افشار فتح‌الهی در نشست با اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس مطرح کرد:

ضرورت رفع موانع زیرساختی و قانونی در جهت توسعه مناطق آزاد کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، نبود زیرساخت‌ها در زمان تاسیس و آغاز به‌کار مناطق، تغییر برخی قوانین و ابلاغ دستورالعمل‌های متعدد، شیوه مدیریت مناطق در دولت‌های قبل و مدیریت چندگانه را، مهم‌ترین عوامل پیش‌روی عدم توسعه در مناطق آزاد کشور دانست.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، افشار فتح‌الهی در نشست با اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل‌۴۴ قانون اساسی مجلس یازدهم شورای اسلامی، اظهار داشت: عملکرد مناطق آزاد در دوره‌های گذشته و نگاه حیاط خلوتی دولت‌های قبل به این مناطق، موجب کاهش اعتماد عمومی و عدم موفقیت مناطق آزاد در انجام ماموریت‌های محوله بوده است.

وی ادامه داد: نبود زیرساخت‌های اساسی از قبیل جاده، آب، برق و سایر ملزومات توسعه اقتصادی و اجتماعی و مدیریت چندگانه نیز از مهم‌ترین موانع در مسیر پیشرفت مناطق آزاد می‌باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: تغییر قوانین و ابلاغ برخی ضوابط و دستورالعمل‌های متعدد و کاهش مزیت‌های اقتصادی ویژه مناطق آزاد در سال‌های گذشته نیز موجب سر درگمی سرمایه‌گذاران، فرار سرمایه و کاهش انگیزه فعالان اقتصادی در این مناطق شده است.

به گفته فتح‌الهی؛ منطقه آزاد قشم با برنامه‌ریزی صورت گرفته در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی، اقداماتی را جهت بازسازی اعتماد عمومی جامعه انجام داده و همچنین با حمایت از فعالان اقتصادی و تجاری، برای نخستین‌بار، موفق به کسب تراز تجاری مثبت شده است.

وی با اشاره به مزیت‌های ویژه جزیره قشم، تصریح کرد: قشم دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه نفت و انرژی، تولید، شیلات و صنایع دریامحور می‌باشد و با وجود تنها ژئوپارک جهانی منطقه خاورمیانه، یکی از مهم‌ترین قطب های گردشگری کشور است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: قشم به لحاظ وسعت، بزرگترین جزیره مسکونی غیرمستقل جهان است و با جمعیت حدود ۱۷۰هزار نفر، یکی از الگوهای موفق همدلی، همزیستی و وحدت میان اقوام و مذاهب مختلف به‌شمار می‌رود.

براساس این گزارش، عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه گفت: در بحث مناطق آزاد، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان تصور می‌کنند که با یک موجودیت همگن در ارتباط هستند و برای اصلاح برخی نواقص در موضوع مدیریت مناطق آزاد نیازمند کنار گذاشتن این نگاه هستیم.

عادل پیغامی اظهار داشت: منطقه آزاد قشم به‌واسطه وسعت، جمعیت و وجود مسائل مختلف اجتماعی، مذهبی و سیاسی دارای شرایط ویژه‌ای است که با هیچ یک از مناطق آزاد دیگر کشور قابل‌قیاس نیست.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم در پایان تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای جذب سرمایه متعلق به ایرانیان و قشمی‌های خارج از کشور در جزیره وجود دارد که برای این مهم نیازمند، بسترسازی مناسب و ایجاد انگیزه ویژه است.