مشاور رئیس‌‌جمهور تاکید کرد:

ضرورت توجه و پایبندی به قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از موقعیت ویژه و استراتژیکی برخوردار است، گفت: در هیچ یک از حوزه‌های تولیدی و اقتصادی در کشور چنین منطقه‌ای با این ظرفیت و توانمندی نداریم، شاید بسیاری از کشورها هم از این ظرفیت و موقعیت اقتصادی در یکجا برخوردار نباشند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق به نقل از فرینا، مرتضی بانک در «نشست پیگیری و رفع موانع» مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از موقعیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است و همین نمونه کار برای انقلاب اسلامی الگوی بسیار مهم و خوبی است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای که سال‌های سال در اقتصاد جهان نقش آفرین بوده است، بسیار ارزشمند و افتخار‌آفرین است. تا قبل از انقلاب گاز این منطقه با اینکه شناسایی شده بود، به بهره‌برداری نرسید؛ امروز از ۲۴فاز این پروژه که در حوزه پالایش و گاز فعال هستند، ۲۲فاز به بهره‌برداری رسیده است که امیدواریم فازهای باقیمانده به زودی به بهره‌برداری برسد.

مرتضی بانک با تاکید بر اینکه روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها باید ظرفیت‌های این منطقه را به همه معرفی کنند، گفت: این وظیفه ما است که به عنوان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، سازمان منطقه ویژه اقتصادی و وزارت نفت از تمام مجموعه رسانه‌ای کشور برای شناساندن این ظرفیت‌ها و اقدامات صورت گرفته استفاده کنیم.

او افزود: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، الگوی بسیار ارزشمند برای همه مدعیانی است که مخالف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند که بتوانند توفیقات ایجاد شده در این مناطق را از نزدیک ببینند و بدون اطلاع، آگاهی و شناخت، قضاوت نکنند. قضاوت‌های ناآگاهانه در حوزه‌های بازرسی، نظارتی و کارشناسان دستگاه‌ها که اظهارنظرهای غیرتخصصی و غیرواقعی دارند، به اعتبار قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اعتمادی که سرمایه‌گذاران به این مناطق دارند، صدمه می‌زند.

بانک، خطاب به کارکنان منطقه ویژه اقتصادی انرژی گفت: شما به باید موقعیت حیاتی پارس جنوبی واقف باشید و بدانید برای چه هدف و خدمت مهمی کار می‌کنید. شما برای تدارک، بستر‌سازی و فراهم کردن تسهیلات و شرایط مناسب برای فعالیت چنین حوزه عظیم اقتصادی اینجا گرد هم آمدید. پس باید با استفاده از قانون مناطق ویژه تسهیلات بهتر، بیشتر و امکانات بهتری برای تولید و صادرات مواد پتروشیمی فراهم کنید.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این نشست به پیشی گرفتن صادرات از واردات در مناطق ویژه اقتصادی هم اشاره کرد و افزود: سالانه ۱۸ تا ۲۰میلیارد دلار صادرات از مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود که سهم انرژی پارس سهم عمده‌ای است. امروز صادرات غیرنفتی در کشور از صادرات نفتی پیشی گرفته و هر چه واردات از صادرات کمتر باشد، برای انقلاب، دولت و کشور افتخار است.

او تاکید کرد: باید حق این جریان عظیمی که در حوزه نفت و انرژی در کشور ما در این منطقه ایجاد شده را به درستی ادا کنیم و بیش از پیش نسبت به معرفی این منطقه بزرگ، مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور تلاش کنیم. باید باور کنیم با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که در کشور حاکم بود، در این جبهه توفیقات بسیار گسترده داشتیم.

مشاور رئیس‌جمهور به مجموع نیم میلیون جمعیت شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر براساس مستندات سازمان تامین اجتماعی، ۲۰۵هزار نفر در واحدهای تولیدی در مناطق ویژه اقتصادی و ۳۰۰هزار نفر هم در مناطق آزاد کشور مشغول به کار هستند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه در مناطق ویژه اقتصادی که با حوزه نفت و انرژی سر و کار دارند‌ مسئولان تلاش کنند تا کار با دقت و سرعت مطلوب پیش برود، ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی با این شرایط کنونی نیازی به وارد کردن یک ریال از خارج از کشور ندارند.

گفتنی است؛ مرتضی بانک امروز (۶آذرماه) به منظور بازدید از ظرفیت‌های قطب انرژی کشور به عسلویه سفر کرد و در «نشست پیگیری و رفع موانع» در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شرکت نمود.

مباحث مربوط به عوارض، ثبت سفارش، تعرفه‌های گمرکی، تسویه حساب ارزی، رفع موانع تولید و قیمت ارز ازجمله مواردی بود که فعالان حوزه صنعت نفت و انرژی با مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور در این نشست در میان گذاشتند.

«جعفر آهنگران» معاون برنامه‌ریزی، «اکبر افتخاری» معاون اقتصادی و «محمود منزوی‌زاده» مشاور بین‌الملل و مدیرکل حوزه دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی «مشاور رئیس‌جمهور» را در این سفر همراهی کردند.