توسعه فرهنگ قرآنی در دستور کار مناطق آزاد

«نشست شورای راهبردی قرآن دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد» در تهران برگزار شد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این نشست که با حضور محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی، محمدرضا پورمعین دبیر شورای راهبردی قرآن و جمعی از اساتید و قاریان برجسته و بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، اهداف و برنامه‌های […]

«نشست شورای راهبردی قرآن دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد» در تهران برگزار شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این نشست که با حضور محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی، محمدرضا پورمعین دبیر شورای راهبردی قرآن و جمعی از اساتید و قاریان برجسته و بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، اهداف و برنامه‌های شورای راهبردی قرآن کریم در مناطق آزاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست به بازتعریف و بازشناسی فعالیت‌های قرآنی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: امید است به برکت قرآن کریم بتوان مجموعه‌ای از فعالیت‌های اثربخش در حوزه اجتماعی و فرهنگی در مناطق آزاد را به ثمر نشاند.

رستمی تاکید کرد: آنچه که امروز مدنظر مدیران و متولیان حوزه فرهنگ در مناطق آزاد است ایجاد یک فضای جدید قرآنی همراه با توسعه اقتصادی، تجاری، صنعتی و توسعه جوامع محلی است.

وی ادامه داد: هر نوع توسعه، مبتنی بر توسعه انسانی است و توسعه فرهنگی و آنچه در حوزه قرآنی دنبال می‌شود، نقش جدی در جوامع محلی و فعالان صنعتی و اقتصادی مناطق آزاد داشته باشد؛ این اولین و مهم‌ترین انتظاری است که از ترویج فرهنگ قرآنی در مناطق آزاد متصور می‌شود.

محمدرضا رستمی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ قرآن در جوامع محلی در مناطق آزاد کشور گفت: برگزاری مسابقات قرآنی در مناطق آزاد می‌تواند نتایج و اثرات مثبتی بر جوامع محلی داشته باشد، چراکه این راه ادامه رویکرد و نگاه متفاوتی است که در معاونت پیشین از ابتدای ورود به این حوزه وجود داشته است و اقدامات موثری در حوزه قرآن انجام شده است.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم چنین با تاکید بر اینکه استفاده از الگوهای نوین و برندسازی از طریق مفاهیم قرآنی در جریان زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع محلی در مناطق آزاد تاثیرگذار است، گفت: مناطق آزاد با نگاه و رفتار جدید به زندگی و جامعه، باید به سمت برندسازی فرهنگی مبتنی بر برندهای قرآنی از طریق مفاهیم و موضوعات قرآنی حرکت کنند.

رستمی افزود: توجه به توسعه فرهنگ قرآنی در مناطق آزاد و جوامع محلی و استفاده از ابزار و تکنیک‌های جدید در سبک زندگی، توسعه اقتصادی در جلب و جذب جامعه ملی و بین‌المللی در مناطق آزاد در حوزه قرآن با برگزاری رویدادها و نهادسازی‌های بین‌المللی به ارائه تصویری شایسته از کشورمان به دنیا منجر می‌شود.

وی اظهار داشت: توجه به فعالان اقتصادی و صنعتی از طریق طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه دینی و قرآنی در این مناطق به منظور ترویج فعالیت‌های قرآنی از طریق محصولات به‌روز شده نفوذ و اثرگذاری فراوانی خواهد داشت.

وی به برنامه‌های آتی در حوزه فعالیت‌های قرآنی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: تولید محصولات و فعالیت‌های قرآنی در مناطق آزاد و تبدیل شدن به برند قرآنی از ایران برای صادرات به کشورهای اسلامی با استفاده از خلاقیت و نوآوری‌های فرهنگی که زمینه فعالیت در حوزه صنایع خلاق را دارند، نیازمند طراحی کالاهایی است که جاذبه بهره‌برداری داشته باشند تا محتوای قرآنی به مخاطبان منتقل شود.

رستمی ادامه داد: برگزاری اولین سمپوزیوم بین‌المللی هنرهای دینی در مناطق آزاد به منظور جذب جامعه دینی، همچنین راه‌اندازی استارتاپ‌های دینی و قرآنی از حوزه‌های مهم برای توسعه فرهنگی و اقتصادی این حوزه است.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه مناطق آزاد ظرفیت جهانی شدن در حوزه موضوعات قرآنی را دارد، افزود: فعالان این حوزه از طریق فعالیت‌ها، رویدادهای بین‌المللی قرآنی، محصولات فرهنگی، برند ملی برای کشور خلق کنند و این همراهی و همسویی همگان را می‌طلبد.

رستمی گفت: هر چقدر این انسجام و مشارکت در کشور بیشتر شود، فعالیت‌های تصویب شده در این شورا از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی افزود: با نگاه جدید برای معرفی مناطق آزاد به عنوان الگوی فعالیت جدید با حمایت بخش خصوصی و جذب و جلب سرمایه‌گذاری و پشتیبانی مناطق آزاد این فعالیت‌ها شکل بگیرند و دنبال شوند.

در این نشست دبیر شورای راهبردی قرآن دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد هدف از این نشست را بنیان سیاست‌های اثرگذار و اثربخش فعالیت‌های قرآنی با رویکرد جدید عنوان کرد.

محمدرضا پورمعین به ارائه رویکردهای جدید در حوزه فعالیت‌های قرآنی در مناطق آزاد پرداخت و گفت: انجام فعالیت‌های نوین در حوزه قرآنی در مناطق آزاد که موجب برندسازی، تجاری‌سازی در حوزه اقتصاد و فرهنگ در مناطق می‌شوند، درگیر کردن مناطق به عنوان پایگاه اصلی فعالیت‌های قرآنی برای آماده‌سازی و ترغیب جوامع محلی برای حضور در برنامه‌های قرآنی و همچنین جلب مشارکت همسو ازجمله رویکردهایی است که برای ارتقاء و ترویج فرهنگ قرآنی در مناطق آزاد به کار گرفته می‌شود.