رئیس موسسه آموزش عالی سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد:

راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع نفت با سرمایه‌گذاری ۱۶۰میلیارد ریالی در قشم

رئیس موسسه آموزش عالی سازمان منطقه آزاد قشم از انجام مراحل پایانی برای تاسیس آزمایشگاه مرجع نفت، گاز، پتروشیمی و فرآروده‌های نفتی با هدف توسعه فعالیت‌های حوزه انرژی در جزیره قشم خبر داد.

منصور آزاد با بیان این خبر گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع نفت در راستای عمل به قرارداد سه‌جانبه میان شرکت مشاوران آزمای نفت ایرانیان، پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه آموزش عالی قشم با حمایت وزارت نفت انجام می‌شود که در روزهای پایانی خردادماه در نمایشگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور در تهران به امضا رسید.

وی ادامه داد: آزمایشگاه مرجع نفت با سرمایه‌گذاری ۱۶۰میلیارد ریالی از سوی شرکت مشاوران آزمای نفت ایرانیان در حال انجام مراحل پایانی برای راه‌اندازی است و موسسه آموزش عالی منطقه آزاد قشم وظیفه پشتیبانی و تامین نیروی انسانی بومی مورد نیاز این آزمایشگاه را برعهده دارد.

رئیس موسسه آموزش عالی سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: با راه‌اندازی این آزمایشگاه، تمام آزمایش‌های مربوط به آنالیز کیفیت محصولات و فرآورده‌های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و  مشتقات آنها در منطقه جنوب کشور را می‌توان در قشم انجام شود.

آزاد با اشاره به اهداف دیگر راه‌اندازی این آزمایشگاه، گفت: تهیه و تدوین بسته‌های آزمایشگاهی، پژوهشی و آموزشی طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی از دیگر اهداف دیگر راه‌اندازی این آزمایشگاه است. همچنین طبق تعهد اجرای دوره‌های آموزشی برای نیروی انسانی مورد نیاز صنعت نفت و گاز بخشی از تعهدات این قرارداد است.

رئیس موسسه آموزش عالی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به سیاست‌های این سازمان برای اشتغال‌زایی گفت: توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی یکی از راهبردهای اصلی توسعه اقتصادی در جزیره قشم است که بدون تامین زیرساخت‌ها، امکان‌پذیر نیست و گسترش فعالیت‌های حوزه انرژی و ساخت این آزمایشگاه می‌تواند در تقویت و توسعه اشتغال پایدار در جزیره بسیار اثرگذار باشد.

گفتنی است، در حال حاضر ۱۷میدان هیدروکربنی در جزیره قشم وجود دارد که از این تعداد، ۲میدان در داخل جزیره و در نزدیکی روستاهای سَلَخ و گَوَرزین قرار دارد.

 

۲۲دوره تخصصی شیلات و آبزیان در قشم برگزار می‌شود

رئیس موسسه آموزش عالی قشم همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری ۲۲دوره تخصصی مهارتی در سه سطح عمومی، کارشناس فنی و تخصصی در حوزه شیلات و پرورش آبزیان جزیره خبر داد.

منصور آزاد با بیان این مطلب افزود: این دوره‌ها با هدف ارتقای سطح علمی و مهارت‌های شیلاتی و آموزش اصولی فعالان این حوزه با همکاری موسسه آموزش عالی قشم و مدیریت امور شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم برگزار می‌شود.

وی افزود: دوره‌های مذکور در زمینه پرورش میگو، پرورش ماهی‌های تزئینی و آب شور، پرورش جلبک، پرورش فیتوپلانکتون‌ها، فرآوری و همچنین بسته‌بندی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه شیلات و آبزیان برنامه‌ریزی شده است.

رئیس موسسه آموزش عالی قشم ادامه داد: هدف از برگزاری این دوره‌ها، دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی، افزایش ضریب تولید و ایمنی و در نهایت استانداردسازی صنایع شیلاتی و زنجیره ارزش محصولات این صنعت با تکیه بر آموزش علمی و مهارتی است.

آزاد با اشاره به صنعت رو به رشد پرورش میگو در جزیره گفت: پرورش این آبزی از حساسیت و  اهمیت بالایی برخوردار است که ورود به مباحث آموزشی را برای تمامی پرسنل فعال در این مراکز، اعم از کارگر تا مدیر را الزام‌آور می‌کند.

وی با تاکید بر محدودیت‌های موجود در بحث زمین در جزیره عنوان کرد: در حال حاضر  گسترش پرورش میگو به روش متراکم، بهترین گزینه برای توسعه این صنعت است که نیاز به شرکت در دوره‌های آموزشی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

آزاد، به حوزه‌های دیگری در صنایع شیلاتی اشاره کرد و گفت: پرورش ماهیان تزئینی، یکی از حوزه‌های صنایع شیلاتی است که با وجود نیاز به سرمایه اولیه کم و زودبازده بودن، کمتر در جزیره مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته رئیس موسسه آموزش عالی قشم‌، برگزاری این دوره‌ها می‌تواند زمینه‌ساز توسعه شاخه‌های جدیدی در صنایع شیلاتی جزیره باشد.