مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت:

بهره‌برداری از نخستین طرح ذخیره‌سازی سوخت با ۳.۲میلیون بشکه در قشم

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: نخستین طرح ذخیره‌سازی سوخت با 3.2میلیون بشکه در حال بارگیری است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: این طرح در مراحل بعدی می‌تواند تا ۶میلیون بشکه و نهایتا تا ۲۰میلیون بشکه را ذخیره‌سازی کند.

وی گفت: در حوزه سوخت‌رسانی، نخستین واحد با ظرفیت ۵۲هزار تن هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است و برای سوخت‌رسانی کشتی‌ها استفاده خواهد شد.

مومنی با بیان اینکه ۱۷میدان هیدروکربوری در داخل و اطراف جزیره قشم وجود دارد، ادامه داد: این میادین از ذخایر قابل توجهی برخوردار هستند که می‌توانند به تامین خوراک برای واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کمک کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از بهره‌برداری از دو اسکله پهلوگیری در منطقه آزاد قشم تا خرداد سال آینده خبر داد و گفت: این دو اسکله، یکی با ۷۰هزار تن و دیگری با ۳۵هزار تن ظرفیت به بهره‌برداری خواهد رسید.

مومنی اضافه کرد: ایجاد ۵کارخانه پتروشیمی و ۴پالایشگاه دیگر برای سال۹۹ در دستورکار قرار دارد که مذاکرات آن و جانمایی زمین انجام شده است.

وی گفت: منطقه آزاد قشم براساس مطالعات کاربردی که برای آن انجام شده است، می‌تواند به عنوان هاب پتروشیمی و نفت و گاز، بخشی از نیاز کشور را تامین کند و از سوی دیگر در حوزه صادرات به صورت جدی وارد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۵هزار میلیارد تومان طرح در همه حوزه‌ها ازجمله در حوزه عمرانی، گردشگری، شیلات، کشاورزی و نفت وگاز، پتروشیمی و انرژی در دست اقدام داریم که در حال انجام است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه ۱۳میلیارد دلار ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، ​پتروشیمی و انرژی در منطقه آزاد قشم وجود دارد، گفت: بخش اعظم این سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذار چینی تعلق دارد که با ۶میلیون تن محصول با ۷ و ۶دهم میلیارد دلار سرمایه، در سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی افزود: پیش‌بینی شده تا ۳سال آینده، فاز نخست آن با ۶میلیون تن محصول و ۶میلیون مترمکعب گاز مصرفی، به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درخصوص چالش‌ها و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاری در این منطقه گفت: بیشتر مشکلات مربوط به تامین منابع است.

مومنی با بیان اینکه باید در حوزه صندوق ذخیره ارزی اقداماتی انجام شود، افزود: همچنین در حوزه تامین منابع مالی ریالی نیز باید یکسری اقدامات انجام گردد.

وی اضافه کرد: اگر این دو مشکل در حوزه ارزی و ریالی حل شود، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند راحت‌تر برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بحث سیستم بانکی بین‌المللی را یکی دیگر از مشکلات عمده برای اجرای طرح‌ها در این منطقه بیان کرد و اظهار داشت: این سیستم بانکی در مناطق آزاد هنوز اجرا نشده و تلاش‌های زیادی برای رفع این مشکل در حال انجام است.

مومنی خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها به ویژه در بخش انرژی، با اقداماتی که انجام شده حداقل تا ۵سال آینده و برای طرح‌های موجود مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: در زمینه پشتیبانی دریایی، تقریبا اسکله‌ها آماده خدمات‌رسانی هم برای ورود مواد اولیه و هم برای صادرات محصولات است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در خصوص ارزآوری طرح‌های مربوط به نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی گفت: پیش‌بینی ما این است که در حوزه درآمد‌های ارزی، می‌توانیم کمک شایانی به کشور کنیم.