ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار در حوزه آموزش:

توجه به امر آموزش، اساس سند مسئولیت اجتماعی چابهار

امروز بحث پاسخگویی به افکار عمومی در تمامی حوزه‌ها با توجه به گستره فعالیت سازمان‌های مناطق آزاد بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار در جذب سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی در این مناطق است. یکی از مدل‌های رایج در دنیا در مقوله مدیریت کسب و کار، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و پاسخگویی به افکار عمومی است. مهم‌ترین وجه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌ها باید بر مبنای صداقت و راستگویی با مشتریان عمل کند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مسئولیت اجتماعی در تعریفی ساده یعنی اینکه سازمان‌ها در مقابل جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، مسئول هستند؛ ‌چراکه از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی آن جامعه استفاده می‌کنند. برخلاف نگاه سنتی به مدیریت و کسب‌ و کار، سازمان‌ها دیگر فقط در مقابل سهامداران‌شان مسئول نیستند و نباید صرفا به افزایش سود کوتاه‌مدت سهامداران خود بیندیشند، بلکه باید مشتریان و حتی غیرمشتریان را در منافع سازمان و شرکت خود شریک بدانند.

وقتی کارخانه‌ای فعالیت خود را در یک منطقه آغاز می‌کند، بر همه عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بهداشتی و حتی طبیعت منطقه تاثیر می‌گذارد و گاهی شرایط زیست ‌محیطی را به ‌مرور تغییر می‌دهد و بافت جدید اجتماعی به وجود می‌آورد. نمونه مشخص این‌گونه تاثیرگذاری‌ها را در همه جای جهان فراوان می‌توان دید. شاید یکی از بارزترین مدل‌های این تاثیرگذاری‌ها در مناطق آزاد کشور باشد که می‌توان این نقش را در توسعه محلی و منطقه‌ای در این مناطق به واسطه شروع فعالیت‌های اقتصادی در مناطق محروم مشاهده کرد؛ از این رو انتظار می‌رود سازمان‌ها در ارتباط با ذی‌نفعان دیگری مانند مردم پیرامون حوزه کاری، به سرنوشت آنها هم بیندیشند و خواسته‌های مشروع آنها را موردتوجه قرار دهند.

هر کسب ‌و کاری ازجمله شرکت‌هایی که برای تولید ثروت ایجاد شده‌اند، باید صددرصد مسئولیت تمام‌ کارهای خود را که جنبه اجتماعی دارد، برعهده بگیرند. این مسئولیت در کسب ‌و کار معمولی برعهده صاحب آن و در شرکت‌ها برعهده هیات ‌مدیره و مدیرعامل آن شرکت است.

ذی‌نفع، شخص یا سازمانی است که فعالانه در یک پروژه یا فعالیت اقتصادی شرکت دارد یا شیوه اجرا یا تکمیل آن پروژه و فعالیت، بر سود یا زیان او تاثیر می‌گذارد. در نگاهی کلی‌تر، ذی‌نفعان، موجودیت‌ها، گروه‌ها و افرادی هستند که بر سازمان اثر می‌گذارند یا از آن اثر می‌پذیرند و طیف وسیعی را شامل می‌شوند؛ از کارکنان، مشتریان، شریکان تجاری و جوامع محلی گرفته تا محیط‌ زیست، رسانه‌ها، نهادهای مردمی، شهروندان و دولت. امروز در ادبیات مدیریت، تئوری ذی‌نفعان صحبت از این می‌کند که سازمان باید نه‌ فقط به سهام‌داران خود، بلکه به‌ تمامی ذی‌نفعان خود و انتظارهای آنها توجه کند.

به‌ طور معمول این گروه‌ها یا نهادها بر استراتژی‌های سازمان تاثیر می‌گذارند یا از آن تاثیر می‌پذیرند که عبارت‌اند از کارمندان، مدیران، سهامداران، هیات ‌مدیره، مشتریان، عرضه‌کنندگان مواد اولیه، توزیع‌کنندگان محصولات، بستانکاران، مسئولان، معتمدین و افراد پرنفوذ جامعه محلی، اتحادیه‌های کارگری، شرکت‌های رقیب، مردم عادی، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و اجتماعی، نسل‌های آینده، محیط‌زیست و بسیاری عوامل دیگر و حتی نسل‌هایی که هنوز متولد نشده‌اند و از شرایط امروز سهم دارند؛ در نتیجه مبحثی کنار مسئولیت اجتماعی به ‌وجود می‌آید که ریشه در اخلاق با درون‌مایه‌ای از مذهب و اعتقادات دارد.

