مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد:  

راه‌اندازی شهرک شیلاتی، موجب برندسازی و توسعه صنعت شیلات قشم می‌شود

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بر اهمیت ایجاد شهرک شیلاتی در راستای هم‌افزایی، برندسازی و قیمت‌گذاری مناسب محصولات صنایع آبزی‌پروری جزیره تاکید کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در بازدیدهای دوره‌ای از  مراحل ساخت، پیشرفت و برداشت مزارع میگوی جزیره با تاکید بر لزوم همکاری و تعاون سرمایه‌گذاران این حوزه، بیان داشت: راه‌اندازی شهرک شیلاتی در این منطقه و اشتراک‌گذاری دانش و فن این صنعت، موجب برندسازی و همسان‌سازی توسعه صنعت شیلات در قشم می شود.

وی افزود: برای راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی پرورش میگو در قشم با هدف ارتقاء سلامت، افزایش برداشت و بازاریابی این محصول، با متخصصانی از کشورهای ویتنام و اندونزی در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ابتدا با حضور در مزرعه «تعاونی میگو دشت کنار سیاه قشم» از استخرهای در حال ساخت این مجموعه بازدید کرد.

این مرکز حوزه شیلاتی با سرمایه‌گذاری ۱۲۰میلیارد ریالی بخش خصوصی جزیره قشم با امکان اشتغال برای ۱۵نفر در زمینی به وسعت ۵۵هکتار در حال ساخت می‌باشد.

شایان ذکر است که ۴۸استخر پرورش میگوی ساخته شده در این مزرعه اسفندماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

براساس قرارداد منعقد شده این شرکت، محصولات تولیدی مزرعه «تعاونی میگو دشت کنار سیاه قشم» که ۶۰۰تن در هر برداشت می‌باشد، به یک شرکت فرانسوی پیش فروش شده است.

مراحل ساخت استخرهای «شرکت عظیم ساحل قشم» با سرمایه ۱۵۰میلیارد ریال، بخش دوم این بازدید بود.

«شرکت عظیم ساحل قشم»، در مساحتی به وسعت ۸۴هکتار، ۶۰استخر پرورش میگو را به بهره‌برداری خواهد رساند و برای ۳۰نیروی بومی اشتغال به همراه خواهد داشت که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با حضور در نخستین مرحله از برداشت میگو در «شرکت دریانوردان قشم»، توصیه‌هایی درخصوص حفظ بهداشت، هوادهی مطلوب و غذادهی به موقع به این محصول حساس صنایع شیلاتی ارائه گردید.

«شرکت دریانوردان قشم» در ۲۲۰هکتار، با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵۰میلیارد ریال برای ۳۰نیروی بومی اشتغال‌زایی کرده و قرار است ۱۱۰استخر را وارد چرخه تولید میگوی جزیره کند.

این مزرعه هم‌اکنون با ۳۳استخر زیر کشت، در نخستین مرحله برداشت ۱۶۰تن میگو را به خریداران چینی عرضه کرده و توانسته حدود ۹۰۰هزار دلار برای کشور ارزآوری کند.

بازدید از «شرکت اتحاد مهر کانی قشم» آخرین مرحله از این بازدیدهای میدانی بود.

این شرکت ۵۴هکتاری با ۴۰میلیارد ریال سرمایه ۳۰استخر در حال ساخت دارد که تاکنون ۱۰استخر را فعالسازی کرده و توانسته با برداشت ۳۰تن میگو و صدور آن به کشور چین، ارزآوری کند.

«شرکت اتحاد مهر کانی قشم» تنها مزرعه در کشور است که به جای استفاده از کانال‌های بتنی برای خروج آب، از سیستم لوله‌کشی استفاده کرده و شرایط بهینه‌ای برای فعالیت در حوزه پرورش میگوی متراکم پدید آورده است.

در حال حاضر ۲۸نیروی بومی در این مزرعه مشغول به کار هستند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در بازدیدهای دوره‌ای و پیوسته از طرح‌های شیلاتی جزیره، نسبت به برنامه‌های توسعه‌ای شیلاتی قشم به عنوان قطب شیلات کشور تاکید دارد.

گفتنی است، در حال حاضر ۴مزرعه پرورش میگو در جزیره قشم به چرخه تولید رسیده‌اند و پنج مزرعه نیز در مراحل ساخت هستند.