دریغ و درد که گذشت؛ اما…

نظام جمهوری اسلامی ایران سه‌دهه، زمان و سرمایه‌های بسیار گرانقیمت ملی را صرف کرد تا نهال مناطق آزاد به درختان پرثمری در اقلیم توسعه اقتصادی کشور تبدیل شوند؛ اما در چند سال اخیر این مناطق عرصه جریان یافتن روندهای مخربی شده‌اند...

اخیرا یکی از چهره‌های سیاسی کشور که در سال‌های گذشته دارای مسئولیت بسیار مهم سیاسی و امنیتی بوده؛ در تحلیل وقایع چندماه گذشته، عنوان نموده است که مخالفین نظام اسلامی همیشه از محل نقاط ضعف به ما ضربه زده‌اند، حتی در جنگ تحمیلی نیز در مناطقی که ما قدرت مستحکمی داشتیم، حمله نمی‌شد؛ بلکه از جاهایی که ضعیف بودیم، مورد هجوم قرار می‌گرفتیم. فلذا امروز به علت غفلت‌های ایجاد شده، دشمن از نقاط ضعف ما سوء‌استفاده کرده و موقعیت‌های زیان‌باری برای انقلاب و کشور ایجاد می‌کند. وی همچنین عنوان کرده است که باید در شیوه حکمرانی خود تجدید‌نظر کنیم و در آن، به «علم و عقل» بیش از پیش اهمیت دهیم.

این بیان بسیار مهم از یک مسئول باتجربه، در موقعیت کنونی، درس‌آموز اما دردناک است و می‌توان یک واقعیت تلخ دیگر را هم به این بیان، افزود. ما نه تنها نتوانسته‌ایم هوشمندانه از نقاط ضعف خود مراقبت کنیم، بلکه در بسیاری از مواقع نقاط قوت خود را در سایه عدم تبعیت از عقل و علم، تبدیل به نقاط ضعف کرده‌ایم. مثال بارز این موضوع را در حوزه مناطق آزاد می‌توان به عینه مشاهده نمود. نظام جمهوری اسلامی ایران سه‌دهه، زمان و سرمایه‌های بسیار گرانقیمت ملی را صرف کرد تا نهال مناطق آزاد به درختان پرثمری در اقلیم توسعه اقتصادی کشور تبدیل شوند؛ اما در چند سال اخیر این مناطق عرصه جریان یافتن روندهای مخربی شده‌اند. در سال‌۱۴۰۰ برخی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری آنها به یغمای بی‌تدبیری رفت و در سال‌۱۴۰۱ هویت، شخصیت حقوقی و ساختار مدیریتی آنها مورد تعرض و تخریب قرار گرفت. ما در این رسانه، دردمندانه بسیار در مورد این مصائب تلخ نوشتیم و از زبان کارشناسان، فعالین اقتصادی و برخی از نمایندگان دلسوز مجلس شورای اسلامی بارها هشدار دادیم «این ره که می‌روید به ترکستان است»؛ دریغا کسی گوش و هوشی نسپرد و طوفان بنیان‌افکن در سال‌۱۴۰۱ با تمام قدرت مناطق آزاد را درنوردید.

مقام معظم رهبری‌(دام ظلّه العالی)، به صورت مکرر از صاحبان قلم، تریبون و اندیشه که دوستدار ایران و انقلاب هستند، جهاد تبیین را مطالبه نمودند و فرموده‌اند که در جهاد تبیین، دستاوردهای انقلاب در دوره ۴۰ساله اول آن، باید به صورت دقیق و شفاف تعریف، تبیین و اطلاع‌رسانی شود تا در جنگ شناختی و روانی سهمگین فعلی که بر علیه انقلاب اسلامی در جریان است، بتوانیم از سنگر فکر و نگاه مردم شریف ایران محافظت کنیم‌.

در تکمیل این جهاد مقدس اما یک اقدام بزرگ دیگر لازم است. اقدام جهت تامین، یعنی محافظت از دستاوردهای انقلاب از دست برخی مدیران کشور! شاید تعجب کنید، اما همان‌طور که در مقدمه بیان شد، در برخی مواقع عدم‌توجه کافی به عقل و علم در ایران باعث تخریب دستاوردهای انقلاب بنام تحول شده است. مصداق عینی آن مناطق آزاد است. مناطق آزاد ایران می‌توانستند نقاط قوت اقتصاد ملی در عرصه ارتباطات جهانی باشند؛ اما امروز در شرف تبدیل به نقاط ضعف و آسیب برای امنیت ملی و اقتصادی مملکت هستند. فلذا لازم می‌نماید دلسوزان کشور در کنار جهاد تبیین، به جهاد تامین هم توجه جدی کنند‌.

ما در این رسانه طی سال‌۱۴۰۱ تلاش بسیاری داشتیم که در عمل به فرمایش مقام ‌معظم رهبری، دستاوردهای اقتصادی مناطق آزاد را در حد توان منعکس کرده و در کنار آن، با دل‌نگرانی عمیقی کوشیدیم هشدارها و انذارهای لازم را برای جلوگیری از تخریب سیستماتیک محیط اقتصادی و کسب و کار مناطق آزاد بیان‌ نماییم. هرچند در این راه و هدف ثواب خویش، متاسفانه مورد  نامهربانی‌ها و گاها بداخلاقی‌هایی نیز قرار گرفتیم که به هیچ‌عنوان برای ما حائز اهمیت و محلی از اعراب نبوده و نیست.

سال‌۱۴۰۱، دریغا و دردا که گذشت و آنچه نباید، انجام گرفت؛ اما در سال‌۱۴۰۲ در کنار جهاد تبیین قصد داریم وطن‌پرستی خود و انقلابی‌گری واقعی‌مان را با تمام وجود به رغم همه اتفاقاتی که ممکن است بیافتد، نشان دهیم و جهاد تامین و محافظت از دستاوردهای انقلاب از گزند بی‌عقلی‌ها و علم‌گریزی‌ها را با شدت و جدیت مضاعف دنبال خواهیم کرد. در این راه حریف نمی‌طلبیم، اما همرزم می‌خواهیم؛ چراکه حریف ما در این جهاد، کسانی از خودمان هستند که راه به بیراهه رفته‌اند و بر خود و انقلاب نادانسته ظلم می‌کنند.

در پایان آخرین سرمقاله سال‌۱۴۰۱، بر خود فرض می‌دانم از تمام دوستان و سروران گرامی که در طول یک‌سال گذشته همگام‌ و حامی ما بودند، صمیمانه تشکر کرده و دستشان را به گرمی می‌فشارم.

دوستان عزیز، اصحاب رسانه و قلم، کارشناسان محترم اقتصادی، نمایندگان دلسوز مجلس شورای اسلامی، مسئولین گرانقدر دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیران و کارشناسان محترم سازمان‌های مناطق آزاد و فعالین اقتصادی مجاهد این مناطق؛ ‌از تمام شما سپاسگزاریم، اما همه شما را به جهاد تبیین و تامین در سال‌۱۴۰۲ دعوت می‌کنیم. کشور عزیزمان ایران اسلامی، امروز در عرصه رسانه به ایثار و فداکاری شجاعانه احتیاج دارد تا بتواند از سنگرهای خود در مقابل هجوم مخالفین، معاندین و دوستان نادان، دفاع کند.

و اما آخرین کلام سال سخت۱۴۰۱؛ ولایتمداری صرفا شعار نیست که نان‌اش را بخوریم؛ بلکه داشتن جرات اقدام درست براساس علم و عقل است؛ حتی اگر نامی در میان نباشد.