اخلاق شاخه‌ای است از فلسفه که به استدلال درباره پرسش‌های بنیادین اخلاقیات می‌پردازد. درستی و نادرستی امور، شناخت امور خیر و شر و بازشناسی فضائل انسانی و گروهی، مسائل بنیادین اخلاق را تشکیل می‌دهند. اصول و مسائل اخلاقی که به ‌وسیله فلسفه اخلاق مورد بررسی قرار می‌گیرند، می‌توانند بسیار از رخدادها را ممکن یا غیرممکن سازند. به این معنا که ساختار شکل ‌گرفته اخلاقی پیرامون ما، رخ دادن امور را از صافی اخلاقیات حاکم رد می‌کند و در نتیجه شناخت این محیط اخلاقی به ما در تصمیم‌گیری‌های‌مان کمک فراوان خواهد کرد و در تصمیم‌گیری مسئولیت‌های اجتماعی، صافی اخلاقیات به کمک مدیران و هیات‌ مدیره‌هایی خواهد آمد که تنها به درآمدزایی خود و سهامداران نمی‌اندیشند.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، به درک تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌ محیطی کسب ‌و کار بر دیگران اشاره دارد. مسئولیت اجتماعی با هدایت و اداره کسب ‌و کارها و اقدامات آن به شیوه‌ای اخلاقی و مسئولانه مرتبط است. می‌توان از آن استفاده مثبتی کرد و در صورت اجرای موثر آن، بهره‌وری و سودآوری شرکت افزایش خواهد یافت. مسئولیت اجتماعی یعنی برخورداری از نگرشی مسئولانه و فراتر رفتن از حداقل الزامات قانونی و پایبند بودن به اصول درستی که برای تمام کسب‌ و کارها با هر اندازه‌ای قابل‌ اجراست.

در مسئولیت اجتماعی به‌ هیچ‌ عنوان نباید کوتاه‌مدت اندیشید؛ زیرا روابط شرکت‌ها، سازمان‌ها، کارخانه‌های تولیدی و خدماتی با ذی‌نفعان در بلندمدت تعریف می‌شود. باید ریشه آینده یک سازمان یا حتی یک محصول تولیدی را در روابط حاشیه‌ای با مسئولیت اجتماعی در دل مخاطبان کاشت.

بی‌تردید وجود و پایه‌گذاری این سیستم با مدیریتی فعال و مستمر در تعامل با بخش خصوصی، مردمان بومی، سرمایه‌گذاران و در کل ذی‌نفعان حاضر از هر قشری در مناطق آزاد و سازمان‌های مربوطه می‌تواند در روند توسعه اقتصادی و شفافیت، نقش بسیار پررنگی در این مناطق از کشور داشته باشد.

 

سند مسئولیت اجتماعی، نقشه راه سازمان منطقه آزاد چابهار

سازمان منطقه آزاد چابهار با هدف پر کردن شکاف آموزشی مدارس چابهار و نواحی همجوار آن و در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی با برنامه‌ریزی قبلی از ابتدای سال‌۹۶ تاکنون برنامه‌ریزی‌هایی را در جهت بهبود وضعیت آموزشی در دستورکار قرار داده و اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام داد است‌.

شهرستان چابهار تا سال‌۸۵ بدترین وضعیت آموزش تحصیلی را در سطح کشور داشته است و پایین‌ترین آمار قبولی دانش‌آموزان در دانشگاه در سطح کشور و استان مربوط به این شهرستان بوده است. وجود مدارس کپری، عدم نیروی آموزشی مجرب، عدم امکانات ساختمانی و… مشکلاتی از این دست بوده‌اند. اگرچه  وضعیت آموزش در سال‌های اخیر بهبود یافته است و مدارس کپری و روستایی تا حدودی تبدیل وضعیت شده است، اما کمبود فضاهای آموزشی استاندارد و نیروی آموزشی مجرب، از مشکلات موجود در این بخش هستند.

