مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم خبر داد:

حفظ میراث ناملموس جزیره با برگزاری جشنواره «نوروز صیاد قشم»

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم از برگزاری شانزدهمین جشنواره «نوروز صیاد قشم»، روز 27تیرماه در روستای سلخ خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، طاهره شهرکی با اعلام این خبر اظهار داشت: برپایی آیین‌های بومی و سنتی جزیره، بهترین راه برای انتقال آموزه‌های فرهنگی و هنری این منطقه به نسل‌های بعد و حفظ میراث ناملموس قشم است.

وی افزود: در این مراسم که هر ساله با استقبال بی‌نظیر مردم قشم و گردشگران برگزار می‌شود، برنامه‌های متنوعی همچون اجرای موسیقی بومی، نمایش‌های آیینی، مسابقات محلی و پخت غذا و شیرینی‌های محلی به اجرا درمی‌آید.

به گفته شهرکی، بسیاری از سنت‌ها و بازی‌های بومی جزیره که برگرفته از نحوه زندگی در کنار ساحل و صید و صیادی است، در این جشنواره بازآرایی شده و به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم ضمن دعوت از پژوهشگران، محققین و گردشگران علاقه‌مند به میراث فرهنگی و آیین‌های کهن جنوب کشور گفت: این جشنواره، فرصتی شایسته برای آشنایی و معرفی آداب، رسوم، فرهنگ و سنن قشم است.

بنا به این گزارش، شانزدهمین جشنواره «نوروز صیاد قشم»‌ روز ۲۷تیرماه مانند سال‌های گذشته به میزبانی روستای سلخ واقع ۸۰کیلومتری شهر قشم، با همکاری مدیریت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم، شورا و دهیاری روستای سلخ و همراهی انجمن دوستداران میراث فرهنگی قشم برگزار می‌شود.

گفتنی است، صیادان جزیره قشم آخرین روز تیرماه هر سال را «نوروز صیاد» می‌نامند که نخستین روز از فصل گرمای واقعی در جنوب کشور است. در این روز هیچ یک از صیادان قشمی ماهی و موجودات آبزی را صید نکرده و از خوردن آبزیان امتناع می‌کنند. به باور آنها در این روز باید همه آبزیان در پناه آبی خلیج فارس در امنیت کامل باشند تا با زادآوری و تکثیر نسل خود، نعمت خداوند را بر اهالی جزیره کامل کنند.