مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در نشست خبری اظهار داشت:

بیشترین حجم صادرات در بین مناطق آزاد کشور در اروند صورت می‌گیرد

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، یکی از اصلی‌ترین صادرات منطقه به کشور عراق صادرات برق است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اسماعیل زمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تهران برگزار شد، به سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه آزاد اروند و ۱۱راهبرد آن اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم با رویکرد صادراتی صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی در منطقه ایجاد شود و همچنین صنایع انرژی‌بر و آب‌بر را به دلیل مزیت منطقه‌ای توسعه داده‌ایم. دو کارخانه فولاد را در منطقه خواهیم داشت که تا ۵میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد می‌شود. روزانه ۶۰۰مگاوات برق تولیدی منطقه به عراق صادر می‌شود. چند طرح بزرگ پتروشیمی خصولتی و خصوصی و پالایشگاه‌های کوچک را در منطقه داریم. «شیمی شهر» در منطقه آزاد اروند اروند دایر خواهد شد و صنایع بالادستی پتروشیمی را نیز خواهیم داشت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی آبادان و خرمشهر گفت: سالیانه تا ۱۵۰میلیون دلار امکان گردش اقتصادی در بازار آبادان و خرمشهر وجود دارد.

زمانی به سرمایه گذاری‌های خارجی در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: رویکرد منطقه صادراتی است و در پایانه شلمچه ۱۰۰میلیارد تومان هزینه شده، ایکس‌ری کامیونی و سواری را ایجاد کردیم. اینها زیرساخت‌های صادراتی است که دنبال شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به صادرات ۱.۵میلیارد دلاری منطقه در سال اشاره کرد و افزود: فاز دو پالایشگاه آبادان در دست ساخت است و تا دو سال آینده به بهره‌برداری می رسد.

وی به صادرات کالاهای مسافری از این منطقه اشاره کرد و گفت: علاوه بر صادرات کالاهای مسافری از منطقه آزاد اروند، صادرات صنعتی و تولیدات داخلی نیز انجام می‌شود.

زمانی تاکید کرد: معافیت‌های مالیاتی تنها شامل فعالیت‌هایی است که در داخل منطقه انجام می‌شود. هر شرکتی که در منطقه ثبت می‌شود، در پایان سال باید اظهارنامه ارائه کنند.

او افزود: بیش از ۲۵۰۰فعال اقتصادی در اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر و بیش از ۲۰هزار نفر در بخش اصناف فعالیت دارند. بیشترین حجم صادرات در بین مناطق آزاد کشور، در اروند صورت می‌گیرد و از این طریق، تراز تجاری منطقه مثبت است. همچنین ۵۰درصد کل اشتغال مناطق آزاد کشور در این منطقه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: در ۶ماهه نخست سال جاری ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه ۸۶۰درصد رشد داشته است. بیش از ۱۷۰واحد صنعتی فعال نیز در حال حاضر در منطقه فعال است. در بخش تولید صادراتی طی نیمه نخست امسال ۵۱درصد رشد داشتیم و به ۸۶میلیون دلار رسید. تولیدات سرزمین اصلی صادراتی در نیمه اول امسال به ۶۴۰میلیون دلار با ۱۲۷درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید.

زمانی ادامه داد: در نیمه نخست امسال در بخش ترانزیت ۳۴درصد رشد داشتیم و به رقم ۱۲۵میلیون دلار رسیده‌ایم. در بخش سرمایه‌گذاری بیش از ۱۸۰فرصت سرمایه‌گذاری در منطقه تعریف شده و ۱۳۸پروژه در حال انجام است که ۹۸مورد در بخش تولید و صنعت است و ۳مورد نیز در بخش گردشگری می‌باشد.

او میزان اشتغال ۱۳۸پروژه در منطقه آزاد اروند را ۶هزار به طور مستقیم و بیش از ۱۸هزار نفر غیرمستقیم اعلام کرد و افزود: در نیمه نخست سال جاری، سرمایه‌گذاری انجام شده در منطقه به ۵هزار و ۵۹۹میلیارد ریال رسیده است که ۵۱درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

اعزام ۲۰۰دستگاه اتوبوس به عراق

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند درباره تمهیدات انجام شده برای ساماندهی زائران حسینی در منطقه خرمشهر اظهار داشت: پیش‌بینی ما از تعداد زائران درست از آب در نیامد و خیلی بیشتر از پیش‌بینی‌ها است. ‌

زمانی افزود: به طور مرتب با مسئولان عراقی برای کنترل نرخ‌ها مذاکره داشتیم و در نهایت ۲۰۰دستگاه اتوبوس وارد خاک عراق کردیم تا نرخ‌ها شکسته شود و در حال حاضر نرخ کرایه هر زائر ایرانی تا نجف چیزی حدود ۱۵۰هزار تومان است. در همه زمینه‌ها پشتیبانی وسیعی در طرف ایران انجام شده است و تاکنون با مشکل خاصی مواجه نبوده‌ایم.

وی با اشاره به برخی از مشکلات در در داخل خاک عراق گفت: امسال عراقی‌ها با مشکلات داخلی مواجه بودند و کشور عراق ناامن شده بود، به همین دلیل مدیریت سفرهای اربعین در خاک عراق ضعیف شده بود؛ از این رو شاهد به وجود آمدن مشکلاتی برای زائران اربعین حسینی بودیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: البته با پشتیبانی قوی، این مشکلات را بلافاصله برطرف کردیم و اجازه ندادیم شرایط برای زائران ایرانی در خاک عراق سخت باشد.

او با اشاره به وضعیت مرز شلمچه برای تردد زائران اربعین اظهار داشت: در حال حاضر بستر و امکانات بهتری نسبت به سال‌های قبل فراهم شده و بهترین مرز برای تردد زائران، مرز شلمچه است و مواکب مردمی در این مرز مستقر شده‌اند و امکانات دولتی نیز فراهم شده است.

 

شلمچه پذیرای ۵۰هزار زائر خارجی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: مرز اختصاصی زوار خارجی مرز شلمچه است که با شروع راهپیمایی اربعین، ۵۰هزار نفر زائر خارجی و حدود ۷۰۰هزار زائر ایرانی از مرز تردد کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان اربعین به یک میلیون نفر برسد.

زمانی ادامه داد: تامین خدمات مورد نیاز زائران ازجمله آب سالم، غذا و شرایط بهداشتی و امکانات رفاهی در سمت عراق وجود ندارد و تنها یک موکب تبریزی در این منطقه مستقر شده است.

وی گفت: طی روزهای گذشته به دلیل تصادف، ۶۰نفر مجروح شدند که برای درمان با هواپیما به شیراز منتقل شدند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در پایان افزود: خدماتی که در مرز شلمچه انجام شده، مورد پسند مردم بوده است. برخی گلایه‌ها وجود دارد که در این رابطه جلساتی با استانداری برگزار شد و هماهنگی‌هایی در مورد نحوه تردد و بسیج امکانات صورت گرفته است. قرار شد استانداری بصره و عراق خودروهای دولتی خود را برای خدمات‌رسانی بسیج کند.