سازمان منطقه آزاد چابهار در سال‌های اخیر و با ایفای مستمر مسئولیت اجتماعی در بخش آموزش و پرورش توانسته است گام‌های هر چند کوچک اما اثربخشی را در این حوزه بردارد و از طریق برنامه‌ریزی و اجرای درست مسئولیت اجتماعی به عنوان پایه و اساس کار برای آحاد جامعه ایجاد حق نماید.

در سال‌ گذشته فعالیت‌های مطلوبی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در سازمان منطقه آزاد چابهار صورت گرفته که مهم‌ترین آنها تدوین سند مسئولیت اجتماعی می‌باشد که با کمک دانشگاه تهران به تصویب رسید و اجرایی گردیده است.

سند مسئولیت اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار بر روی ۵محور اصلی آموزش، بهداشت، توانمندسازی، محیط زیست و گردشگری هدف‌گذاری شد و تا براساس فعالیت‌های سازمان، بتواند اثر مستقیم بر زندگی و معیشت مردم داشته باشد.

همواره مفهوم والای مسئولیت اجتماعی با موضوعیت آموزش در سازمان منطقه آزاد با توجه به وضعیت اسفبار آموزش و پرورش استان خصوصا حوزه چابهار و نواحی همجوار آن حائز اهمیت خاص و ویژه‌ای بوده است که در ذیل به برخی از اقدامات سازمان در این بخش پرداخته شده است:

– عقد تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش شهرستان چابهار

– عقد تفاهم‌نامه با سازمان نوسازی مدارس جهت نوسازی مدارس کمب و تیس

– احداث مدرسه ۸کلاسه روستای کمب

– واگذاری زمین و مشارکت جهت احداث دبیرستان دخترانه در محدوده منطقه آزاد

– واگذاری زمین جهت احداث مدرسه هوشمند تحت عنوان مفید در منطقه آزاد

– احداث مدرسه دخترانه حضرت مریم و نرجسیه روستای تیس با مشارکت سازمان نوسازی مدارس

– مرمت و بهسازی روستای تیس

– مشارکت با مجمع خیرین مدرسه‌ساز در جهت احداث مدرسه چهار کلاسه دخترانه روستای بنو اسحاق بازار

– اجرای طرح اتاق کارآفرینی مدارس روستای تیس در مقطع متوسطه (جهت آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ کسب و کار، ترویج کارآفرینی با رویکرد عملی و استعدادیابی)

– اجرای طرح اعتکاف علمی دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی منطقه دشتیاری

– حمایت از دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی دبیرستان دانا و توانای منطقه آزاد چابهار که از این تعداد کثیری از آنان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی روزانه و دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند

– پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان روستایی و محروم از ده منطقه آموزش و پرورش جنوب استان (سرباز، راسک، دشتیاری، چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج، بنت، لاشار) همراه با امکانات شبانه‌روزی به صورت رایگان در جهت فراهم کردن فضای آموزشی استاندارد برای دانش‌آموزان

– برگزاری آزمون جذب و استخدام دبیران مجرب و متناسب با رشته تحصیلی از میان متقاضیان بومی و مقیم در جهت رشد شاخص‌های آموزشی و جلوگیری از مشکلات دبیران پروازی جهت دبیرستان دانا و توانا منطقه آزاد چابهار

– اجرای طرح توانمندسازی دبیران و عوامل آموزشی دبیرستان

– برگزاری دوره‌های تقویت کلاس‌های کنکور

– برگزای دوره‌های تقویت کنکور

– برگزاری دوره‌های آموزشی جهت مدیران مقطع ابتدایی

– مشارکت در احداث کتابخانه رمین

– برگزاری دوره‌های متعدد مسابقات کتابخوانی

– برگزاری روز معلم و تجلیل از معلمان نمونه

– پایه‌گذاری دبیرستان دانشگاه دانا و توانا منطقه آزاد چابهار با هدف تربیت نیروی متخصص برای بخش‌های مختلف جامعه.

