با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار صورت گرفت:

حضور سفیر فرهنگی و هنری استان سیستان و بلوچستان در بزرگترین رویداد جهانی عشایر در قزاقستان

خانم زهرا ریگی صنعتگر فعال صنایع دستی  به عنوان سفیر فرهنگی و هنری استان سیستان و بلوچستان در معیت کاروان هنرمندان و ورزشکاران در چهارمین جشنواره جهانی عشایر در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان (آستانه پیشین) حضور یافتند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این رقابت‌ها تعداد ۱۸هنرمند و ورزشکار از استان‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در این جشنواره حضور دارند و در رشته‌های مختلفی همچون سوارکاری، موسیقی سنتی، صنایع دستی و کشتی سنتی شرکت داشتند.

رقابت‌های جهانی عشایر، یک رویداد فرهنگی و ورزشی بین‌المللی است که به طور عمده در میان کشورهای آسیایی انجام می‌شود و شرکت‌کنندگان اصلی این بازی‌ها از کشورهای ایران، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، مغولستان، تاجیکستان، افغانستان، بلغارستان و کره جنوبی هستند.

ایجاد پیوند بین ورزش‌های قومی، فرهنگ‌های قومی، علم قوم‌شناسی و احیاء و حفظ میراث تاریخی و فرهنگی ملل و اقوام مختلف جهان هدف مهم برگزاری این بازی‌ها است.

با برگزاری این رویداد مهم بین‌المللی، گردشگران می‌توانند به مدت سه روزه زندگی عشایری را تجربه و با فرهنگ‌های مختلف، محل زندگی و نحوه لباس پوشیدن، آداب و رسوم و سنت‌های آنها آشنا می‌شوند. این جشنواره با هدف معرفی میراث تاریخی و فرهنگی عشایر به عنوان زمینه احیای سنت‌های ملی، ورزش‌های سنتی و گسترش مبادلات فرهنگی برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه، مقامات قزاقستانی و جمعی از سفرا کشورهای مختلف منجمله سفیر کشور ایران حضور داشتند.

در این مراسم همچنین تیم‌های شرکت‌کننده به اجرای حرکات نمایشی همچون اجرای موسیقی و سوارکاری پرداختند که اجرای تیم ایرانی مورد استقبال حضار قرار گرفت.

مهمانان این جشنواره درون چادرهای مخصوص عشایر با غذاهای محلی قزاقستان پذیرایی شدند.

همچنین، این رویداد از اهمیت آموزشی عالی برخوردار بود؛ کلاس‌های مختلفی در زمینه نقاشی، پردازش چرم و همچنین کار با نقره نیز برای علاقه‌مندان در این جشنواره برگزار شد.

از اهداف دیگر این جشنواره، ساخت مراکز جدید به منظور گسترش صنعت گردشگردی و جذب گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ و آداب و رسوم قزاقستان اعلام شد.

سازمان‌دهندگان این جشنواره سه روزه، این رویداد را در تلاش برای افزایش تعداد گردشگران خارجی و داخلی ترتیب دادند.

از استان سیستان و بلوچستان خانم ریگی، هنرمند صنایع دستی به نمایندگی از بانوان استان با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار در رشته  صنایع دستی و رودوزی‌های سنتی در این جشنواره شرکت کردند.

گفتنی است، سیستان و بلوچستان از نظر سوزن‌دوزی و تولید صنایع دستی در میان استان‌های کشور برتر و دارای برند و اعتبارخاصی می‌باشد و فرصت حضور این بانوی هنرمند با لباسی فاخر، ضمن معرفی این صنایع دستی کهن و ریشه‌دار به دیگر ملل مختلف دنیا، می‌تواند زمینه تعاملات فرهنگی بین قومیت‌ها را بیش از پیش فراهم نماید‌.

یادآور می‌شود، استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان چابهار در جنوب شرق ایران در حاشیه نوار ساحلی با داشتن جاذبه‌های منحصربه‌‌فرد تاریخی، طبیعی و گردشگری از قبیل سایت تاریخی روستای تیس‌، بناهای تاریخی قلعه پرتغالی‌ها، تلگرافخانه قدیمی وگمرگ قدیمی‌، مقبره سیدغلام‌ رسول و گل فشان‌ها، جنگل‌های حرا و روستاهای گردشگری درک‌،‌ گواتر، تنگ بریس و ده‌ها جاذبه متنوع دیگر، از کانون‌های مهم گردشگری به شمار می‌رود‌.

همچنین، از نکات حائز اهمیت در جشنواره  امسال، نه تنها کشورهای دارای ریشه‌های قومی و فرهنگی مشترک، بلکه کشورهای دارای فرهنگ متفاوت مانند کره جنوبی و ایران نیز برای اولین بار در این رویداد شرکت کردند.