدام یک از دستگاه‌ها انجام شود.

وی افزود: البته الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار اولین همکاری بین مناطق آزاد و سازمان بنادر نیست و تجربه اولین همکاری در منطقه آزاد کیش وجود داشت که خوشبختانه در این منطقه با هیچ مشکلی در رابطه با همکاری سایر دستگاه مواجه نبوده‌ایم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره زمان الحاق بندر شهید بهشتی چابهار به محدوده منطقه آزاد گفت: این موضوع در کارگروه تخصصی مطرح شده و باید تایید اعضای این کارگروه اخذ شود و پس از تایید کارگروه تخصصی باید به تصویب شورای عالی مناطق آزاد و پس از آن به تصویب مجلس برسد.