با هدف تقویت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور در کیش محقق شد:

برج نوآوری در منطقه آزاد کیش راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از آغاز به کار برج‌ نوآوری کیش در هفته دولت با هدف تقویت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در جلسه‌ای که با حضور غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از مدیران مربوطه در دفتر معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در جهت همکاری‌های مشترک برای تسهیل زمینه استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و نوآور در جزیره کیش تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای امضاء شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست با اشاره به ضرورت حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان در جزیره کیش برای توسعه پایدار و رونق اقتصادی منطقه بیان کرد: برج نوآوری که در هفته دولت گشایش می‌یابد، با هدف ایجاد فضای مناسب برای استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در جزیره کیش طراحی و اجرا شده است.

غلامحسین مظفری یکی از فعالیت‌های اساسی در برنامه راهبردی سه ساله‌۱۴۰۰ را مبحث فناوری‌های نوین عنوان کرد و گفت‌: خوشبختانه مقدمات فعالیت‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری با آماده‌سازی برج نوآوری در کیش آغاز شده است و فعالیت این برج با توجه به ساختاری که وجود دارد، به مدیریت سازمان واگذار شده است.

وی افزود: با مدیریت یکپارچه و امکانات خیلی خوب در جزیره کیش‌، برج نوآوری، می‌تواند حلقه ارتباط بسیار خوبی برای فعالان این عرصه باشد.

مظفری با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم جزیره کیش می‌تواند مکان مناسبی برای اجرای طرح‌های ملی و تقویت داشته‌های ارزشمند کشور باشد، اظهار کرد: علاقه‌مندیم که از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم و خوشحالیم که امکان بهره‌مندی از همکاری معاون محترم فناوری رئیس جمهور در این زمینه فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام آمادگی کامل برای حمایت از فعالیت شرکت‌های نوآور و دانش‌‌بنیان در جزیره کیش گفت: در راستای ایجاد زی ساخت‌های مناسب برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در کیش، علاوه بر برج نوآوری، می‌توان از امکانات شهرک صنعتی جزیره کیش هم استفاده کرد.

مظفری افزود: سازمان آماده است تا در چند مرحله سوله‌های متعددی را در شهرک صنعتی کیش ساخته تا برای کارگاه و یا دفاتر فعالیت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ابراز امیدواری کرد با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، برج نوآوری کیش به عنوان یک طرح ارزشمند و علمی، گام مهمی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در جزیره کیش و کشور باشد.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با بیان اینکه جزیره کیش در سطح ملی، منطقه پیشرو در زمینه نوآوری‌های هوشمند بوده است، بیان کرد: راه‌اندازی برج نوآوری و فراهم کردن زمینه فعالیت گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان، جزیره کیش را به ویترین فعالیت‌های نوآورانه و هوشمند کشور مبدل می‌کند.

علی وحدت یکی از نیازهای اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین محل استقرار شرکت‌ها برشمرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف تسریع روند فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، برای خرید دفتر یا کارگاه، تسهیلاتی را به این شرکت‌ها اعطا می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های نوپایی که نیاز به خرید کارگاه یا دفتر نداشته باشند هم، می‌توانند از تسهیلات سه ساله صندوق برای تامین هزینه رهن کارگاه یا دفتر شرکت استفاده کنند.

وحدت با اشاره به اینکه سیاست برخی نهادهای حاکمیتی بر این است که تجمیع محل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرها اثربخشی بیشتری در موفقیت آنها دارد، اظهار داشت‌: در راستای حمایت از این سیاست، شرکت‌های نوآور و یا دانش‌بنیان با استقرار در مراکز نوآوری و یا پارک‌های فناوری، می‌توانند از تخفیفات خوبی در تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار شوند.

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی برای نهادهای واسط مانند شتاب‌دهنده‌هایی که زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را فراهم می‌کنند، در حوزه استقرار شرکت‌ها و تامین هزینه رهن دفاتر و کارگاه‌ها، تسهیلاتی در نظر گرفته است.

همچنین، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر ظرفیت‌های قابل توجه جزیره کیش در تقویت اکوسیستم نوآوری تصریح کرد: سرمایه‌گذاران توانمند بخش خصوصی، کاهش بروکراسی و قوانین حمایت کننده در جهت تسهیل فضای کسب و کار و فعالیت شعب متعدد دانشگاه‌های مطرح کشور با حضور ۷هزار دانشجو در کیش ازجمله ظرفیت‌های ارزشمند و زیرساخت‌های مهم کیش برای ایجاد و توسعه اکوسیستم نوآوری هستند.

سورنا ستاری با تاکید بر ضرورت توجه به زمینه‌های مختلف اکوسیستم کارآفرینی در کیش گفت: فضای کسب و کار کیش در زمینه‌های گردشگری‌، بانکداری، صنایع های‌تک و حمل و نقل، ظرفیت‌های مناسبی دارد که با آغاز فعالیت برج نوآوری تقویت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در جزیره کیش زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور فراهم است، اظهار داشت: جزیره کیش در زمینه نفت و گاز فضای بسیار خوبی دارد و شرکت‌های معتبری از سرویس‌های موجود در جزیره کیش استفاده می‌کنند که این امر، حمل و نقل دریایی و اقتصاد دریا را در جزیره کیش قوت بخشیده است.

ستاری همچنین به ظرفیت‌های حوزه بیوتک در کیش اشاره کرد و تصریح کرد: بیوتک دریایی توانمند در کیش زیرساخت مناسبی است که توسعه آن تغییرات بنیادی در اقتصاد کیش ایجاد کرده و فعالیت‌های نوآوری در این حوزه به توسعه و رونق اقتصادی پایدار منجر خواهد شد.

وی تاکید کرد: فضای نوآوری درکیش‌، اقتصاد را مدنظر دارد و بدون شک ساکنان و فعالان اقتصادی جزیره کیش با تکیه بر فعالیت‌های نوآورانه و مشارکت در توسعه این روش‌ها و فعالیت‌ها می‌توانند در رونق اقتصادی کیش سهم بسزایی ایفا کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اطمینان دارم که ساکنان کیش به سرعت از استارت‌آپ‌هایی که در این منطقه ایجاد می‌شود، بهره‌مند خواهند شد و به زودی شاهد اتفاقات بزرگی در کیش خواهیم بود.

همچنین در این نشست، دکتر الیاسی با ارائه گزارشی درخصوص برج نوآوری در منطقه آزاد کیش گفت: هدف ما تبدیل کیش به الگوی ملی طرح‌های پیشران است و امیدوارم منطقه آزاد کیش با ظرفیت‌های مناسب و توانمندی‌های بالقوه، پایلوت طرح های پیشران کشور شود.