– احداث و تجهیز کتابخانه مرکز علمی کاربردی منطقه آزاد چابهار

– مشارکت با برنامه‌های آموزش و پرورش جهت برگزاری دوره‌های تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان پشت کنکور

– برگزاری کارگاه بالندگی و شکوفایی معلمین دوره ابتدایی شهرهای جنوب استان

– برگزاری همایش طمع خوش ریاضی

– برگزاری جشن بازگشایی مدارس و توزیع بسته‌های آموزشی در بین دانش‌آموزان

– مشارکت در برنامه‌های آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای

– برگزاری اردوی فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دانش‌آموزی دبیرستان نمونه شهید مطهری سراوان به منطقه آزاد چابهار و نواحی همجوار با مشارکت خیرین استان تهران (دانش‌آموزان این دبیرستان از کل استان سیستان و بلوچستان می‌باشند)

– برگزاری کارگاه آموزشی جهت توانمندسازی مربیان مهدهای کودک و پیش‌دبستانی شهرستان چابهار و کنارک با مشارکت اداره بهزیستی و موسسه مردم نهاد نبی‌اکرم‌(ص)

– برگزاری ورکشاپ (کارگاه) با موضوعیت نیازسنجی در برنامه‌های انسان‌دوستانه جهت آموزش دبیران سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های فعال شهرستان چابهار

– حمایت از برنامه‌های اجتماعی موسسات مردم نهاد و خیریه‌ها با رویکرد آموزشی و توانمندسازی

– حمایت در تجهیز مدارس حاشیه شهر به ملزومات اداری دفتری و سیستم سرمایشی از محل موجودی در انبارهای سازمان

– بورسیه ۷۵درصد از دانش آموزان پذیرفته شده مدرسه دانا و توانا

– حمایت از دانشجویان بی‌بضاعت بومی جهت جلوگیری از باز ماندن از تحصیل

– حمایت از طرح پایان‌نامه فارغ‌التحصیلان بومی با موضوعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مرتبط با اهداف سازمان منطقه آزاد چابهار

– برگزاری کلاس‌های آموزش‌های لازم جهت بانوان مناطق حاشیه‌نشین شهرستان چابهار در راستای طرح شناسایی مزیت پایدار کسب و کارهای خرد و ایجاد خانه هدای چابهار

– حمایت از دانشجویان نخبه بومی کم‌بضاعت (پرداخت هزینه‌های تحصیلی)

– حمایت از دانش‌آموزان مدارس استثنایی (تامین سمعک جهت دانش‌آموزان کم‌بضاعت)‌

– تامین سیستم سرمایشی و اداری به ادارات آموزش و پرورش شهرستان چابهار، کنارک و نگور

– توسعه و بازسازی فضای کتابخانه مرکزی شهرستان چابهار

– تجهیز اماکن آموزشی نواحی همجوار به ملزومات آموزشی، اداری و سیستم، سرمایشی و هوشمندسازی کلاس‌های آموزشی

– برگزاری کارگاه مشارکت اجتماعی دانش‌آموزی با هدف ارتقاء سرمایه اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس با مشارکت سازمان مردم نهاد و اداره بهزیستی

– برگزاری کارگاه آموزشی جهت دانش‌آموزان مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان در سطح منطقه و شهرستان با هدف جلوگیری و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

– فراهم کردن امکان تحصیل و پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد بومی (در قالب پرداخت شهریه و برگزاری کلاس‌های تقویت بنیه علمی‌)

– برگزاری کلاس‌های آموزشی و برپایی کارگاه نمایشگاه صنایع دستی با اخذ گواهینامه از اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و معرفی هنرجویان به دانشگاه علمی کاربردی جهت گذراندن دوره‌های پودمانی

– توزیع بسته‌های آموزشی شامل لوازم‌تحریر، کتب درسی و آموزشی، کتب قصه و زبان انگلیسی، البسه ورزشی و کیف مدرسه در بین روستاهای چابهار، کنارک، دشتیاری، نیکشهر

– طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزی با هدف ارتقاء سرمایه اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس با حضور نمایندگان ادارات بهزیستی کل شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان توسط سازمان منطقه آزاد چابهار با همکاری بهزیستی استان و موسسه مردم نهاد نبی اکرم‌(ص) برگزار گردید.

هدف از طرح فوق، ایجاد کارگاه‌های مختلف آموزشی جهت تعلیم مدرس در زمینه توانمند‌سازی و تخصص به ایشان به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان مدارس در راستای تحقق و تبیین مهارت‌های لازم می‌باشد‌.