دپارتمان توسعه چابهار در دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی می‌شود

در تفاهم‌نامه‌ای که با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میان دانشگاه صنعتی شریف و سازمان منطقه آزاد چابهار به امضا رسید، مقرر شد دپارتمان توسعه چابهار در دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شود. به گزارش اخبار آزاد مناطق، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در […]

در تفاهم‌نامه‌ای که با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میان دانشگاه صنعتی شریف و سازمان منطقه آزاد چابهار به امضا رسید، مقرر شد دپارتمان توسعه چابهار در دانشگاه صنعتی شریف راه‌اندازی شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی شریف برای توسعه مناطق به خصوص منطقه آزاد چابهار بسیار تاثیرگذار است، افزود: بدیهی است که انتخاب دانشگاه صنعتی شریف انتخاب دقیق و حساب شده‌ای است و باید از تمام امکانات برای پیشبرد این هدف استفاده کنیم.

مرتضی بانک به توجه ویژه مقام معظم رهبری در توسعه سواحل مکران اشاره کرد و گفت: سواحل مکران جزء پروژه‌های اساسی کشور است که مقام معظم رهبری (مدظله) تاکید بر توسعه و توجه به این منطقه دارند. این منطقه محور اصلی توسعه چابهار است.

مشاور رئیس‌جمهور پیوند این مجموعه با علم و فناوری را ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: انعقاد این تفاهم‌نامه گام ارزشمند و مثبتی است. امیدواریم این جریان اثربخش در یک چارچوب جدید و هدفمند به صورت کامل اجرا شود.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: ما آمادگی همکاری جدی با دانشگاه صنعتی شریف را داریم. در گذشته چابهار به عنوان مرکز علمی تلقی می‌شد و الان مجددا در حال احیا شدن است. امیدواریم این کار تداوم داشته باشد و دستخوش تغییراتی که به مرور زمان در مدیریت ایجاد می‌شود، نشود.

 

انتقال دانش و تکنولوژی، راهبرد اصلی منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این مراسم گفت: از ماموریت‌های اصلی مناطق آزاد به صورت عام و در منطقه آزاد چابهار به صورت خاص بحث انتقال دانش و تکنولوژی است.

عبدالرحیم کردی افزود: ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی و جذب سرمایه دانش و تکنولوژی خارجی نیازمند سطح مشخصی از دانش، فهم، توان و تخصص نیروهای داخلی است که بتوانند برای جذب سرمایه‌گذار و در نهایت ادغام دانش و تکنولوژی در اقتصاد داخلی ارتباط برقرار کند، صورت گیرد.

کردی توجه به انتقال دانش و تکنولوژی را مهم دانست و افزود: اگرچه در سال‌های گذشته در عرصه تغییر سیاست از تجارت به تولید، مناطق آزاد اقدامات مهم و اساسی انجام دادند، اما آنچه امروز ضرورت دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اقدامات بنیادین انجام شود، تقویت توان تخصصی و نیروی انسانی قابل و بنگاه‌های قوی برای مواجه با بنگاه‌ها و شرکت‌های دارای دانش و تخصص خارجی است که بتوانند در مناطق کارهای مشترکی انجام دهند.

وی ادامه داد: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها می‌توانیم آنچه را که به عنوان پیوند اقتصاد داخل و خارج مدنظر است، از طریق مناطق آزاد مهیا کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تمرکز بر انتقال دانش و تکنولوژی را از راهبردهای اصلی منطقه آزاد چابهار در دو دوره گذشته عنوان کرد و گفت: یکی از راهبردهای اصلی سازمان منطقه آزاد چابهار در دو دوره گذشته تمرکز بر انتقال دانش و تکنولوژی بوده است. در دو سال گذشته مرکز رشد را در چابهار راه‌اندازی نمودیم و تفاهم‌نامه ایجاد پارک علم و فناوری را با وزارت علوم نهایی کردیم. امسال هم با همکاری استانداری سیستان و بلوچستان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در چابهار به توافق رسیدیم.

کردی افزود: یکی از الزامات و ضرورت‌های دستیابی به این اهداف، پشتوانه حمایت، حضور تجربه و دانش ملی و بین‌المللی است و باید آن را به درستی استقرار دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: دانشگاه صنعتی شریف سرآمد مباحث علمی و تخصصی در کشور مجموعه‌ای بود که ظرف ماه‌های گذشته مذاکرات مفصلی را با این مجموعه داشتیم. در حوزه برنامه‌ریزی برای توسعه منطقه به صورت عام سواحل مکران و چابهار مذاکراتی انجام شد و توافقاتی داشتیم برای این که در نظام برنامه‌ریزی و ساختار اجرایی به ما کمک کنند.

کردی افزود: با طرح موضوع منطقه ویژه علم و فناوری و مباحث مربوط به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها که تجربیات موفقی در این دانشگاه وجود دارد، توافق شد تا در یک قالب مشخص از ظرفیت و توان دانشگاه صنعتی شریف برای توسعه این منطقه مهم و استراتژیک استفاده کنیم.

وی گفت: به هر حال توجهاتی که به منطقه چابهار به صورت خاص و سواحل مکران و عنایت ویژه مقام معظم رهبری (مدظله) صورت گرفته است نیازمند توان، تجربه، دانش و تخصص قوی و ملی است که بتواند این مجموعه را ساختارمند و نظامند، ساماندهی و برنامه‌ریزی کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان افزود: امیدواریم این قالب همکاری که در ذیل یک شورای راهبری که در این توافق‌نامه تعریف شده، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را اجرایی کند و بتواند جهت‌دهی مناسبی در ماموریت و مسئولیتی که مناطق آزاد دارند، ایجاد کنند و سرعت پیشرفت و توسعه‌ای را که در منطقه در حال اتفاق است را با این دانش و تجربه و مدیریت همگام و همسو نمایند.

گفتنی است؛ این تفاهم‌نامه با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فی مابین عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف و معاونین دبیرخانه شورایعالی به امضاء رسید.

سازمان منطقه آزاد چابهار و دانشگاه صنعتی شریف برای برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی، راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری، انسجام و تقویت هسته‌های فناور، ایجاد کریدور انتقال فناوری در منطقه و تحقق ماموریت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه بین‌المللی چابهار، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. سیاست‌گذاری مفاد مورد تفاهم توسط شورای راهبری و نظارت و اجرای مصوبات شورا توسط کمیته اجرایی با شروع سال تحصیلی جدید محقق خواهد شد.

از مهم‌ترین بخش‌های این تفاهم، راه‌اندازی دفتر مطالعات توسعه چابهار در دانشگاه صنعتی شریف است.