مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار داشت:

رشد ۶۵درصدی صادرات کالای تولیدی از منطقه آزاد ارس

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس گفت: صادرات کالای تولیدی از این منطقه در نیمه نخست امسال حدود 65درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

محسن نریمان مجموع صادرات از منطقه آزاد ارس در قالب صادرات قطعی، حاصل از تولید به سرزمین اصلی، صادرات مجدد و صادرات کالای داخلی را در ۶ماهه نخست امسال ۲۴۵میلیون دلار اعلام کرد.

وی ارزش صادرات قطعی منطقه در ۶ماهه نخست امسال را ۴۸میلیون دلار اعلام و خاطرنشان کرد: در ۶ماهه نخست پارسال ۲۸میلیون دلار صادرات قطعی از این منطقه صورت گرفته بود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس ارزش صادرات حاصل از تولید در منطقه به سرزمین اصلی را در نیمه نخست امسال، ۷۸میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به صادرات ۴۸میلیون دلاری نیمه نخست پارسال رشد قابل توجهی نشان می‌دهد‌.

وی عمده کشورهای هدف صادراتی منطقه آزاد ارس را آذربایجان‌، ترکیه‌، عراق، قرقیزستان‌،  افغانستان‌، ارمنستان، چین‌، امارات متحده عربی‌، فدراسیون روسیه و گرجستان اعلام کرد و گفت: در ۶ماهه نخست سال جاری آذربایجان با ۴۴درصد، ترکیه با ۲۴درصد و عراق با ۹درصد، بیشترین سهم را از صادرات منطقه داشتند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس همچنین از واردات ۲۶.۴میلیون دلاری کالا به منطقه آزاد ارس در ۶ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: این میزان نسبت به واردات ۲۸.۵میلیون دلار نیمه نخست سال گذشته کاهش ۲.۱میلیون دلاری را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است، ارسال کالای تولید شده در منطقه آزاد ارس به خارج از کشور صادرات قطعی نامیده می‌شود.

گفتنی است، موقعیت راهبردی منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشور و موضوع الحاق ایران به اتحادیه اوراسیا و نقش اساسی مناطق آزاد ارس، انزلی و چابهار و همچنین هم‌مرز بودن ارس با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و نزدیکی آن به کشورهای ترکیه و عراق و در نهایت همجواری جغرافیایی با کشورهای‌CIS درمجموع با هدف‌گذاری بازار ۶۰۰میلیون نفری منجر به ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی بسیار مناسب برای این منطقه در بین مناطق آزاد کشور شده است.