عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:

حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد در تعارض با منافع ملی است

نماینده مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پشت پرده جنجال‌ها برای تصویب حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد، منطقه‌نگری برخی‌هاست که در لوای برقراری عدالت مالیاتی منافع خود را دنبال می‌کنند و اصل آن در تعارض با منافع ملی است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمد حسن‌نژاد در جمع خبرنگاران افزود: کسانی که بحث حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد را مطرح کرده‌اند، فاقد بینش ملی هستند و می‌خواهند با طرح موضوعاتی مانند «ضرورت برقراری عدالت مالیاتی» و یا «لزوم رفع تبعیض مالیاتی»، اهداف منطقه ای مدنظر خود را محقق کنند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: همه حرف‌هایی که در ارتباط با حذف معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد زده می‌شود، بهانه است و اصل، پشت پرده‌هایی است که با نام و در قالب برقراری عدالت مالیاتی مطرح می‌شود.

حسن‌نژاد با یادآوری بندهایی از قانون مناطق آزاد افزود: قانون این مناطق خاص و فراتر از قوانینی است که در سرزمین اصلی، ساری و جاری بوده و سرمایه‌گذار مناطق آزاد هم با استناد به این قانون وارد فعالیت اقتصادی شده و حالا در میانه فعالیت او نمی‌توان گفت که باید مالیات بدهی، چون او به امید معافیت به منطقه آزاد آمده و در آنجا سرمایه‌گذاری کرده است.

وی اظهار داشت: اگر چنین اصلاحی صورت بگیرد و معافیت مالیاتی مناطق آزاد حذف شود، همان سرمایه‌گذار می تواند شکایتش را به دادگاه ببرد و ما هم محکوم خواهیم شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «یا به قانون مناطق آزاد پایبند باشیم یا درب مناطق آزاد را تخته کرده و این مناطق را کلا تعطیل کنیم»، گفت: قانون می‌گوید مناطق آزاد باید در کمربندهای مرزی کشور ایجاد شود، اما در اقدامی غیرقانونی، در پایتخت، منطقه آزادی به نام فرودگاه امام خمینی(ره) ایجاد شده و جالب‌تر اینکه صدای هیچ کسی درنیامده است.

حسن‌نژاد با انتقاد از آنچه «دوگانگی و سلیقه ای عمل کردن» خواند، افزود: این درست نیست که کسبه شهرهایی مثل جلفا در حالی که نمی‌توانند، اجاره مغازه خود را دربیاورند، تحت فشار قرار گیرند و در مقابل شاهد فرار مالیاتی مجتمع‌های تجاری بزرگ (مال) تهران که درآمد بالای ۵۰میلیاردی دارند، باشیم.

وی اضافه کرد: بهتر است قبل از هرگونه اصلاحی در معافیت مالیاتی مناطق آزاد، تکلیف‌ها مشخص شود و اگر بپذیریم که مناطق آزاد باید به فعالیتشان ادامه دهند، قانون خاص اداره این مناطق را هم بپذیریم و مدام این قانون را سوراخ نکنیم، چون مناطق آزاد به اندازه کافی در اثر صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل ‌های متعدد وزارتی، خانه خراب شده‌اند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، فصل مربوط به معافیت‌های مالیاتی به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده بود که موضوع حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد با مخالف اعضای کمیسیون رد شد و در این مرحله، مراتب باید در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

حسن‌نژاد افزود: با توجه به مخالف دولت و فضایی که من در مجلس دیده‌ام، اگر جوسازی و شانتاژی صورت نگیرد، پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد در صحن مجلس نیز رای نخواهد آورد.

وی با اشاره به منفعت‌طلبی منطقه‌ای برخی‌ها در طرح موضوع حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد اظهار داشت: با چنین طرز تفکری مثلا نماینده یکی از استان‌ها در مجلس می‌گوید «اعتبار یکسال کل استانِ من ۳۰۰میلیارد تومان است و منطقه آزاد ارس نیز همین میزان اعتبار دارد، چرا باید ارس درآمد داشته باشد و روز به روز پیشرفت کند و استان من از منابع حاصل از فعالیت این منطقه آزاد برخوردار نشود؟ ارس باید درآمدش را به خزانه واریز کند تا ما هم بخوریم».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حرف من هم این است که اگر عدالت خوب است چرا شهروند یک شهر بزرگ، سوار مترو می‌شود، اما اهالی جلفا از این زیرساخت محروم هستند؟ چرا تهران آزادراه دارد اما اهالی خداآفرین فاقد این زیرساخت هستند؟ چرا بیمارستان فوق تخصصی در شیراز ساخته شده، ولی شهروند هادیشهری این امکان را ندارد. چرا شهرک‌های صنعتی، «تهران مال»‌ها و «ایران مال»‌ها، فرودگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگی مثل ذوب آهن یا فولاد در استان‌های دیگر ایجاد شده، اما شهروندان کلیبر از داشتن چنین امکاناتی بی‌بهره هستند؟

حسن‌نژاد ادامه داد: عدالت اقتضا می‌کند یا عین امکاناتی که ذکر شد در منطقه آزاد ارس هم ایجاد شود، یا همه آن بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، آزادراه‌ها، شهرک‌های صنعتی، «مال»‌ها و کارخانه‌ها تخریب شوند.

نماینده مرند و جلفا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: اگر معنی عدالت، تعبیر اخیر است، باید حق داده شود که بگوییم نمی‌توان با پول مردم جلفا و مردم آذربایجان شرقی در مناطق دیگر مثلا پروژه‌های عمرانی ایجاد کرد.

گفتنی است، منطقه آزاد ارس در شمال غرب آذربایجان شرقی بیش از ۷۰هزار هکتار وسعت دارد و با جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم‌مرز است و با ترکیه به عنوان دروازه ارتباطی کشورمان با اروپا ۱۴۰کیلومتر فاصله دارد. همچنین، منطقه آزاد ارس دروازه ورود کشورمان به منطقه قفقاز و روسیه محسوب می‌شود.