ساخت رویاهای بزرگ بر بستر سینما در مناطق آزاد

همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر، طرح پیشنهادی ذیل جهت امعان نظر مدیران و سرمایه‌گذاران مناطق آزاد و هنر-صنعت سینمای کشورمان تقدیم حضور می‌شود:

به گزارش اخبار آزاد مناطق، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین ابزاری که تصویر ابرقدرتی خیرخواه، شکست‌ناپذیر، ناجی جهانیان، الگویی رویاپردازانه برای زندگی، از امریکا در سرتاسر جهان ایجاد نموده، هنر هفتم یا همان سینما است. سینما در قرن بیستم و حتی تاکنون از جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ‌سازی میان مخاطبین خود ایفا کرده و در این میان، با بهره‌گیری از ظرفیت باورپذیری و هم ذات‌پنداری میان جامعه هدف خود، موفق به ایجاد اقناع در بازارهای مصرف محصولات تولیدی از سوی امریکا گردیده؛ دستاوردی که به بهترین شکل ممکن از سوی سینما ظرف بالغ بر یک قرن گذشته در قالب صنعت هالیوود متبلور شده است.

نکته قابل توجه اینکه کشورهایی چون هند، ترکیه و کره جنوبی با استفاده از نمونه‌هایی چون بالیوود و سریال‌سازی تلویزیونی، به دنبال الگوبرداری از نمونه موفق امریکا بوده‌اند. صدق مدعای اثرگذاری سینما را می‌توان در پوشش لباس زنان و مردان، سبک زندگی و رویاپردازی‌های نسل‌های مختلف مردم و همچنین مشروعیت‌زایی برای کشور مبدأ تولید محتوای سینمایی مشاهده کرد.

حال موضوع چیست؟ علی‌رغم وجود فرصت و ظرفیت‌های متنوع همکاری میان صنعت سینما و مناطق آزاد کشور، چرا بعد از گذشت نزدیک به سه دهه از عمر این الگوی موفق در مسیر جهانی شدن اقتصاد -مناطق آزاد-، هنوز همکاری سازمان یافته و نهادینه شده‌ای میان این دو حوزه وجود ندارد؟

اصل طرح پیشنهادی چیست؟ با عنایت به تنوع جغرافیایی محل قرار گرفتن مناطق آزاد در گسترده سرزمینی کشورمان، وجود مزایا و معافیت‌های قانونی برای فعالیت اقتصادی در این مناطق، نیاز سازمان‌های عامل و تولید‌کنندگان مناطق به تبلیغ؛ بازیگران صنعت سینمای کشورمان (وزارت فرهنگ و ارشاد، شرکت‌های فیلم‌سازی و تهیه‌کنندگان) می‌توانند در قالب قرارداد (نه تفاهم‌نامه) با مناطق آزاد و یا دبیرخانه شورایعالی، اقدام به ایجاد شهرک‌های سینمایی در هر یک از مناطق آزاد کشورمان نمایند تا از طریق استفاده از تنوع جغرافیایی، لوکیشن‌های فیلم‌سازی خود را تنوع بخشید و با بهره‌گیری از مزایا و معافیت‌های قانونی، تجهیزات و امکانات لازم برای تولید یک فیلم سینمایی را در این شهرک‌ها وارد کرده تا شاهد کاهش هزینه‌های ساخت فیلم در مناطق آزاد کشور باشیم.

قطعا ساخت هشت شهرک سینمایی در چابهار، قشم، کیش، اروند، ماکو، ارس، انزلی و شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، یعنی هشت مکان و موقعیت فیلم‌سازی متفاوت که در یک روز شرایط آب و هوایی، جغرافیایی، فرهنگی (معماری، پوشاک، سبک زندگی، آداب و رسوم، لهجه و زبان متفاوت) را برای فیلم‌ساز مهیا می‌کند؛ جسارتا چند کشور با این تنوع جغرافیایی که از مزیت-فرصت منطقه آزاد نیز بهره‌مند است، در سطح جهان وجود دارد؟!

در قالب این قرارداد، مناطق آزاد به سینماگران زمین واگذار کرده، زمینه کاهش هزینه‌های تولید از طریق ورود تکونولوژی روز به این شهرک‌ها را فراهم می کنند؛ در قبال این بده بستان، مناطق آزاد می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صنعت سینما، منبع جدید درآمدزایی سالیانه خود را تضیمن کرده و در عین حال به این هنر-صنعت نیز یاری رسانند.

ترکیب همکاری مناطق آزاد و سینما، ترکیب رویا و واقعیت است، ساختن واقعیت‌های هدف‌گذاری شده به منظور ایجاد اقناع در بازار مصرف از طریق رویاسازی و ایجاد فهم و باور مشترک نسبت به موضوعات زندگی توسط هنر-صنعت سینما، بارها و بارها در کشورهای مختلف تجربه شده است.

مناطق آزاد ایران نیازمند جذب سرمایه‌گذاران ایرانی و به ویژه خارجی می‌باشند، بعد از اعمال پیش‌نیازهایی همچون تولید محصول باکیفیت و بازاریابی مناسب براساس نیازها و علایق بازار، چرا از ظرفیت‌های فیلم‌های سینمایی برای مقبولیت، پذیرش محصول مصرف شده در فیلم سینمایی از سوی بازیگر مورد علاقه، بهره نبرد؟!

یکی از مابه ازاء‌هایی که می‌توان از این همکاری احصاء نمود را می‌توان این گونه مثال زد؛ ترکیب سینما، بازیگران سینمایی که بخش مهمی از مفهوم جدید یعنی «سلیبرتی» را تشکیل می‌دهند، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و یا عمومی که از حضور این افراد نیز بهره می‌برند، می‌تواند استفاده از الگوی موفق بازاریابی ترکیبی از همه مولفه‌های اثرگذار بر انتخاب مصرف‌ کننده باشد؟!

برای بازاریابی، ایجاد ذهنیت و باور مشترک نسبت به رویاها، فرهنگ، باورها، ذهنیت‌ها، رفتارها و انتخاب‌های ایرانی و وجوه مشترک آن با جهان ذهنی و سبک زندگی بازارهای مصرف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید الگوی همکاری میان مناطق آزاد و فعالین صنعت سینمای کشور برای رسیدن به اهداف ایران اسلامی را هر چه زودتر عملیاتی کرد.

توجه داشته باشید که وضعیت ایران اسلامی جنگی است و تحریم‌های بین‌المللی شده امریکا علیه مردمان عزیز کشورمان، یک ترورسیم اقتصادی با اثر تخریبی بر حیات و روان انسان ایرانی است؛ در چنین برهه‌ای از تاریخ باید ذهنیت و برداشت مشترک از موقعیت‌های پیش روی کشورمان را ساخت؛ ساختنی که فقط سینما از پس آن برمی‌آید.