مومنی در دومین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در تهران مطرح کرد:

قشم، نقطه استراتژیک نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از این منطقه استراتژیک به عنوان مهم‌ترین قطب حوزه نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی کشور نام برد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در دومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی که در مرکز همایش‌های صدا و سیمای تهران برگزار شد، اعلام کرد: قشم با صنعت بانکرینگ سوخت دریایی و هوایی می‌تواند پشتیبان اقتصاد کشور باشد.

 

سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و هواپیما‌ها از طریق صنعت بانکرینگ

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم از قشم به عنوان هاب مهم سوخت‌رسانی دریایی و هوایی نام برد و افزود: با صنعت کامل بانکرینگ و تامین مسائل بهداشتی و درمانی کشتی‌ها، کترینگ، جابجایی نفرات، گمرک، بازار، هتل، فرودگاه، بانک، ترانزیت و ترانسپورت می‌توانیم سهم مهم اقتصاد کشور را از ارائه خدمات به کشتی‌های عبوری در آب‌های خلیج فارس و هواپیماهایی که از آسمان قشم عبور می‌کنند، به دست آوریم.

وی، اظهار داشت: متاسفانه در ۴۰مایلی قشم، بندر فجیره با ۶۸درصد سوختی که از ایران تامین می‌کند، توانسته ۸۹درصد سهم سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری در خلیج فارس را از آن خود کند.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، برای کشتی‌های عبوری خلیج فارس، سوخت‌گیری در قشم به دلیل نزدیک‌تر بودن نسبت به بندر فجیره (‌۲۵۰مایل)، بسیار مقرون به صرفه است که با یک اجماع ملی باید تلاش کنیم از مسیر صنعت کامل بانکرینگ، به سهم اقتصاد واقعی خودمان برسیم.

 

اختصاص ۲۵میلیون مترمکعب گاز برای چهار واحد پتروشیمی قشم

مومنی در ادامه سخنان خود، از رایزنی‌ها با وزارت نفت و تخصیص ۲۵میلیون مترمکعب گاز در روز برای خوراک ۴واحد پتروشیمی و احداث واحدهای جانبی آن به عنوان یکی از اقدامات بسیار ارزشمند برای کمک به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این جزیره نام برد.

وی افزود: در حوزه پتروشیمی اقدامات بسیار مهمی انجام شده و به زودی عملیات اجرایی این صنعت با برنامه تولید ۶میلیون تُن محصولات پتروشیمی در قشم آغاز خواهد شد.

 

ایجاد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و خورشیدی در قشم

ایجاد دو نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید هر کدام ۵۰۰مگاوات برق و ۱۰۰هزار مترمکعب آب در روز هم از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی حمیدرضا مومنی در این همایش بود.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، با بهره‌برداری از این دو طرح مهم تا اواسط سال آینده، قشم از نظر تامین آب مورد نیاز صنایع و آب شرب مردم به خودکفایی می‌رسد.

مومنی ادامه داد: ۱۰۰۰مگاوات برق تولیدی در این دو پروژه و ۱۰مگاوات برقی که با سرمایه‌گذاری یک شرکت ایتالیایی در جزیره به بهره‌برداری رسیده است، قشم را به صادرکننده برق کشور تبدیل می‌کند.

 

اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه سوخت‌LNG

تغییر سوخت کشتی‌ها به سوخت پاک ازجمله LNG، از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این همایش بود که وی توضیحاتی در زمینه برنامه‌ریزی‌ها برای تولید سوخت پاک و مذاکراتی که با چند کشور خارجی در این راستا انجام شده را برای شرکت‌کنندگان در این همایش ارائه کرد.

مومنی گفت: براساس تصمیم سازمان بین‌المللی دریانوردی‌(imo) از تردد کشتی‌ها با سوخت گوگرد بالا، جلوگیری می‌شود و با مذاکراتی که با چند کشور خارجی انجام شده در تلاشیم از این فرصت طلایی برای ارتقاء اقتصاد قشم بهره‌برداری کنیم.

 

نقش ممیزی سازمان منطقه آزاد قشم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در ۵سال گذشته با بررسی‌های علمی در حوزه نفت، گاز و انرژی به این نتیجه رسیدیم که از میان ۶۶طرح ارائه شده، تنها ۶پروژه قابلیت اجرایی دارد.

مومنی ادامه داد: برای این طرح‌ها، یک هزار و ۵۰هکتار زمین اختصاص یافته بود که متاسفانه هیچ اقدامی روی آنها انجام نشده بود که با فسخ قرادادها توانستیم، طرح‌هایی با سرمایه‌گذاری واقعی را تایید و به اجرا درآوریم.

به گفته وی، سازمان منطقه آزاد قشم برای فعالان اقتصادی، نقش تسهیلگر دارد و با ایجاد زیرساخت‌ها، در حال زمینه‌سازی برای جذب و مشارکت سرمایه‌گذاران واقعی در این منطقه است.

 

ایجاد ۵طرح پتروشیمی و ۴پالایشگاه در سال‌۹۹

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ۵طرح مهم پتروشیمی و ۴طرح پالایشگاهی برای اجرا در سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مذاکرات تامین مالی این طرح‌ها با صندوق ذخیره ارزی نیز به انجام رسیده است.

مومنی همچنین گفت: نخستین پروژه ذخیره‌سازی در قشم با ۳.۲میلیون بشکه، حداکثر تا ۲۰روز دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود؛ این طرح در حال حاضر با ۶میلیون بشکه و در فاز نهایی تا ۲۰میلیون بشکه قابلیت فعالیت دارد.

وی همچنین اظهار داشت: در حوزه نفت و گاز و انرژی، چهار طرح پالایشگاهی با ۱۳میلیارد دلار اعتبار در در دست اقدام است که بخشی از آن توسط خارجی‌ها اجرا خواهد شد.

بنا به این گزارش، دومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی امروز، سه‌شنبه ۲۴دی‌ماه با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در این حوزه در مرکز همایش‌های صدا و سیما در تهران برگزار شد.